Abonnementsfri sporing

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Gammelsmurfen »

MGR1 skrev: 04 mar 2025, 13:25 Kjøpte Airtag på tilbud her nylig, men erfaringen er litt blandet. Plasserte en i bilen for å sjekke hvordan den fungerer på sporing, men den oppdaterer seg sjeldent ser jeg. Ikke helt som forventet. Det var 750,- for fire stk. på Power, så det var ikke så stor utgift da. Tenkte å ha en på MCen fast, og å bruke de i koffertene når man reiser med fly.
Altså, oppdaterer seg sjeldent mens du kjører rundt?
Det er ikke det samme som med Smarttag da, at dersom du selv er i nærheten og har blåtann på så du er tilkoblet selv så blir det resultatet?

Det er i hvert fall slik med Smarttag, for det er jo ikke noe poeng å spore om man selv er med brikken.
Er man i nærheten og skal spore den, så bruker man vel lydvarsling eller med Smarttag 2 kan man sette på kamera og snu seg rundt så vil den grønnmerke området brikken er i :D

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 05 mar 2025, 22:43
Bjerknez skrev: 05 mar 2025, 14:26 Den beste GPS trackeren har man med seg hele tiden. Nemlig telefonen.

Den beste løsningen jeg har prøvd så langt er LocaToWeb.

En norsk tjeneste som fungerer som bare det, og alt du trenger er telefonen. Gratis er det også. Men man kan betale for å få egen profilside.
Poenget er jo ved evt. tyveri, man har vel ikke mobiltelefonen liggende under setet eller gjemt bort inne i motorsykkelen 24/7.
Det du snakker om er vel "loggføring" av rutevalg, noe f. eks. også BMW Connected gjør, men det er jo noe annet enn tema her.
Helt klart, jeg fikk intrykk av (i følge trådenst tittel) at det var aporing som var greia når man var på tur og ikke tyverisikring som var ment.

Jeg har hatt Airtags i tre år nå. Funker som bare det. Jeg har det på bilnøkkelen, blandt annet. Batteriene varer i omtrent ett år å mister jeg nøklene eller flemmer dem forsjellige steder så finner mn dem igjen med nøyaktighet ned mot bare noen centimeter. Men den fungerer dårlig som en sporingsbrukke hvis man vil følge noen på tur da den oppdaterer så vidt jeg vet kun på forespørsel fra telefonen for å spare strøm.

Jeg tror Samsung sin variant fungerer noenlunde på samme måte. Det sitter jo bare et beskjedent knappecellebatteri i disse så det er begrenset med atrøm.

Å få noe slikt som dekker både sporingsbiten og tyveri/nødbiten på en elegant måte har jeg enda ikke sett. Finner du det, så er jeg interresert selv.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Gammelsmurfen skrev: 05 mar 2025, 23:12
Domino skrev: 04 mar 2025, 13:05 Jeg ble inspirert av denne tråden, og måtte google litt. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe Motorola Moto Tag, siden jeg ikke er iPhone-bruker.
Har du lest denne? https://www.lydogbilde.no/test/smart-hj ... uRMYgmoZPi
Jeg fikk bare lest innledningen, det er et abonnementsnettsted. Men det kan virke som jeg har vært litt optimistisk når det gjelder effektiviteten til Google sitt "Finn min enhet"-nettverk.

Men jeg kjøpte en firepakning på lørdag, så da er det uansett bare å teste!

I begynnelsen av april skal jeg ut og fly, så da legger jeg en i kofferten. Og det havner nok en på en smart plass på sykkelen også. Det er i alle fall artig med dingser!

Brukeravatar
Gammelsmurfen

Domino skrev: 10 mar 2025, 10:45
Gammelsmurfen skrev: 05 mar 2025, 23:12
Domino skrev: 04 mar 2025, 13:05 Jeg ble inspirert av denne tråden, og måtte google litt. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe Motorola Moto Tag, siden jeg ikke er iPhone-bruker.
Har du lest denne? https://www.lydogbilde.no/test/smart-hj ... uRMYgmoZPi
Jeg fikk bare lest innledningen, det er et abonnementsnettsted. Men det kan virke som jeg har vært litt optimistisk når det gjelder effektiviteten til Google sitt "Finn min enhet"-nettverk.

Men jeg kjøpte en firepakning på lørdag, så da er det uansett bare å teste!

I begynnelsen av april skal jeg ut og fly, så da legger jeg en i kofferten. Og det havner nok en på en smart plass på sykkelen også. Det er i alle fall artig med dingser!
Ja, det er lurt! Har gjort det flere ganger og sett mens flyet sto ved gaten og man kunne ha bluetooth på at kofferten var på flyet.
Antagelig registrert først av en stuer eller annet bakkepersonalet sin mobil, og at jeg selv fikk direktekontakt med den da den lå i lasterommet under.
Samme med inne på flyplassen da man venter på bagasjen, vet når den er på tur på båndet.

Ikke så dumt om kofferten havner på et annet sted heller.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har som nevnt flere AirTags og denne har reddet meg to ganger. Dem koster ikke all verden og man får kjøpt dem i pakker. Batteriet varer et års tid.

Perfekt dor bruk som nøkkelknippe. Å miste/rote bort motorsykkelnøkkelen når man er på tur, spesielt hvis det er en soik trådløs sak er irriterende. Som regel har jeg kål på hvor nøklene er, men ofte havner dem steder man aldri leter.

Mister man nøkkelen midt ute på en åker kan man lete frem til nøkkelen med centimeter presisjon. Manmkan også få enheten til å spille av lyd.

Grunnet personvern så er det noen restriksjoner hvis man skal bruke den som "sporingsbrikke". Hvis man feks. Har planer om å spionere på madammen og gjemme denne i bilen hennes etc. så kan man det, men den vil avgi lyd ved gjevne mellomrom. Så hvis bilen din blir stjålet og du vil spore den så må du håpe på at tyvene ikke hører den avgir lyd og finner den samt kvitter seg med den.

Dette gjelder trolig også Samsung sin enhet. Dette er en begrensning jeg faktisk forstår. Det er mange syke mennesker der ute.

Men sotter man på en kotorsykkel man har stjålet så vil man selvsagt ikke klare å høre denne i det hele tatt mens man kjører og strengt tatt er det ikke sikkert tyven legger merke til den i det hele tatt for den avgir ikke lyd konstant. Bare ved intervaller.

Så keg mener AirTags er en veldig god løsning som ikke koster for mye. Som å finne mistede personlige gjenstander er den perfekt. Som sporingsbrikke hvis noe blir stjålet fungerer den nok bra hvis ikke tyven hører den avgir lyd.

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Jeg har vurdert å legge den i en boblekonvolutt og poste den til meg selv for å få testet IRL hvor bra den fungerer. Spesielt hvis jeg kan poste den litt langt borte fra heimen. Eller sende den med broren min neste gang han skal sørover.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Domino skrev: 11 mar 2025, 12:16 Jeg har vurdert å legge den i en boblekonvolutt og poste den til meg selv for å få testet IRL hvor bra den fungerer. Spesielt hvis jeg kan poste den litt langt borte fra heimen. Eller sende den med broren min neste gang han skal sørover.
Mange som har testet dette på nett. Her er en:

Brukeravatar
Gammelsmurfen

Tek.no har gjort dette i flere omganger med noen år og versjoner i mellom.
Rekkevidde, antall registreringer osv.

2024 https://www.tek.no/tester/902/mobil/spo ... qBHeq76VGM

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Joda, men jeg vil gjerne teste med det produktet jeg har kjøpt. Og helst med levering til mitt nærområde. Mandag reiser lillebror til Sessvollmoen, da får han med seg en forsendelse.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Samsung Smarttag og AirTag fungerer vel slik at det må en annen android/apple enhet til for at posisjonen skal kunne sendes til deg. Ligger den midt ute på et jorde, så tror jeg ikke du finner den. Vertfall ikke før du er ganske nærme selv.

Som regel mister man jo ikke nøkkelen midt ute på et jorde etc. men kan være greit å ha det i bakhodet.

Men dem koster jo ikke all verden heller.

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Har du mista nøkkelen i skiløypa vil du vel se hvor telefonen sist var i kontakt med brikken. Og mobilen har man jo alltid med seg.

Det blir uansett spennende å se på mandag hvor ofte posisjonen oppdateres.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 12 mar 2025, 13:54 Har du mista nøkkelen i skiløypa vil du vel se hvor telefonen sist var i kontakt med brikken. Og mobilen har man jo alltid med seg.

Det blir uansett spennende å se på mandag hvor ofte posisjonen oppdateres.
Joda, jeg tenker på et senario hvor noe blir stjålet fra deg feks. Men som regel vil signalene fra denne enheten bli plukket opp av en eller annen telefon. Både Samsung og Apple sin tag har fått gode tilbakemeldinger.

Post gjerne resultatet her :)

Brukeravatar
Domino

Legg inn av Domino »

Det kommer nok noen screenshots, ja. Regner med han tar morraflyet fra BDU, så får vi se hva som skjer utover mandagen.

Svar