KTM i krise? Konkursfare?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
raster
Innlegg: 154
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av raster »

Hører at KTM og dermed MV Agusta og Husqvarna er i økonomisk krise, mulig konkurs? Noen som vet mer om dette?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 04 okt 2024, 11:45 Hører at KTM og dermed MV Agusta og Husqvarna er i økonomisk krise, mulig konkurs? Noen som vet mer om dette?
Hm...

Har hørt rykter om at inntjeningen burde vært bedre, men konkurs... :[-(

Kommer jo nye modeller på løpende bånd:

https://www.advrider.com/ktm-1390-adven ... -1390-adv/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

Har ikke lest noe om KTM … Var sikker på det ble solgt mindre sykler nå etter coronaen men i 2019 ble det solgt totalt 6161 sykler og i 2023 er tallet 6260 … en liten økning totalt på alle merker. Hva er solgt i 2024 … og hvordan er KTM sitt salg i andre land …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

Tja …
KTM Addresses Financial Losses, Quality Issues & Plans For Redemption
The Austrian brand opens up about their current situation and challenges.

The overall loss reported by Pierer AG for Q1 and Q2 is a stunning 172 million euros, whereas at mid year of 2023 reports showed a 53 million euro profit. Net debt for the company has also risen by 89 percent at the end of the 2024’s second quarter, for a total debt of more than 1.4 billion euros.
https://www.advpulse.com/adv-news/ktm-a ... edemption/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Innlegg: 470
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: KTM i krise?

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 04 okt 2024, 11:49 Kommer jo nye modeller på løpende bånd:
Kan være en av grunnene det, ikke gratis og utvikle nye modeller / Utgaver

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 04 okt 2024, 20:54
AJ skrev: 04 okt 2024, 11:49 Kommer jo nye modeller på løpende bånd:
Kan være en av grunnene det, ikke gratis og utvikle nye modeller / Utgaver
Absolutt.
Alle som utvikler nye produkter med de kostnader dette innebærer, er helt avhengig av at det finnes kunder der ute som etterspør og er villig til å betale for produktene.
Hvis ikke, går det naturligvis ikke rundt og ender, i verste fall, med konkurs.
Slik er den brutale virkeligheten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Duke944
Innlegg: 100
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: KTM i krise?

Legg inn av Duke944 »

Fra Motorrad online
Oppdatering fra 26. november 2024: Tilsynelatende har forhandlingene mellom KTM og kjerneaksjonær Bajaj angående presserende nødvendig mellomfinansiering brutt sammen. For tirsdag 26. november slo nyheten ned som en bombe: «KTM AG forbereder en søknad om restruktureringssak med egenadministrasjon». Selv om ordet "insolvens" ikke vises i ad hoc-kunngjøringen fra KTM-morselskapet Pierer Mobility AG, betyr det ingenting annet enn en søknad om insolvens fra KTM AG, der den tidligere ledelsen forblir i funksjon og kan handle.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 565
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: KTM i krise?

Legg inn av MGR1 »

De har jo hatt en nedtur pga. problemer med smøring til kammene på 790 og 890-modellene og ustabilitet med elektronikk. Også utfordringer med forhandlernettet i England har jeg sett. KTM har heller ikke vært imøtekommende ift. de som har hatt problemer, så mulig kjøperne gikk til noen andre.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

Slendrian på verksted og slapp kundebehandling for øvrig leder uten særlig tvil til kundeflukt og lav merkelojalitet, før eller siden.
Dette er ganske sikkert en del av problemene KTM nå opplever.
For å si det sånn for egen del; been there, done that...
Selv om det er en stund siden.
Bare positive opplevelser med verksted og butikk de siste par årene.

Og er slett ikke skremt fra å satse på KTM igjen, selv om det neppe kommer til å skje etter tre KTM'er siden 2015.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MadMax_123
Innlegg: 1
Registrert: 05 sep 2022, 10:45
Motorsykkelen din: Ingen

Håper KTM overlever

Legg inn av MadMax_123 »

På konkursens rand:
https://www.thedrive.com/news/ktm-is-on ... bankruptcy
https://www.advpulse.com/adv-news/ktm-e ... ankruptcy/
https://newatlas.com/motorcycles/ktm-en ... ructuring/
https://www.cartoq.com/bike-news/ktm-ag ... ructuring/

Går visst bra med India delen som Bajaj står for, men er verre med resten. Vi krysser fingre for at noen redder dem (Redbull har visst tenkt på saken).

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 des 2024, 13:20
Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
Hva er kilden til dette sitatet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Vel, vel...

Da blir det helt klart interessant å følge med videre hva som skjer med KTM. Og ikke minst Husqvarna:

https://carup.se/husqvarna-kan-ga-i-gra ... i-konkurs/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 03 des 2024, 13:42
dypen skrev: 03 des 2024, 13:20
Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
Hva er kilden til dette sitatet?
https://www.cartoq.com/bike-news/ktm-ag ... ructuring/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar