Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38725
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 17 mar 2023, 19:25
Takker :thumleft
Hm...

Passer ikke til V7 850 Special. Kun foregående V7 modeller... :-|
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1512
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mousse er også et alternativ, men er alt for dyrt mener nå jeg.
Hva er hovedårsaken til at du vil tette den? Enklere feltrep eller å slippe kost på slanger, slangebytter og litt enklere dekkskift?
Men joda, hadde jeg fått valget ved kjøp av sykkel så hadde det blitt slangeløst for min del.

Jeg vurderte sterkt å gjøre dette på min forrige sykkel, men etter mye research fant jeg ut at jeg burde la være.
Mest av sikkerhetsmessige grunner samt og være mer sikker på og slippe trøbbel.
Myter om at man må ha dekk som er glatte inni osv. når man har slanger er bare tull, så lenge man har riktig størrelse på slangene og riktig dekktrykk så trykket mellom slange og dekkets innside er riktig, så unngår man forskyvning og "skubbing" på slangen.

Om an kjøper slanger av god kvalitet så punkterer man neppe lettere enn med slangeløst, snarere tvert i mot.. men det er mye lettere med feltrep av punktering i dekkets kjørebane så lenge dekket ikke er skadd ellers.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38725
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 17 mar 2023, 20:58 Hva er hovedårsaken til at du vil tette den? Enklere feltrep eller å slippe kost på slanger, slangebytter og litt enklere dekkskift?
Men joda, hadde jeg fått valget ved kjøp av sykkel så hadde det blitt slangeløst for min del.
Mest fordi jeg er vant med slangeløst, må jeg bare erkjenne... :redface .
Men selvfølgelig også med tanke på evt. punktering, noe jeg har opplevd noen få ganger på tidligere sykler.
Det begynner å bli lenge siden sist det skjedde, da...

Og når jeg tenker meg om så er det jo flere modeller på det norske markedet med slange i hjulene, bl.a Yamaha Ténéré 700. om jeg ikke tar feil?
Er vel ikke mange eiere av denne som har opplevd noe negativt med dette?

Så pendelen har vel svingt i retning av at det neppe blir noen konvertering.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1512
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ja Yamaha T7 har også slanger, stort sett alt av Enduro har eikefelger pga. at det er mer flex i felgen som gjør at de tåler mer på dårlig vei/underlag enn en støpt felg. Samme med Scramblere og selvsagt crossere, men som du helt sikkert vet har noen konstruert de så eikefestene ikke går igjennom felgen på innsiden av dekket. Enten på utsiden som på min BMW eller i en kant/ring i felgens senter.
Sjansen for at man ved tetting av en felg med gjennomgående eikeskruer byr på problemer er nok større enn å bruke slanger.
Bytter man felgbåndet i gummi (koster bare noen få tiere) ved dekkskift, så en evt. litt løs eikemutter eller ujevnhet på en mutter ikke gnager rett på slangen, så skal det mer til å punktere med det enn slangeløst.
Litt tykkere slanger av god kvalitet i tillegg så er man godt rustet.

Jeg hadde 4mm ultra heavy duty foran "sikkert helt overkill" og en Heidenau Premium bak som var av god kvalitet og litt tykkere enn det som er "standard" på min forrige. Kjørte av og til i noen skikkelig steinrøyser av dårlige veier med grove kantete steiner og det gikk fint uten å punktere.
Litt avhengig av ventiltype, men følg litt med på mutterne til ventilen og dekktrykket, så man ikke får drag i slangen/ventilen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38725
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Godt innspill der, @Gammelsmurfen :thumleft !

Og joda, kjenner til disse slangeløse eikefelgene hvor eikene er festet i felgenes ytterkant, som bl.a Aprilia 660 Tuareg og de nyeste Moto Guzzi V85TT modellene.
Var jo også slangeløse eikefelger på den første 1290'en jeg hadde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1752
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av pingvin »

Mousse er vel ikke gatelovlig, tror samme med 4mm UHD slanger? Begge mye pga blir høy temperatur i skum/gummi mener jeg. Men Lyndon Poskitt sverger til mousse foran og slange bak, ikke mousse bak da om har effektsterk sykkel så brenner man fort moussen. Oss andre dødelige hadde det kanskje gått bra med. Mousse har jo litt annen følelse, er litt "dødere" enn slange og blir jo mykere over tid (og når varm). Har dette oppsettet på 690en, funket bra i Portugal både asfalt og offroad.

Mange som likevel bruker mousse og UHD slanger med god erfaring, her kan du finne akkurat det svaret du ønsker deg :thumleft AdvRider forum god start, masse morsomme tråder der med steile fronter og høy temperatur...

Samme gjelder konvertering til slangeløs, bruk av tubeless dekk med slange (som nevnt over), Tubeliss etc etc., masse meninger og mange som vet best.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1512
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg mener det er lov med slange i et slangeløst dekk så lenge felgen er laget for slange, men slange i felg som er laget for slangeløs er ikke ok.
Jeg kjørte to dekksett med tubeless dekk og slanger på forrige, null problemer eller varmgang.
4mm UHD foran og 2,x bak og det var knapt lunk på dekket foran, jeg tror slangedimmensjon er avgjørende her.
At når man har rett lufttrykk i dekkene, så bør trykket mellom dekkets innside være noenlunde riktig.
For og unngå friksjon mellom slangen og dekkets innside og varmeutvikling.
Skal man bare kunne kjøpe dekk som er laget spesielt for slange, så er det ikke mye og velge i til mc´r som er ment for offentlig vei.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38725
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Det blir ikke noe innkjøp av konverterinjgssett tul Guzzi'en.
I dag da jeg var inn om MC-butikken hvor V7'ern blir godt tatt hånd om til jeg kommer og henter den straks det er kjørbart, hadde jeg en prat om dette med mekanikeren, som har mange års erfaring med en Honda Africa Twin med slangedekk. Og som stor sett kun kjører på greusveier. Han fortalte at han aldri hadde punktert eller hatt andre problemer med dekk og slanger på sykkelen sin.

Angående disse konverteringssettene kunne han fortelle at han hadde vært borti disse og at flere fungerte bra. Men at også mange ikke gjorde det og at det skulle veldig lite til før det begynte å sive ut luft.
Hans tidligere kollega på verkstedet avviste alle forespørsler om å montere slike sett. Selv om han ikke sa det direkte så forsto jeg på ham at han også ville gjøre det, så jeg unnlot enkelt og greit å spørre. Mailen jeg hadde sent om dette hadde han åpenbart ikke lest. Men det spiller ingen rolle. Jeg fikk de svarene og erfaringene jeg var ute etter.

Dermed blir det ingen konvertering. Men heller en erfaren slangedekkmann til å bytte dekk på Guzzi'en :) .
Så da er jeg trygg på at dette blir gjort på en god måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 546
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R 1250 R

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av BC45 »

Løfter denne tråden igjen, da jeg har begynt å vurdere en sykkel med eikefelger og slanger. Vil dette ha noe å si for utvalget av dekk som passer? Er noen dekk beregnet for slanger og noen ikke?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1512
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av Gammelsmurfen »

BC45 skrev: 05 sep 2024, 00:22 Løfter denne tråden igjen, da jeg har begynt å vurdere en sykkel med eikefelger og slanger. Vil dette ha noe å si for utvalget av dekk som passer? Er noen dekk beregnet for slanger og noen ikke?
Ja, i utgangspunktet er det forskjell på dekkene TL (Tubeless) og TT (Tubed Tire) for felger beregnet for slange.
Man kan ikke bruke et TT-dekk på en slangeløs felg, men motsatt går.
Det er noen som mener at et TL (Tubeless) dekk ikke bør brukes med slange pga. at de ikke nødvendigvis har glatte innsider, men min erfaring er at det går fint.
Det som er viktig derimot er å påse at slangen har optimal dimmensjon og passe på lufttrykket, dette for å unngå/minske friksjon mellom slange og dekkets innside.
Jeg punkterte aldri med dette, men kjøpte tykk MX slange foran og en kvalitetsslange bak (Heidenau sist) bak, som var noe tykkere enn vanlig.
Kjørte også på steinete veier med det uten problemer.
Men nå har jeg fortsatt eikefelger, men eiker som går i ytterkant av felgen så den er slangløs (BMW).
Det er vel vanligere nå på nyere sykler med eiker, at de ikke er gjennomgående så felgen er slangeløs.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 518
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av MGR1 »

Det var ikke uvanlig at enkelte tabbet seg ut før i tiden med å montere slangeløse dekk uten slange bl.a. på eldre BMW-felger. Før i tiden hadde en del MC'er alu-felger, men ikke den vulsten/safety-kanten som mekkern viser på bilde lenger oppe. Disse felgene måtte man ha slange på, selv med slangeløse dekk. Det som kunne skje at ved punktering uten slange glapp dekket inn mot midten av felgen, og all luften slapp ut eksplosivt, og man kjørte med felgen i asfalten, i beste fall. Med slange vil lufta slippe ut mer gradvis, og slangen vil også kunne hindre at dekket glipper inn mot midten.

Viktig å vite hva man holder på med her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38725
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 31 mar 2023, 19:39 Dermed blir det ingen konvertering. Men heller en erfaren slangedekkmann til å bytte dekk på Guzzi'en :) .
Så da er jeg trygg på at dette blir gjort på en god måte.
Etter at jeg skrev dette i fjor har jeg fått byttet dekk en gang på Guzzieikefelgene hos @MrPitlane på Eidsvoll. Og det så ut som en helt grei jobb. Ikkeno' fikling eller andre utfordringer da dekket ble montert på felgen, så vidt jeg kunne se.
Har ikke opplevd noe negativt under kjøring på grus og asfalt. Heller ikke punktering.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar