Rust og sprekk i tank (BMW R65 '86)

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
killeksans
Motorsykkelen din: BMW R65 1986

Rust og sprekk i tank (BMW R65 '86)

Legg inn av killeksans »

Jeg har startet på et prosjekt - min gamle BMW R65 '86-mod. Forrige gang sykkelen gikk var i 2003... på 22 år har tanken rustet - såpass at det er en sprekk ca 5cm bred.

Noen som vet om dette kan fikses? Eventuelt hvordan/hvor?
IMG_3136.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Rust og sprekk i tank (BMW R65 '86)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Om du ikke får tak i en brukt som er i bedre stand, så er nok lodding det greieste.
Men da må det renses godt først osv. for det gasser lett når man varmer det uansett hvor tørr tanken er.
Anbefaler og overlate det til noen som kan det.

killeksans

Legg inn av killeksans »

Tar gjerne tips både til kilder til brukt tank og eventuelt tips til noen som kan lodding.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

killeksans skrev: 26 jan 2025, 15:21 Jeg har startet på et prosjekt - min gamle BMW R65 '86-mod. Forrige gang sykkelen gikk var i 2003... på 22 år har tanken rustet - såpass at det er en sprekk ca 5cm bred.

Noen som vet om dette kan fikses? Eventuelt hvordan/hvor?
IMG_3136.jpg
Dette var ganske dramatisk. Tipper det er nære på å ruste gjennom andre steder også. Mulig å fikse som en nødløsning ved å slipe området og lodde igjen hullet. Deretter rense tanken for rust og kjøre på med tanksealer. Men bedre å skaffe en annen tank.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Prøv disse søkeordene på eBay:
bmw r65 fuel tank.

Forøvrig, velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Helt enig med MGR1 sine kommentarer.

Hvordan ser tanken ut inni, og om det var noe væske igjen i tanken, hvordan så den ut . . .

Ellers, om en slik gammel bokser har stått i over 20 år uten å ha blitt preparert for lagring, må du være forberedt på at andre lagringsskader kan dukke opp underveis i rehabiliteringen. Forgassere, stempelringer, kontakter i el-anlegg for å nevne noe. Hvordan så oljen i motor, gearkasse og bakdrev ut?

Før jeg ville begynne å koste penger på et slikt restaureringsprosjekt ville jeg prøve å finne ut hva som må gjøres, og vurdere det opp mot hva en tilsvarende sykkel i kjørbar stand koster. Og om R65en burde anses som en dele-donor istedet.

Beklager min pessimisme, men jeg har sett slike prosjekter før . . .

killeksans

Legg inn av killeksans »

Takk for svar.

Pessimismen er nok dessverre høyst realistisk. Ingen forberedelser ble gjort da den ble satt bort. Den skulle selvfølgelig ikke stå så lenge, men så kom hus, unger etc. Det eneste som har blitt gjort så langt er å få sykkelen inn i garasjen. Tømt tank (brunt vann med masse bunnfall), men har ikke fått til å åpne tanklokket ennå. Den lar seg låse opp og igjen, men når ulåst så sitter den fast. Om jeg tar i for mye så "glipper" låsemekanismen. Har ennå ikke sjekket oljer, så ja her er ennå mye uvisst.

Mulig eneste fornuftige er som du sier å gjøre den til en dele-donor.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

killeksans skrev: 26 jan 2025, 18:49 . . . har ikke fått til å åpne tanklokket ennå. Den lar seg låse opp og igjen, men når ulåst så sitter den fast. Om jeg tar i for mye så "glipper" låsemekanismen.
Et ikke ukjent problem. som jeg antar skyldes korrosjon på kontaktflatene mellom lokk og tank. Dette gjengete området er det vanskelig å nå med rustløsende/smørende spray. Litt lettere når du kan spraye inn nedenfra, men pga den forsenkede stussen nytter det ikke å prøve å la litt rustspray nå frem bare ved å snu tanken opp-ned, med mindre du fyller på et par bokser med f.eks WD-40, og rister tanken en stund. Ett knep kan være å montere tanken tilbake på sykkelen, og å tre et langt tau gjennom den oppsvingbare bøylen på tanklokket. Det tauet lager du en løkke av, som du kan tre over skuldrene. Med føttene på fotpinnene tar du tak, og drar hardt oppover. Gjengene er såpass slarkete at det går an å dra tanklokket opp fra tanken - noe jeg har gjort selv ved en anledning :-)
killeksans skrev: 26 jan 2025, 18:49 Mulig eneste fornuftige er som du sier å gjøre den til en dele-donor.
Ikke fortvil helt ennå; et motto for slike prosjekter er å håpe på det beste, mens man samtidig er forberedt på det verste :-) Prøv å få oversikt over hva som må gjøres.

killeksans

Legg inn av killeksans »

Takk for tips! Tok tanken av sykkelen nå og tømte resten av gjørma ut, men skal prøve tipset til uka.

Tenkte deretter å sjekke oljer og få dreid motoren rundt. Har tidligere fått tips om å bruke litt 2-takts olje. Er det rett vei å gå før jeg prøver å få sjekket tenning og så eventuelt om det går å få start på sakene?

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Den ser veldig korrodert ut på utsiden. Ta ut tennpluggene og hell oppi litt lett olje. La stå noen dager. Prøv så å dreie rundt ved å sette den i 5. gir og dra bakhjulet rundt. Tapp av oljen og fyll på ny. Så kan du prøve starteren. Men som de sier over, det er helt sikkert andre ting, som forgasserne, som bør sjekkes.

Dette var forøvrig en fin modell. Jeg kjøpte en flunka ny R80 i 1986. Disse var helt like, bortsett fra boring/slag.

Svar