Strømtyv BMW R1200RT?
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Strømtyv BMW R1200RT?
Jeg har en R1200RT som jeg kjøpte for et par mnd siden. Har fungert feilfritt. Kjørt flere ganger i uken. Nå har jeg vært på ferie en uke og når jeg skulle starte sa det bare klikk. Prøvde fire ganger før den plutselig startet. Etter det har den fungert tipp topp. Så ble det en uke uten kjøring og da skjedde det samme. Usikker på hvor gammelt batteriet er men hvertfall 2-3 år. Når tenning er av er det 12,60V. Lot sykkelen stå to dager, da var det 12,55V. Har ikke koblet til noe ekstrautstyr. Hvordan måler jeg om den trekker strøm når tenning er av? Klokken trekker jo litt men hvor mye? Har multimedia men trenger det inn med t-skje hvordan jeg bruker dette.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38810
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Hei og velkommen her på MCsiden.no !
Tillot meg å legge til et spørsmålstegn i trådtittelene siden det vel er dette du lurer på er tilfelle, vil jeg tro?
Jeg er definitivt ikke den rette til å gi deg gode svar, men det er mange erfarne og kunnskapsrike folk her på MCsiden.no, så jeg regner med at du får noen gode svar og tips og råd om hva du bør gjøre .
Tillot meg å legge til et spørsmålstegn i trådtittelene siden det vel er dette du lurer på er tilfelle, vil jeg tro?
Jeg er definitivt ikke den rette til å gi deg gode svar, men det er mange erfarne og kunnskapsrike folk her på MCsiden.no, så jeg regner med at du får noen gode svar og tips og råd om hva du bør gjøre .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Kan være starter/ innslag som ikkje er heilt med, .
Dårlige koblinger på batteri, løse jordinger.
Blir instrument og lys mørkt når du trykker på startknappen?, klikker det i rele?
Om du har kompis med multimeter som måler DC-strøm kan du koble det mellom minus på batteri og ledningen, så ser du strømtrekk.
Ta batteri til noen som har testutstyr så kan dei sjekke helsetilstanden på det.
Dårlige koblinger på batteri, løse jordinger.
Blir instrument og lys mørkt når du trykker på startknappen?, klikker det i rele?
Om du har kompis med multimeter som måler DC-strøm kan du koble det mellom minus på batteri og ledningen, så ser du strømtrekk.
Ta batteri til noen som har testutstyr så kan dei sjekke helsetilstanden på det.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Jeg skal kjøpe inn utstyr som måler DC-strøm. Måler jeg da mellom minuspol på batteri og jordledningen? Mener p lese noen plasser at man skal måle mellom plusspol og pluss-ledningen for å se om det gir noe utslag?DAE skrev: ↑01 okt 2024, 22:50 Kan være starter/ innslag som ikkje er heilt med, .
Dårlige koblinger på batteri, løse jordinger.
Blir instrument og lys mørkt når du trykker på startknappen?, klikker det i rele?
Om du har kompis med multimeter som måler DC-strøm kan du koble det mellom minus på batteri og ledningen, så ser du strømtrekk.
Ta batteri til noen som har testutstyr så kan dei sjekke helsetilstanden på det.
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Det blir akkurat det samme resultatet, om du vil det så går det bra, berre pass på å ikkje kortslutte mot ramma med verktøy.
- Bjerknez
- Innlegg: 23986
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Trekk ut sikringenen en etter en og mål hver "kurs" med et multimeter. Sett multimeteret i "A" modus for å måle ampere og probene setter du på hver side i slotten som sikringen satt. Her skal du få tilnærmet null strømtrekk. Noen mA kan hende er normalt.Ringerikebmw skrev: ↑01 okt 2024, 17:02 Jeg har en R1200RT som jeg kjøpte for et par mnd siden. Har fungert feilfritt. Kjørt flere ganger i uken. Nå har jeg vært på ferie en uke og når jeg skulle starte sa det bare klikk. Prøvde fire ganger før den plutselig startet. Etter det har den fungert tipp topp. Så ble det en uke uten kjøring og da skjedde det samme. Usikker på hvor gammelt batteriet er men hvertfall 2-3 år. Når tenning er av er det 12,60V. Lot sykkelen stå to dager, da var det 12,55V. Har ikke koblet til noe ekstrautstyr. Hvordan måler jeg om den trekker strøm når tenning er av? Klokken trekker jo litt men hvor mye? Har multimedia men trenger det inn med t-skje hvordan jeg bruker dette.
Men 0.05V nedgang på en uke er vel ikke fryktelig mye?
- Bjerknez
- Innlegg: 23986
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Evt. kan du ta av en av batterikablene og og måle i serie. Bare husk å ikke prøve å starte sykkelen mens multimeteret er koblet i serie. I beste fall ryker sikringen i multimeteret ditt. I værste fall smelter probene i hånden din og multimeteret går opp i flammer.
Hvis du måler en vesentlig verdi i strømtrekk så trekker du ut en og en sikring til du finner hvilken kurs som er synderen. Så finner du ut hva denne kursen gir strøm til og måler deg videre derfra.
Hvis du måler en vesentlig verdi i strømtrekk så trekker du ut en og en sikring til du finner hvilken kurs som er synderen. Så finner du ut hva denne kursen gir strøm til og måler deg videre derfra.
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Eg har mest tru på dårlig kontakt ein plass, all den tid den får start etter fire forsøk
- Bjerknez
- Innlegg: 23986
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Nå kan vel ikke en strømtyv forbindes med dårlig kontakt kanskje? Så sant det ikke er snakk om korrosjon evt.?
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Det er rett, med som han skriv så starter den etter noen trykk på startknappen
- Bjerknez
- Innlegg: 23986
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Ja, men det forklarer ikke hvorfor batteriet evt. tappes for strøm?
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Batteri som er tre år kan være sluttkjørt, mc batteri har begrensa kapasitet så det skal ikke så mye til før det tømmes. Hvis du har mulighet få noen som selger batteri til å ta en belastningstest eller mål på egenhånd ved belastning som nevnt tidligere her. Dårlig kontakt eller jording er typisk feil som går igjen på eldre kjøretøy. Det kan selvfølgelig være andre feil men start med det enkleste mest banale så kommer du i mål. Lykke til
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 23986
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Man kan kjøre en forenklet belastningstest med multimeter. Da måler man spenningen (ikke strømmen) på batteriet ved å holde probene på pluu og minuspolen mens man prøver og starte. Da bar ikke spenningen synke nevneverdig under 11V (tror jeg det var).dypen skrev: ↑02 okt 2024, 14:36 Batteri som er tre år kan være sluttkjørt, mc batteri har begrensa kapasitet så det skal ikke så mye til før det tømmes. Hvis du har mulighet få noen som selger batteri til å ta en belastningstest eller mål på egenhånd ved belastning som nevnt tidligere her. Dårlig kontakt eller jording er typisk feil som går igjen på eldre kjøretøy. Det kan selvfølgelig være andre feil men start med det enkleste mest banale så kommer du i mål. Lykke til
Det er ikke sikkert at oppdateringsfrekvensen på multimeteret er rask nok til å måle dette nøyaktig, men du får nok en pekepinn.
Har du et analogt (gammeldags) multimeter kan dette funke bedre.
Når det er sagt så byttet jeg selv batteri på min Rocket i år som bare var to år gammelt. Hvilespenning uten last lå på 12.6V men når jeg prøvde og starte sank den til under 9V.
Nytt batteri av anerkjent merke koster fort 2-3.000 kroner.