Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 587
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av SveinHa »

Kenobi skrev: 18 jun 2023, 07:31 Ensylindret 4-takter? :eh Første gang jeg hører om.
Honda har jo hatt en haug med 1-sylindrede 4-taktere: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Honda_engines

Husker godt de fra -70 tallet, helt særegen bump----bump----bump lyd som skilte seg veldig ut fra alle andre på den tiden...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 554
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

SWM er et merke jeg ikke har sett noe særlig til tidligere, men ser at de begynner å bli litt populære i Europa. Den 500 Six Days-modellen ser bra ut må jeg innrømme.

Bilde
Bilde
Bilde

https://swm-motorcycles.it/product/six6/

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 554
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

Janus Halcyon 450 bruker den samme motoren forresten:

Bilde

https://janusmotorcycles.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38970
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 30 sep 2023, 18:22
Bilde

https://janusmotorcycles.com/
Den der hadde jeg definitivt ikke takket nei takk til :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 554
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 30 sep 2023, 20:13
MGR1 skrev: 30 sep 2023, 18:22
Bilde

https://janusmotorcycles.com/
Den der hadde jeg definitivt ikke takket nei takk til :yeyeye !

Jeg hadde glatt kjøpt en slik jeg også. Ingen app, ingen datamaskin, ingen programvareoppdateringer, ingen IP-adresse, ingen ABS/ESP osv. Bare pur motorsykkel.

Dessverre umulig å importere disse til Europa da. USA only.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38970
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Royal Enfield 650 Interceptor vs. Moto Guzzi V7 850 Special :-) :

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

DAE
Innlegg: 216
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av DAE »

Ingen av mine treng app eller facebook/ google-innlogging for å virke..eine er luft/oljekjølt også, så kjedelig som Suzuki GSX750ES -83 modell

mekkern
Innlegg: 7853
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev: 01 okt 2023, 16:55
AJ skrev: 30 sep 2023, 20:13
MGR1 skrev: 30 sep 2023, 18:22
Bilde

https://janusmotorcycles.com/
Den der hadde jeg definitivt ikke takket nei takk til :yeyeye !

Jeg hadde glatt kjøpt en slik jeg også. Ingen app, ingen datamaskin, ingen programvareoppdateringer, ingen IP-adresse, ingen ABS/ESP osv. Bare pur motorsykkel.

Dessverre umulig å importere disse til Europa da. USA only.
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 320
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av GSXR-Erling »

Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Bilde

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 31
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Gammelbokser »

mekkern skrev: 19 okt 2024, 19:19 (om Janus Halcyon 450 motoren)
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.
Ser at motoren beskrives som " . . an inexpensive 400cc version of the older Honda XR400 enduro engine . . " på denne nettsiden <https://janusmotorcycles.com/2021/09/02 ... -part-one/>

Som tidligere eier av en XL600R, synes jeg dette ikke nødvendigvis viderefører kvalitetene til XL600 motoren, som hadde radielt plasserte ventiler, både manuell og automatisk styrt dekompresjonskammer, doble forgassere etc. Og motordeksler i en magnesium-legering for å spare vekt. Hmmm . . - hvorfor solgte jeg den - ?

mekkern
Innlegg: 7853
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av mekkern »

Gammelbokser skrev: 19 okt 2024, 22:12
mekkern skrev: 19 okt 2024, 19:19 (om Janus Halcyon 450 motoren)
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.
Ser at motoren beskrives som " . . an inexpensive 400cc version of the older Honda XR400 enduro engine . . " på denne nettsiden <https://janusmotorcycles.com/2021/09/02 ... -part-one/>

Som tidligere eier av en XL600R, synes jeg dette ikke nødvendigvis viderefører kvalitetene til XL600 motoren, som hadde radielt plasserte ventiler, både manuell og automatisk styrt dekompresjonskammer, doble forgassere etc. Og motordeksler i en magnesium-legering for å spare vekt. Hmmm . . - hvorfor solgte jeg den - ?
Min er fortsatt morsom-selv om jeg har "justert" den litt..
IMG_4799.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 31
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Gammelbokser »

mekkern skrev: 20 okt 2024, 10:47 Min er fortsatt morsom-selv om jeg har "justert" den litt..
IMG_4799.JPG
Ser definitivt brukbar ut, selv om jeg kanskje ville hatt ørlite mer klaring mellom fordekket og skjermen :-)

Hvor mye veier den nå?

mekkern
Innlegg: 7853
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av mekkern »

Klaringa på forskjermen er ok-hender jeg hører en litt grov stein subber i mellom hvis det er litt klinete underlag men ikke noe problem-har ikke veid den men tipper ganske lik, siden plastikken ikke veier all verden og eksempelvis frontlykta er større og stål-men et par kg er jo mulig. :-k
Gjort mest for stil-akkurat som GS450 som jeg ordnet til guttungen som A2 sykkel-den er også registrert som A2/mellomtung sykkel.
Med demonterbart baksete/bagasjeholder.
Nå er det jo en del år siden han brukte denne men har jo litt problemer med å selge motorsykler....... :redface
IMG_4814.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 31
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Gammelbokser »

mekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19 . . . har ikke veid den men tipper ganske lik, siden plastikken ikke veier all verden og eksempelvis frontlykta er større og stål-men et par kg er jo mulig.
Åttitallets off-roadere veide (veier) gjerne 100 kg mindre enn moderne "GS" eller "Adventure" sykler. Hadde min XL på en vekt engang, og så 142 kg med ca halvfull bensintank. Ikke mange andre gateregistrerete 600-kubikkere som kommer i nærheten av det.
mekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19 . . . GS450 som jeg ordnet til guttungen som A2 sykkel-den er også registrert som A2/mellomtung sykkel. Med demonterbart baksete/bagasjeholder.
Snerten den også :-)
mekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19Nå er det jo en del år siden han brukte denne men har jo litt problemer med å selge motorsykler.......
Skjønner det veldig godt :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38970
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Fikk en e-post i dag som tyder på at amerikanske Big Dog holder på fortsatt.
Jeg trodde de var konkurs, men det ser ut til at de altså eksisterer fortsatt.
Og med en luftkjølt V2'er på over 2000 kubikk ... :crazy:

Bilde

Ikke akkurat min type sykkel, for å si det mildt.
Men at det fortsatt finnes slike MCkreasjoner er jo ganske artig :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar