KTM i krise? Konkursfare?
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Nå nermer det seg vel kroken på døra for de. Er begjært konkurs.
https://www.finansavisen.no/motor/2025/ ... tm-konkurs
https://www.finansavisen.no/motor/2025/ ... tm-konkurs
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39534
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
130.000 usolgte motorsykler på lager høres unektelig mye ut...Rha skrev: 11 jan 2025, 14:04 Nå nermer det seg vel kroken på døra for de. Er begjært konkurs.
https://www.finansavisen.no/motor/2025/ ... tm-konkurs

Likevel tror jeg KTM styrer unna konkurs. Men spent på hva løsningen blir... Salg av MV Agusta og Husqvarna, modellreduksjon, at indiske investorer overtar hele greia...? Blir spennende, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: KTM i krise? Konkursfare?
Har de 130.000 sykler på lager så skjønner mann at de sliter. Det blir en del kroner i varer, eller NWC (Net Working Capital).
Kan ikke skjønne de kommer unna en konkurs, tviler ikke på at merket KTM vil komme tilbake.
De fleste vil da sikkert ikke engang merke at de har vært borte.
Kan ikke skjønne de kommer unna en konkurs, tviler ikke på at merket KTM vil komme tilbake.
De fleste vil da sikkert ikke engang merke at de har vært borte.
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Håper KTM klarer å komme i land, kan det være interessenter som ønsker å ta over boet …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24479
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Glad jeg ikke er eier av en KTM hvis dem går konkurs....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39534
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Går ikke konk.
"To big to fail". er det noe som heter.
KTM faller nok innunder det begrepet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: KTM i krise? Konkursfare?
Du tenker norsk forhandler har kastet deg på dør … Hadde du hatt en KTM ville det mest sannsynlig vært en 1290 som ikke er den som har mest problemer.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24479
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Jeg tenker mest på en svakere etterspørsel og færre som vil kjøpe KTM hvis dem går konkurs. Jeg tror nok kanskje ikke norske KTM eiere får problemer med tanke på garantier etc. uten at jeg vet så mye om det.
Hvis dem klarer seg må dem trolig tømme lageret sitt å da kommer det mange rabatter som igjen øker låkjøpefesten på nye sykler mens dem som aleerede eier en KTM sliter med salget uten å gå ned vesentlig i pris.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39534
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
KTM økte salget her i landet med 13% i 2024:

Flest 390 modeller og trolig mest sannsynlig nestflest 1290 Super Adventure. La faktisk merke til flere av disse i '24-sesongen enn 390 modellene.
Så det kan hende redningen for KTM er en ryddesjau i modellporteføljen?

Flest 390 modeller og trolig mest sannsynlig nestflest 1290 Super Adventure. La faktisk merke til flere av disse i '24-sesongen enn 390 modellene.
Så det kan hende redningen for KTM er en ryddesjau i modellporteføljen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: KTM i krise? Konkursfare?
Leste for noen uker siden om en forretningsmann som hadde kjøpt 600 bobiler fra en stor norsk forhandler, tror ikke han har planer om å dumpe prisene på det partiet.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Har ingen tro det blir noen prisfest på nye KTM sykler, i tilfelle det skjer vil jeg benytte anledningenBjerknez skrev: 11 jan 2025, 17:20
Hvis dem klarer seg må dem trolig tømme lageret sitt å da kommer det mange rabatter som igjen øker låkjøpefesten på nye sykler mens dem som aleerede eier en KTM sliter med salget uten å gå ned vesentlig i pris.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24479
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Ja, er prisene gode nok så blir det kjøpefest. Derimot blir det ikke kjøpefest på brukte sykler hvis prisen på nye sykler dumpes kraftig.dypen skrev: 11 jan 2025, 17:33Har ingen tro det blir noen prisfest på nye KTM sykler, i tilfelle det skjer vil jeg benytte anledningenBjerknez skrev: 11 jan 2025, 17:20
Hvis dem klarer seg må dem trolig tømme lageret sitt å da kommer det mange rabatter som igjen øker låkjøpefesten på nye sykler mens dem som aleerede eier en KTM sliter med salget uten å gå ned vesentlig i pris.![]()
BMW gjorde det samme med sin i4 M50 serie. En kampanje som har vart lenge gjorde at dem som kjøpte en slik før kampanjen la ut bilen sin på finn i ren desperasjon. Bare søk opp på finn og se hvor mange som ligger der og sjekk prisene på de dyreste. Dem ligger opp mot 100.000 over det dem koster flunkende nye i dag.
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Helt klart!Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 17:37Ja, er prisene gode nok så blir det kjøpefest. Derimot blir det ikke kjøpefest på brukte sykler hvis prisen på nye sykler dumpes kraftig.dypen skrev: 11 jan 2025, 17:33Har ingen tro det blir noen prisfest på nye KTM sykler, i tilfelle det skjer vil jeg benytte anledningenBjerknez skrev: 11 jan 2025, 17:20
Hvis dem klarer seg må dem trolig tømme lageret sitt å da kommer det mange rabatter som igjen øker låkjøpefesten på nye sykler mens dem som aleerede eier en KTM sliter med salget uten å gå ned vesentlig i pris.![]()
BMW gjorde det samme med sin i4 M50 serie. En kampanje som har vart lenge gjorde at dem som kjøpte en slik før kampanjen la ut bilen sin på finn i ren desperasjon. Bare søk opp på finn og se hvor mange som ligger der og sjekk prisene på de dyreste. Dem ligger opp mot 100.000 over det dem koster flunkende nye i dag.
På det meste har vel i4 M50 eiere betalt 2 - 300k over dagens pris, MB har også kampanjer som er til stor frustrasjon for eiere som får veldig lave innbytte priser ved kjøp av ny.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24479
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM i krise? Konkursfare?
Dem har rundt 200.000 sykler på lager i følge en artikkel jeg leste. Det er rene verdier som ligger der og ikke blir solgt. Enda værre er det hvis dem blir påtvinget nye Euro 7 på sykler som allerede er på lager....