Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 09 mar 2025, 20:24 Må jo bruke hjernen litt så man ikkje blir heilt utkobla😄
Hehe, ja. Å kjøpe en lampe på biltema med innebygget bevegelsessensor og teipe denne fast til taket blir liksom litt simpelt. Jegbhar hatt en slik lampe i carporten. Den slår seg av og på hele tiden. Den slår ut på alt fra katter til rådyr og til og med busker som beveger seg. Skikkelig irriterende.

Det er forsi sensoren sitter på selve lampa og kan ikke settes på spesifikke plasser og selv om det er et menneske som altiverer den og den lyser, så slår den seg av og på hele tiden.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Bytte ut bryter med sensor

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 09 mar 2025, 22:03 Bytte ut bryter med sensor
? :eh

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg testet denne flowen :)
flow.JPG
Når jeg deaktiverer alarmen på telefonen, så slår lyset i stuen seg på til 50% styrke, kupevarmer i bilen aktiveres og garasjeport åpnes samtidig som lyset i taket i garasjen slår seg på.

Dette blir gjort KUN hvis følgende krav er oppfyllt:

1. Hvis klokken er mellom 03.00 og 07:00.
2. Ukedagene er mellom mandag og fredag.
3. Batteristatus på bilen er over 50%

Hvis kravene ikke er oppfylt, vil jeg få en pushvarsel på telefonen som forklarer hvorfor. Jeg får også en bekreftelse hvis flowen ble kjørt med suksess. :)

Jeg skal også legge til mer automasjon til denne senere i dag.

La oss si jeg ønsker å dra litt senere på jobb etter at jeg har startet flowen med å slå av alarmen på telefonen.

Siden jeg har montert en smart sensor på utgangsdøren, så kan jeg lage en flow som sier at hvis sensor på utgangsdør ikke aktiveres innen 30 minutter så kan jeg sette flowen til å lukke garasjeporten igjen og slå av lyset i taket i garasjen, samt sende meg et pushvarsel om at dette er gjort.

SIden jeg har stuen full av Philips Hue lamper og pærer, kan jeg også knytte disse til feks. bevegelsessensorer, slik at feks. lampen i hjørnet av stuen blinker rødt hvis det er bevegelse i garasje eller andre steder.

Mulighetene er mange :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ahh... i dag klarte jeg ikke vente lenger. Da er sommerhjula på :)

Ser jo vesentlig bedre ut må jeg si, selv om vinterhjulene slett ikke så så ille ut dem heller.
IMG_1255_Original.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Blir det en gammel «classic bike» på deg etterhvert, holder seg i pris gjør de også hvis du kjøper en velholdt du slipper å restaurere. Denne (link) for eksempel, skal du restaurere en slik må du ut med det dobbelte selv om du gjør mye selv. Totalrestaurert av MC Partner AS i 2011 med bare en eier siden 2011 og aldri kjørt i regnvær.

Kawasaki H2 Mach IV
https://www.finn.no/mobility/item/396593446
IMG_2699.jpeg
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har sansen for klassiske sykler, men akkurat denne du har bilde av der mener jeg er litt "rar".

Noe skruing selv blir det nå uansett ikke vertfall. Jeg prøvde meg med en gammel Tempo for noen år siden. Det ble med tanken å den ble solgt etter et år. Dog tjente jeg faktisk 5.000 på denne. Ikke kjørte jeg noe særlig med den heller....

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Ja kanskje du skulle begynne med "flipping" av motorsykler?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 12 mar 2025, 22:44 Ja kanskje du skulle begynne med "flipping" av motorsykler?
Hehe, de 5.000 kronene jeg tjente på denne skal nok ikke jeg ta æren for. Det var en moped jeg fikk for en god pris av en kompis som driver mye med Tempoer og er litt "kjent" i miljøet og dlink til å skru. Han har mange slike tempoer og kjøper og selger hele tiden. Den jeg fikk billig av han kjøpte jeg for 7.000 kroner. Dette var en 1970 eller 71 modell som var av en litt sjelden variant. Klin strøken teknisk. Alt funket og den var helt orginal. Til og med orginal sideveske etc. den hadde patina, men etter enighet med min kompis skulle jeg bare selge den.

Men ikke selg den for under 10.000 kr. Sa ham. Jeg fikk 12.000 for den. :)

Jeg fikk en slik billig for å teste ut litt, men gikk fort lei. Den gikk rett og slett dor dårlig som orginal. Skulle jeg hatt noe gammalt må det være 125cc vertfall. Det lukter også Reodor Felgen av deg resten av dagen når man kjlrer en slik på jobb. Man kan selvsagt trimme dem, men hvorfor skal jeg risikere bøter når jeg lovlig kan kjøre noe med mer kubikk uansett...

Men jeg blir rett og slett bare veldig fort lei. Slike gamle mopeder og motorsykler kan ikke brukes til noe fornuftig uansett og dessuten er jeg ikke flink til å skru heller. Har en slags skapingeresse for det, men jeg har liksom ikke noe sted og holde på og ikke har jeg tid heller.

Så nei, jeg tror det nærmeste jeg kommer klassiske sykler er å se dem på bilder, hehe. Jeg er ikke sykt opptatt av klassiske sykler heller. Men jeg synes noen av dem har litt sjarm. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sommeren nærmer seg med stormskritt å det er ca. 4 måneder siden jeg solgte sykkelen og kjøpte meg bil. Så langt kjenner jeg ikke på savnet med å eie en motorsykkel å jeg ser fortsatt frem til sommeren og ferien hvor jeg denne gang skal nyte turen i bil.

Det blir for mange hensyn og ta i forhold til bagasje og helse når jeg kjører sykkel til at jeg synes det blir behagelig. Jeg slipper å planlegge. Nå er det bare å bestemme dato og kjøre avgårde. Finner jeg ikke ledig hytte etc. så kan jeg slå opp teltet som jeg har med meg eller bare sove i bilen. Ikke noe stress.

Samtidig ser jeg selvsagt også gleden av å kjøre på to hjul hvor man kan høre fuglekvitter og kjenne lukten fra åkrene og vinden etc. Men med takluken oppe så får jeg vertfall noe av dette og med en lydløs elbil hører jeg nok mer av omgivelsene også.

Så får vi se hvor lenge dette varer. Foreløpig er ikke MC noe savn for min del vertfall :)

DAE

Legg inn av DAE »

I fornektelsesfasen altså😄😄

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 19 mar 2025, 18:09 I fornektelsesfasen altså😄😄
Haha. Kanskje det?

Nei, akkurat nå tenker jeg ikke på motorsykkel i det hele tatt. Så får tiden vise om jeg noen gang kommer til å prøve meg igjen. Men da tenker jeg det blir mer lokale turer på en klassiker kanskje. Men ingen vet. Har endret mening før jeg :knegg

Nå gleder jeg bare til sommer, bilferie, sol, øl og grillmat.

Har nemlig vært gjennom en ganske brutal slankeprosess hvor jeg har gått ned 24kg. I skrivende stund på snart 3 måneder. Mellom 300-500 kalorier pr. dag. Det er hardt, men også litt interresant og kjenne litt på hvordan kroppen reagerer. ;)

Noen få kilo til nå, så er jeg i mål :twothumbs:

DAE

Legg inn av DAE »

Har prøvd sånn vektnedgang, vil ikkje anbefale den kuren eg hadde..blodkreft..gjekk ikkje ut med det i Dagbladet

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 19 mar 2025, 19:42 Har prøvd sånn vektnedgang, vil ikkje anbefale den kuren eg hadde..blodkreft..gjekk ikkje ut med det i Dagbladet
Hørtes ikke bra ut nei ;)

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Jeg satset på periodisk faste, gikk ned fra 98 til 80 over tid. Og så lenge jeg holder meg til 8/16 spisemønster er vekta stabil. Unner meg fortsatt litt kos om kvelden i helgene. Tror det er en sunnere måte å gjøre det på. I tillegg er det sunnere for tarmen med 16 timer hvile. Spesielt for meg som har ulcerøs kolitt.

Svar