Kjøp av første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Kjøp av første sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes den var for slapp, og fothvilerne satt så lavt at det skrapte i alle svinger.

Fikk du sett på FZ6en? Jeg ville gått for den.

Monkeycountry
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Legg inn av Monkeycountry »

Har dessverre ikke fått sett på FZ6 enda, men har vært mye på finn.no og google for å prøve å bli klokere.
Da har eg egentlig konkludert med at en turtallsmaskin ikke er det riktige for meg. Alle de eg har sett på havner vel egentlig i den kategorien. Så nå har denne havnet øverst på ønskelista.
https://www.finn.no/410899999
Moto Guzzi Breva 750 viker som en sykkel med betydelig mer "sjel" og som passer bedre til avslappet cruising.
Noen tanker rundt denne?

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Monkeycountry skrev: 04 jun 2025, 09:25 Så nå har denne havnet øverst på ønskelista.
https://www.finn.no/410899999
Moto Guzzi Breva 750 viker som en sykkel med betydelig mer "sjel" og som passer bedre til avslappet cruising.
Noen tanker rundt denne?
@Domino har jo nettopp skaffet en B rev 750, så kanskje han kan dele sine erfaringer med den så langt.
Selv vet jeg at @SoloTwin hadde en, og har den fortsatt for alt jeg vet, med etterhvert rimelig høy km,stand.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750

Legg inn av Domino »

Det stemmer at jeg nylig har kjøpt en 2006 Moto Guzzi Breva som sekundærsykkel. Og så langt er jeg veldig fornøyd. Det er en perfekt sykkel til sitt bruk: kosekjøring. Jeg ville ha en nakensykkel helst fra Italia eller UK (Triumph). Den korte tida jeg har eid den har jeg kjørt på kafe, softistur, tur på ukentlig "minitreff", og på jobb (60 km hver vei) en gang.

Kjørestillingen passer meg, den legger seg lett ned i svingene, og den har tøff lyd. Ikke noe turtallsmaskin, men overraskende godt bunndrag. Det rister mer enn jeg er vant til, men det har sin sjarm det og!

Dersom jeg skal på langtur har jeg en Triumph Tiger 800 med fullt koffertsett og dobbelt så mye HK.

Jeg har hatt startvansker en gang, sannsynligvis pga gammel bensin (og kullsvarte tennplugger). Men det tok ca 5 min å bytte begge pluggene, og etter det har den startet og gått som ei klokke.

Jeg fikk med originale kofferter, men de blir nok liggende igjen mesteparten av tida. Mulig det kommer ei tankveske etter hvert.

Den er lett å skru på, grunnet motorkonstruksjonen og fravær av plastkåper og lignende. Man må skifte olje på kardang, girkasse og motor (samt filter) årlig. Men kardang og girkasse er lett å bytte på: Tappe av gammel olje og fylle på ny til den kommer opp til påfyllingshullet.

Jeg så også litt på den på Bryne, da "min" selger var litt treg i kommunikasjonen. Men det løsnet etter hvert, og vi fikk fullført prosessen.

Bilde for oppmerksomhetens skyld:
PXL_20250525_194615310.jpg
Og siden oppmerksomhet er nevnt: Guzzien får mye mer oppmerksomhet enn Triumphen. Mulig fargen hjelper, men det handler nok vel så mye om at det er færre av dem i omløp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Domino den 13 jun 2025, 10:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Atrox
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Legg inn av Atrox »

Har også Breva i stallen. Veldig lett sykkel å mekke på, enkelt og virker robust. Min har høy kilometerstand, men det bærer ikke sykkelen særlig preg av (foruten elektriske anlegget der forrige eier har måtte bygge sitt eget oppsett for instrumenter etter totalhavari av originaloppsettet).

Drar greit til kun å være 48 hester, men ikke noe lyn.

Monkeycountry

Det ble kjøp av Breva'en! Den var langt fra strøken, men med litt kjærlighet kan den nok bli helt grei. Veldig fin lyd i den og liker å ha noe ikke alle andre har. Så da gjenstår det bare å få den hjem og starte med øvelseskjøring.

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Gratulerer! Jeg kan anbefale Norsk Moto Guzzi Klubb sin Facebook-gruppe. Det finnes masse Guzzi-kunnskap blant medlemmene.

Og vi ser selvfølgelig fram til bilder!

Monkeycountry

Takk for det. Facebook gruppen ble funnet rett etter kjøpet, så der er eg medlem nå 👍
Må si at den tar seg bedre ut i rødfargen din har. Bilder kommer når eg har fått den hjem og gnikket litt på den.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Monkeycountry skrev: 04 jun 2025, 23:22 Takk for det. Facebook gruppen ble funnet rett etter kjøpet, så der er eg medlem nå 👍
Må si at den tar seg bedre ut i rødfargen din har. Bilder kommer når eg har fått den hjem og gnikket litt på den.
Gratulerer så mye!
Artig med flere Guzzifolk her inne :thumleft !

Skal helt klart bli interessant å høre om erfaringene deres etter hvert, @Atrox, @Domino og @Monkeycountry :-) .

Monkeycountry

Den kom seg med en god vask, men det må tas en grundig runde på de fleste overflater til høsten/vinteren.
I kveld skal den ut på første tur :D
20250609_150043.jpg
20250609_152747.jpg
Noen som har tips til hva eg bør gjøre med de fremre eksosrørene? Regner ikke med å få de blanke igjen, men ville helst hatt de litt finere enn de er nå.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Start motoren og få dem varme. Prøv og skrubbe med stålull og WD40. Har for meg at skitt/overflaterust og missfarginger løsner fortere når det er varmt.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan gjerne bruke en uke på å polere opp de der igjen, men det kommer til å bli like stygt igjen.

Gratulerer med MotoGuzzi.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Monkeycountry skrev: 10 jun 2025, 14:51 Noen som har tips til hva eg bør gjøre med de fremre eksosrørene? Regner ikke med å få de blanke igjen, men ville helst hatt de litt finere enn de er nå.
Prøv RenaClean pussestein:

https://qvi.no/products/renaclean-universalstein-1kg

Drøy i bruk, effektiv og har bredt bruksområde.

Etter at jeg kom over denne bruker jeg ikke annet på kromdetaljer.
Samme keramiske komfyrtopper, steikovn- og peisovnglass, for å nevne et par andre eksempler på bruk med veldig god effekt og resultat.

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Se der ja! Hvordan var den første turen?

Det jeg liker med den svarte er at de røde Moto Guzzi merkene på tanken blir mye mer synlige.

Også må du jo ha deg en sånn "gasshjelp" for å avlaste høyrehanda på lengre turer:
PXL_20250531_075950977.jpg

Monkeycountry

Turen ga absolutt mersmak. Nå har eg ikkje så mye å sammenligne med, men synes den var veldig enkel å håndtere og absolutt sprek nok for mitt bruk.
Den så ikke dum ut, hvor kjøper du den med riktig logo?

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Aliexpress. Fant meg nøkkelring og litt annet stæsj med det samme...

PXL_20250526_193759418.jpg
PXL_20250526_193131485.jpg
PXL_20250526_193022026.jpg

Man må jo ha litt stæsj!

Svar