Jeg kjøpte meg en Triumph Speed 400 på våren i år etter gode råd her på MC-siden. Jeg hadde da vært uten MC et par år pga sykdom som har ført til muskelplager og diverse andre ting som gjør at jeg ville unngå tung MC en stund. Forrige MC var en Yamaha Tracer 900 2018.
På langkjøring med toppboks og GIVI-bag.
Mitt bruksområde er:
- 90% pendling til jobb. Jeg bor i Oslo sentrum og jobber i Nydalen, og det tar ca 15 minutter fra dør til dør.
- 5% er å utføre ulike ærender/handling osv.
- 5% lengre turer
Pendling til jobb er en drøm på denne sykkelen. Den er så lett å kjøre at jeg koser meg hele tiden. Null problem å kjøre forbi stillestående trafikk, og den har mer enn nok "trøkk". Jeg har investert i toppboks pluss sideveske (kan bare ha 1 pga eksospotta), og da får jeg med alt jeg trenger til jobb. Bruker sidevesken til PC og tar med hele vesken inn.
Ærender og bykjøring generelt er også en smal sak. Det går utmerket å kjøre både i smågater og på Ring 3. Man merker at bagasjeplassen er noe begrenset så man må planlegge litt. Jeg har av og til med en MC-sekk for å få nok plass til ting jeg skal handle. Men det har vært unntaket.
Langkjøring har gått overraskende bra. De lengste turene har vært ca 20 mil (hver vei, så 40 t/r). Dette har også gått helt smertefritt. Jo mer svingete og rare veier, jo mer gøy med Speed 400. Forbikjøringer går bra, men man må huske at det ikke er superkrefter her. Men her merker man virkelig at det er lite bagasjeplass, så jeg investerte i en 30L GIVI-bag som fint får plass foran toppboksen (se bildet over). Sykkelen klarer fint å ligge i 110-120 i lengre perioder uten at det er noe problem. Jeg har vært oppe i 130-140 men den trives ikke like godt da. Man kjenner vinden svært godt i høy hastighet siden det ikke er vindskjerming av noe slag. Jeg kjøpte til slutt den lille originale vindskjermen (se bildet under) rett før sesongslutt, og merker at det gir en noe roligere opplevelse (men ikke noe magisk stor endring), jeg har ikke fått testet om det blir bedre med det på langtur.
Klar for vinterlagring.
Så hvis du i hovedsak kjører i byen er dette en varm anbefaling fra meg. Skal du i hovedsak kjøre lengre turer, er dette sannsynligvis ikke sykkelen du leter etter.
Pros
- føles som en "vanlig" MC, kjennes ikke liten når kjører på den
- bra kjørelys og DRL, LED-blinkere
- gode dekk! Har vært veldig fornøyd med bakkekontakten
- lett å plante begge føttene i bakken
- ekstremt god til bykjøring
- bra forbruk, får ca 350 km pr tank på normal kjøring
- USB-C ladeuttak foran under speedometeret
- A2 og dermed et godt valg for dem som ikke kan kjøre tung MC
Cons
- begrenset bagasjeplass til lengre turer
- ny modell, så mangler ting som varmeholker (skal visst komme som utstyr etterhvert)
- skulle ønske RPM og speedometer byttet plass (siden man stort sett kjører i byen så blir speedometeret liggende under 60, mens RPM er nærmest uleselig på grunn av måten de har løst det på LED-skjermen)
- man blir litt sliten i rompa av å sitte på setet lenge
- trives ikke veldig godt i høye hastigheter (130+) (men det går helt greit hvis man "må")
- "tuteknappen" er så nære blinklys-bryteren at jeg i vanvare har tutet på folk endel ganger. Veldig flaut
Konklusjon
Personlig har jeg blitt veldig glad i den lille Triumph-en. Med tanke på at jeg valgte ny MC pga helsesituasjonen, så var dette en fulltreffer.
Likevel vurderer jeg å gå tilbake til en noe større sykkel og tung MC neste sesong for å få noe mer plass og komfort til lengre turer. Ideelt skulle jeg hatt dette som daglig sykkel og en tursykkel i tillegg!
Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
Artig og opplysende tekst .
Denne må du jo bare beholde!
Bestemt og disiplinert økonomisk planlegging fram til neste sesong bør vel gjøre det mulig, vil jeg tro .
Selv savner jeg fra tid til annen KTM 390 Duke'en jeg hadde et par år. Lettkjørt og letthåndterlig sykkel som også gikksom et "uvær"
Denne må du jo bare beholde!
Bestemt og disiplinert økonomisk planlegging fram til neste sesong bør vel gjøre det mulig, vil jeg tro .
Selv savner jeg fra tid til annen KTM 390 Duke'en jeg hadde et par år. Lettkjørt og letthåndterlig sykkel som også gikksom et "uvær"
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
Spørs kanskje hva man legger i langkjøring også. Har i mange år hatt nakne sykler så vindbeskyttelsen er så der, men unngår hovedveier som pesten og prøver så langt som mulig å holde meg til mindre og svingete veier. Og da er naken sykkel ikke noe problem, særlig siden er skikkelig "fair weather rider". Men for de som av praktiske grunner må kjøre en del hovedvei (og, gud forby, motorvei), så er litt mer kåpe selvfølgelig en fordel, ja.
Eneste erfaringen har med 400 klassen er KTM 390 Adv i 1 uke i Georgia i fjor. Ble veldig glad i den, må innrømme det, MEN savnet litt mer trøkk.
Takk for rapport
Eneste erfaringen har med 400 klassen er KTM 390 Adv i 1 uke i Georgia i fjor. Ble veldig glad i den, må innrømme det, MEN savnet litt mer trøkk.
Takk for rapport
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- GSXR-Erling
- Innlegg: 356
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
La nettopp ut min Super Tenere til salgs
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
"Ideelt skulle jeg hatt dette som daglig sykkel og en tursykkel i tillegg!"
Er heldig og har det, siden øvings-sykkern til ungdommene hjemme blir mest brukt av meg, særlig til jobb kjøring men også mange halvlange koseturer. Det er en Honda cb500f, og jeg kan bare anbefale en slik til dette bruket. Den vekker også gode minner fra første-sykkelen min Kawa z400.. Afrika twinen er pakkeselet og blir nå nesten bare brukt til langtur og overnatting. Men det er ekstra gøy å bytte imellom og kjenne forskjellen
Er heldig og har det, siden øvings-sykkern til ungdommene hjemme blir mest brukt av meg, særlig til jobb kjøring men også mange halvlange koseturer. Det er en Honda cb500f, og jeg kan bare anbefale en slik til dette bruket. Den vekker også gode minner fra første-sykkelen min Kawa z400.. Afrika twinen er pakkeselet og blir nå nesten bare brukt til langtur og overnatting. Men det er ekstra gøy å bytte imellom og kjenne forskjellen
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- Domino
- Innlegg: 1147
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
Triumph og Saab, skulle nesten tro vi var i slekt!
Re: Erfaring etter 1 sesong med Triumph Speed 400
Liker utseendet på Speed 400
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom