Del 3 fra Siam Rip til Kampong Chhneng
Som nevnt i forrige innlegg ble vi advart mot for lange dagsetapper, så de planlagte 360 km ble til 225 km. Det viste seg at det var ett godt rd.
Etter en grei frokost var vi reiseklare syklene var pakket og klokka var litt over 9. Det var STOR trafikk ut av byen, det var fredag og Songkran trafikken var begynt. Det var biler og alle slags kjøretøy rundt oss på alle kanter. Lenge var jeg overbevist om at Thailand har de mest gærne og lite uutdannende sjåfører i verden. Kambodsja er verre. Her var det bare å følge godt med, stå på sitt og bruke hornet mye. De første 40 km hadde en snitt fart på rundt 50 km/t.
Etter 50 km kjørt ble det 4 felts vei av god standard, men det var tett trafikk og hastigheten ble ikke noe særlig større. For her var det fortsatt en blanding av forskjellige kjøretøy, 2 hjuls traktorer, små 100 – 125 ccm motorsykler med hengere, unge tøffinger på trimmede små sykler med selvmord i blikket som gjorde alt for å tjene noen meter, busser og overlessede lastebiler og trailere. Alle kjempet om de beste plassene på veien. For oss var det om å gjøre å overleve.
Etter to timer og rundt 100 km kjørt var det pause. Termometeret viste rundt 40 grader, da smakte det med iskaldt vann og iskrem. En pølse ble det også. Dermed var lunchen unnagjort og det var ut på veien igjen.
Etter noen kilometer tok vi av fra 4n feltsveien og inn vanlig 2 felts vei, her var det mye mindre trafikk og mer behagelig å kjøre. Men hvor lange var vi i det paradiset? Ikke særlig lenge. Både Calimoto og Google varslet om neste til høyre. Neste til høyre viset seg å være en skikkelig dirt road. Ikke grus, nei her snakker vi jordvei, og i følge kartet skulle vi kjøre på denne omtrent 60 km. Dannys kone som ikke er en veldig dyktig og erfaren mc fører og som i tillegg kjører Honda Rebel, en sykkel som ikke trives på slikt underlag, sa hun ville kjøre i sitt eget tempo uten at vi stresset henne. Slik ble det. To Africa Twin kjørt først. Det var støvete og noen ganger møte vi lastebiler og pickuper som kastet så mye støv at vi kjørte i blinde. Men. Det var jævlig morro. Africa Twinen koste seg på underlaget og sjåføren, meg selv, smilte inne i hjelmen. Passasjeren min derimot, hun var ikke så begeistret.
Etter 60 km var det ett kryss, asfalt vei til høyre mer dirtroad til venstre. Vi skulle til venstre. Vi fant en liten butikk kjøpte oss vann og ventet på Dannys kone. Hum kom etter 20 minutter og både hun og sykkel var like hele.
De neste milene bød på en blanding av dirtroad og dårlig asfalt. Her var det også en del lokal trafikk så det gikk ikke fort. Kartet viste vei ut i en innsjø. Jeg tenkte at enten var det laget en fylling til å kjøre på eller å var det ferge. Det var ferge. Billett for mc og to personer 4181 Rielar som tilsvarer drøye 10 nkr. Ikke dyrt.
Fergeturen varte en halvtimes tid og det var deilig med en båttur. Det må nevnes at det var ingern fergekai her. Båten ble kjørt inn på land rampen ble senket og så var det opp en bratt skråning for å komme opp på veien. Tror dette kanskje er en utfordring i regnvær, men nå var det tørt og ingen problemer hverken for oss eller bilene.
Nå var vi nesten fremme og de siste kilometrene gikk i tett trafikk. Klokka var nesten 16 og det hadde vørt en lang dag på veien. Takk og pris for at vi fulgte rådet og valgte en kortere rute.
Sykkelen ble parkert og vi sjekket inn.
Den dusjen jeg hadde etter innsjekk er nok en av de beste jeg noen gang har hatt. Støvete og svett som jeg var. Hotellet hadde ingen restaurant så vi ruslet ut for å finne middag og kaldt øl. Parkeringsplassen foran hotellet ble spylt i det vi gikk og jammen hadde ikke han som spylte spylt av det meste av støvet på sykkelen min. Jeg takket han for det og han sa når vi kom tilbake kunne jeg trille sykkelen inn i resepsjonen, den var tryggere der. God service.
Noe særlig mer er det ikke å si om Kampong Chhneng, en middels stor by uten noen store atraksjoner. For oss en natts pause. Joda vi fant øl og mat på markedet. Grillet and og kaldt Kambodsja øl slett ikke værst
På to hjul i Thailand
- hansiver
- Innlegg: 417
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 417
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Del 4 fra Kampong Chhneng til Kep
Nok en etappe på rundt 250 km. En etappe som skulle ta oss til Kep like ved grensen til Vietnam og ved havet, the gulf of Thailand. Her kunne vi se kysten av Malaysia i det fjerne.
Nok en gang stor trafikk og mye rar kjøring. Kambodsja har mindre trafikkdrepte enn Thailand og det tror jeg kommer av at her bruker de fleste på 2 hjul hjelm. For oppførsel i trafikken samt kjøreferdigheter er verre her. Nok en gang kom vi fram uten ulykker, men det var ett par ganger det virkelig var hard bremsing samt noen unnamanøvre. Veien var nok en gang en blanding av strøken motorvei med 90 km/t fartsgrense vanlig landevei og ca 50 km dirtroad. Det ble derfor heller ingen høy snitt hastighet på denne etappen heller. Vi dro ved 8 tiden og parkerte på resorten i Kep rundt 13:00. Tilsammen hadde vi nok 45 minutters pause så 250 km på litt over 4 timers kjøring gir ca 60 km/t i snitt. Når dette skrives er vi fortsatt i Kep. Vi velger å ligge i ro til nyttårsfeiringen har lagt seg. Kep er en hyggelig liten by med det meste vi trenger innen gangavstand fra resorten. Vi koser oss med basseng god mat og godt drikke. I morgen onsdag tar vi fatt på neste etappe den er på hele 27 km (ja du leste riktig) vi forflytter oss kun til neste by hvor vi skal tilbringe 2 netter. Dette foor å være sikre på at den værste trafikken har lagt seg når vi setter kursen hjemover. Da er etappene planlagt til 350 - 400 km om dagen. Reisefølget har kjørt der før og det er gode veier og ingen dirtroads så det burde la seg gjennomføre. Vi må være ute av Kambodsja senest neste onsdag 23.april, da går visumet til motorsyklene ut.
Nok en etappe på rundt 250 km. En etappe som skulle ta oss til Kep like ved grensen til Vietnam og ved havet, the gulf of Thailand. Her kunne vi se kysten av Malaysia i det fjerne.
Nok en gang stor trafikk og mye rar kjøring. Kambodsja har mindre trafikkdrepte enn Thailand og det tror jeg kommer av at her bruker de fleste på 2 hjul hjelm. For oppførsel i trafikken samt kjøreferdigheter er verre her. Nok en gang kom vi fram uten ulykker, men det var ett par ganger det virkelig var hard bremsing samt noen unnamanøvre. Veien var nok en gang en blanding av strøken motorvei med 90 km/t fartsgrense vanlig landevei og ca 50 km dirtroad. Det ble derfor heller ingen høy snitt hastighet på denne etappen heller. Vi dro ved 8 tiden og parkerte på resorten i Kep rundt 13:00. Tilsammen hadde vi nok 45 minutters pause så 250 km på litt over 4 timers kjøring gir ca 60 km/t i snitt. Når dette skrives er vi fortsatt i Kep. Vi velger å ligge i ro til nyttårsfeiringen har lagt seg. Kep er en hyggelig liten by med det meste vi trenger innen gangavstand fra resorten. Vi koser oss med basseng god mat og godt drikke. I morgen onsdag tar vi fatt på neste etappe den er på hele 27 km (ja du leste riktig) vi forflytter oss kun til neste by hvor vi skal tilbringe 2 netter. Dette foor å være sikre på at den værste trafikken har lagt seg når vi setter kursen hjemover. Da er etappene planlagt til 350 - 400 km om dagen. Reisefølget har kjørt der før og det er gode veier og ingen dirtroads så det burde la seg gjennomføre. Vi må være ute av Kambodsja senest neste onsdag 23.april, da går visumet til motorsyklene ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 417
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er klart for første etappe på vei tilbake mot Thailand igjen. på onsdag kjørte vi 27 km fra Kep til Kampot, en annerledes by enn nabobyen. Her var det høyere partyfaktor og mer liv. Tror nok det blir flere turer hit senere.
I dag kjører vi fra Kampot til KKampong Cham , 300 km på det som skal være fine veier. Kameraten kjørte denne etappen i januar. Så får trafikken avgjøre hvor raskt det bli.
Det er overskyet rundt 28 grader og vi kjører om en time.
Vi har blitt enige om å legge inn en ekstra natt i Siam Rep på vei hjem. Dette fordi vi regner med minst 2 timer på grensen og den siste etappen var i utgangspunktet 370 km, og siden vi ikke liker å kjøre i mørket blir det slik.
I dag kjører vi fra Kampot til KKampong Cham , 300 km på det som skal være fine veier. Kameraten kjørte denne etappen i januar. Så får trafikken avgjøre hvor raskt det bli.
Det er overskyet rundt 28 grader og vi kjører om en time.
Vi har blitt enige om å legge inn en ekstra natt i Siam Rep på vei hjem. Dette fordi vi regner med minst 2 timer på grensen og den siste etappen var i utgangspunktet 370 km, og siden vi ikke liker å kjøre i mørket blir det slik.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/