Vedlikehold simmringer forgaffel …

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7381
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av dypen »

Rense simmringer på forgaffel for å få en runde til på gamle simmringer uten å demontere gaffelbeina :D

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 272
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av Brigg »

Jeg har brukt Sealmate til tilsvarende rengjøring, med godt resultat. Så lenge tetningene bare er skitne og ikke ødelagte/utslitte vil dette virke. Men verktøyet vist på videoen ser ut til å være mer praktisk i bruk enn Sealmate. @dypen vet du hva dette verktøyet heter?

Jeg har erfart at det kan være nyttig å «pumpe» demperene opp og ned noen ganger etter en slik rengjøring slik at leppene på tetningene kommer tilbake på plass.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Voksen
Innlegg: 358
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av Voksen »

Har aldri vedlikeholdt en simmering. Er det noe annet å gjøre enn å holde dempene rene slik at det blir mindre dritt for skraperne å fjerne?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7381
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av dypen »

Enig, det ser veldig effektivt ut … Temu har slike

https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html ... gLEA_D_BwE
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 272
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av Brigg »

Voksen skrev: 04 jul 2025, 12:34 Har aldri vedlikeholdt en simmering. Er det noe annet å gjøre enn å holde dempene rene slik at det blir mindre dritt for skraperne å fjerne?
Å holde demperene rene forebygger og er således gunstig. Men når det først har kommet skitt inn i tetningene slik at de begynner å svette olje kan en slik rengjøring utsette behovet for å bytte tetningene.

Og simmering tetter mot roterende aksling. Riktig betegnelse på tetninger på demperne mener jeg er stangtetning. Rod seal på engelsk.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 90
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Vedlikehold simmringer forgaffel …

Legg inn av Gammelbokser »

Helt fantastisk at Temu sitt verktøy er å få i forskjellige farger, bl.a. orange til KTM'er :-)

Bruksanvisning:
"Legg den bare inn i gaffelens olje- og geværforsegling
Vri den raskt mot tetningsoljen inne i gaflen for å fjerne skitten. Du trenger ikke demontere noen andre deler, og det vil ikke forårsake ytterligere skade. Den har også en ergonomisk design med hevet tekstur som gir et jevnere grep."
Brigg skrev: 04 jul 2025, 13:22
Voksen skrev: 04 jul 2025, 12:34 Har aldri vedlikeholdt en simmering. Er det noe annet å gjøre enn å holde dempene rene slik at det blir mindre dritt for skraperne å fjerne?
Før "Sealmate kom brukte jeg 35 mm svart-hvitt film, passe tilskåret til en 'haifinne-kant', fuktet med gaffel-olje, dyttet ned innenfor leppa til pakningen for å rense bort skitt. Evt med litt bomull tredd over filmkanten. Klarte å stanse lekkasje av olje på en del gafler med den metoden.

Men forebygging er best - så der det er mulig har jeg montert gaffelbelger. Holder ikke bare smuss vekk, hindrer også skader på krommen på gaffelbeinet, som kan forårsake rustgroper. Får du det, holder det ikke med å bytte pakninger, nye gaffelbein må også til.
Gaffelbelg R80RT.jpg
Brigg skrev: 04 jul 2025, 13:22 Og simmering tetter mot roterende aksling. Riktig betegnelse på tetninger på demperne mener jeg er stangtetning. Rod seal på engelsk.
Som på tysk, hvor "Welle" er en roterende aksling (Kurbelwelle), mans "Achse" står fast (Vorderradachse)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar