Bjerknez' | sin lille furtebu...
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Denne skal jeg kommentere @Bjerknez men det blir senere, nå skal jeg ut å kjøre ifølge yr.no
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Haha... god tur! :)
-
- Innlegg: 226
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Du får prøve deg en Tiger 1200 neste gang. Den har litt mer punch i motoren, og oppleves veldig stabil.Bjerknez skrev: ↑03 sep 2024, 09:28 Fikk låne en ny Tiger 900 i dag når jeg leverte Rocket på verkstedet.
Førsteinntrykket av sykkelen er at sittestillingen var meget god. Føltest behagelig å sitte høyt med beina mer samlet. Vindskjermen fungerte som vanlig ikke over 90km/t men ikke den værste jeg har opplevd. I normale landeveishastigheter hadde denen funket.
En sykkel som var langt mer "svampete" i bevegelsene enn Rocket, noe som er godt for ryggen. Dog virket den litt "vinglete". Jeg synes styret var for lett, på en måte...
Motoren var jo så dår... Ikke spesielt spennende og den krevde mer turtall enn jeg forventet meg. Ganske bedrøvelig bunndrag.
Utseendemessig er den ikke helt i min gate, selv om den var god og kjøre. Veldig smooth og snill samt behagelig sykkel (bortsett fra vindskjermen i over 90km/t.
Men altså, langt i fra spennende. En typisk fornuftig og god allround sykkel for den eldre garde som ikke legger alt for mye vekt på det estetiske.
Vindskjermen kan vel justeres litt og? Selvom de fleste setter på en større skjerm eller en "spoiler" i tillegg virker det som.
Ang elbil, har hatt elbil i snart 8 år. Som deg, skulle jeg *ikke* ha Tesla. Prøvde alt som var på markedet, men endte allikevel opp med Model Y Performance (og fruen en Y SR)
Hatt de i halvannet år og er altså så mye lettere å bruke i hverdagen enn de andre vi har hatt, spesielt på langtur. Kjører litt til Stockholm, samt "hele Norge" selv, så verdsetter det mye.
Det sagt, så er 40 teoretiske mil veldig teoretisk. Mye småkjøring, spesielt på vinterhalvåret, suger masse strøm til oppvarming av kupeen. Så du vil ha mye dårligere rekkevidde om du kjører mye korte turer, typisk mye under 2-3 mil vil jeg påstå. Det beste med elbil er uansett å plugge den i når du kommer hjem, også varmer du bilen på morgenen fra veggboksen. Da spiser den ikke så mye rekkevidde :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Joda, 40 mil er teoretisk, men klarer jeg 30 mil pr. dag pr. lading i ca.5 dager sommerstid er det mer enn nok egentlig. Resten av året kjører jeg maks 3-4 mil pr. dag 5 dager i uken og mye mindre enn det på lørdag og søndag.
ANgående motorsykkel så handler det ikke mest om ryggen egentlig og type sykkel. Selv om det er med i totalvurderingen det også. Det handler mest om at jeg er litt "mett" også... :)
ANgående motorsykkel så handler det ikke mest om ryggen egentlig og type sykkel. Selv om det er med i totalvurderingen det også. Det handler mest om at jeg er litt "mett" også... :)
-
- Innlegg: 226
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Det forstår jeg godt. Hadde en lang periode uten sykkel frem til jeg kjøpte den jeg har nå for to år siden, og det var utrolig godt å få igjen sykkel asså.
Men lei, det blir man jo fort av det meste dessverre.
Men lei, det blir man jo fort av det meste dessverre.
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Joda.. men er jo egentlig ikke noe "desverre" for min del. Er man lei så er man lei. Da blir det ikke like "trist" å selge den, på en måte :)
-
- Innlegg: 226
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Det er det positive med det
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
-
- Innlegg: 226
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Ganske stor forskjell på Tesla og Volvo i rekkevidde da (626km wltp Tesla vs 450wltp på Volvo), men prisen blir nesten sammenlignbar på Plus-utstyrspakka og Twin motor, 464k for Volvo og 441k for Model 3 LR AWD. Jeg vet hva jeg hadde valgt igjen :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Volvoen er også vesentlig sprekere med tanke på motor en Teslaen. Je, rekkevidden er det forskjell på, men den er mer enn god nok for meg uansett, så den er ikke veldig høyt prioritert.
Jeg satt i en Tesla Model 3 i sted og førsteinntrykket er at Volvoen virket mer påkostet med tanke på interiøret. Mer kompakt og "tight", på en måte. Men Tesla var overhodet ikke en stygg bil. :)
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Anbefaler å lese litt om hva som er brukernes erfaringer, problemer med de forskjellige bilene. Det å være testpilot som venter på oppdateringer utbedringer når du skal bruke bilen blir du fort lei, det er ingen nybilkjøper som ønsker seg 10 + år tilbake i tid på elbil. Det at bilen kan oppdateres online er også viktig, mulig alle nye kan det i dag … Ladehastighet er viktigere enn rekkevidde i min verden, rekkevidde kan i noen tilfeller mer enn halveres sammenlignet med oppgitt under ugunstige forhold. Uansett hvordan din krav og bruk er så skal du kanskje selge bilen igjen etter en tid, da kan det være kjekt å ha en som er salgbar. Kjørte elbil i 2 år og 3 mnd hvor telleverket var på 30k ved salg, aldri hatt billigere bil men da var det ikke bompenger og lading var gratis fra bilprodusent og på jobben. Lykke til @BjerknezBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Lett valg! VolvoBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Ja, det er nok den som gir mest bil for pengene. Teslaen har jeg utelukket. Men Minien er ganske kul synes jeg. Er liksom noe nytt som ikke mange har, å dessuten er den nesten 100k rimeligere enn volvoen. Men ja... Volvoen er braolemp skrev: ↑06 sep 2024, 18:28Lett valg! VolvoBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1512
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Har ikke sett på prisene, men tenker en blanding av kvalitet og størrelse.Bjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 18:33Ja, det er nok den som gir mest bil for pengene. Teslaen har jeg utelukket. Men Minien er ganske kul synes jeg. Er liksom noe nytt som ikke mange har, å dessuten er den nesten 100k rimeligere enn volvoen. Men ja... Volvoen er braolemp skrev: ↑06 sep 2024, 18:28Lett valg! VolvoBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse Teslaen, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
Er helt enig med ovenstående, Volvo!
Selv om den modellen av Tesla ikke er den verste, så er servicen dritt og bilene har for mye feil.
Nevøen min sa at Tesla sa til han at service burde han ta andre steder, fordi de har garantirep og klager opp etter øra på verkstedet.
Mini´n er muligens ok kvalitetsmessig siden BMW har hatt de i åresvis og ikke Morris, men den er vel liten da.
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Ho jeg snakket med var i overkant ærlig synes jeg. Hun sa Tesla hadde problemer med lakk som flasset av på kanalene. Spesielt de sorte bilene. Hun sa at det generelt hadde vært en del småproblemer med Model 3 men som selvsagt var filset alt sammen på siste modell. Kanskje...kanskje ikke...? Jeg blir invertfall skeptisk. I tillegg inrømte hun at en konkurrent nok hadde bedre priser enn dem og at jeg burde dra dit. Jeg dro dit og det var faktisk litt dyrere.Gammelsmurfen skrev: ↑06 sep 2024, 19:47Har ikke sett på prisene, men tenker en blanding av kvalitet og størrelse.Bjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 18:33Ja, det er nok den som gir mest bil for pengene. Teslaen har jeg utelukket. Men Minien er ganske kul synes jeg. Er liksom noe nytt som ikke mange har, å dessuten er den nesten 100k rimeligere enn volvoen. Men ja... Volvoen er braolemp skrev: ↑06 sep 2024, 18:28Lett valg! VolvoBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse Teslaen, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
Er helt enig med ovenstående, Volvo!
Selv om den modellen av Tesla ikke er den verste, så er servicen dritt og bilene har for mye feil.
Nevøen min sa at Tesla sa til han at service burde han ta andre steder, fordi de har garantirep og klager opp etter øra på verkstedet.
Mini´n er muligens ok kvalitetsmessig siden BMW har hatt de i åresvis og ikke Morris, men den er vel liten da.
Jeg synes generelt det ble mye svada å jeg stolte ikke helt på ho. Jeg tror hun brukte overkant ærlig trikset for å vinne min tillitt. Jeg vet ikke, men jeg fikk en litt småuggen følelse.
Jeg tror volvo er det dureste men klokeste valget av Mini og Volvo, men at minien er det morsomste og det billigste...
Noen klager også på at Volvoen mangler HUD display. Jeg kan tildels være enig i det.....