Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 474
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 10 jun 2024, 12:44 Eller er oppskriften en forretningshemmelighet ;) ?
Ingen verken forretning eller hemmelighet ;)

Ingen oppskrift heller for den del... Fyller opp et glass med brennenesleblader, fyller en enkel/nøytral vodka 43% og lar det stå i noen mnd. Smaker til med sukker etterhvert. Lærte en gang i gamle dager at en ikke burde bruke sterkere brennevin enn 43% til slikt fordi sterkere ville trekke ut stoffer en helst ikke ville ha (prøvd løvetannlikør med 60 en gang og det ble ikke noe godt).
Brenneneslelikor.jpg
Brennenesleøl har jeg oppskrift på for det er litt mer omfattende: https://www.sveinha.com/j3/index.php/ma ... nenesle-ol
Litt farlig å kalle det brennenesleøl for da tror folk at det er noe i nærheten av pils e.l. men det er mer som en blanding av lett sommerøl og en lett hvivin eller noe sånn... Der er noe ølfrelste som har smakt og de er ikke veldig imponerte men jeg tror det har litt med forventninger å gjøre... og kanskje det er en smak en må vende seg til også...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38345
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av AJ »

Takker :thumleft .
Det enkle er ofte det beste, heter det jo ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 283
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018. Honda Africa Twin 2024
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av hansiver »

Har jeg em sjelden gang med lommelerke inneholder den gjerne Gammel Dansk. Joda får tak i det her i Thailand. Her i varmen er det ALLTID kald Chang (Thailandsk øl) etter en dag på veien
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23568
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av Bjerknez »

Den ØL'en der så usedvanlig tynn og stusselig ut? ;)

Personlig er jeg ganske lei vanlig pils. Jeg har til og med begynt og interresere meg for en del IPA, selv om Hveteøl nok er den sikre vinner totalt sett :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 283
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018. Honda Africa Twin 2024
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 10 jun 2024, 14:19 Den ØL'en der så usedvanlig tynn og stusselig ut? ;)

Personlig er jeg ganske lei vanlig pils. Jeg har til og med begynt og interresere meg for en del IPA, selv om Hveteøl nok er den sikre vinner totalt sett :)
Chang er en lett og lys øl som er utmerket her i varmen. Å joda noen ganger har vi isbiter i den :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23568
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av Bjerknez »

hansiver skrev: 10 jun 2024, 15:19
Bjerknez skrev: 10 jun 2024, 14:19 Den ØL'en der så usedvanlig tynn og stusselig ut? ;)

Personlig er jeg ganske lei vanlig pils. Jeg har til og med begynt og interresere meg for en del IPA, selv om Hveteøl nok er den sikre vinner totalt sett :)
Chang er en lett og lys øl som er utmerket her i varmen. Å joda noen ganger har vi isbiter i den :P
Isbiter i ØL'en? :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6999
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av kjellv »

Det kan være hvasomhelst så lenge det er brunt og sterkt. Jeg liker å prøve noe nytt, og henger meg ikke fast i noen favoritt. Whiskey, Cognac, kryddersnaps, akevitt.. Kommer jeg over noe jeg ikke har smakt før så kjøper jeg det. Men jeg pleier ikke ha med meg lerke på tur da, men som regel er det med ei halvflaske eller ei 0.5 liter når jeg er på overnattingstur. I fjor kom jeg over ei flaske Vestkustsnaps på Systembolaget i Idre. Den ble med hjem og falt virkelig i smak. Jeg kommer til å lete etter den på årets Sverigetur også.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1393
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 10 jun 2024, 18:43 I fjor kom jeg over ei flaske Vestkustsnaps på Systembolaget i Idre. Den ble med hjem og falt virkelig i smak. Jeg kommer til å lete etter den på årets Sverigetur også.
Krydret med nype, bær fra slåpetorn og bjørnebær, tror det er noe hylleblomst i den også.
Ikke alle som tar den inn, men Charlottenberg og et av de i Strømstad har vanligvis.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6999
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev: 10 jun 2024, 22:49
kjellv skrev: 10 jun 2024, 18:43 I fjor kom jeg over ei flaske Vestkustsnaps på Systembolaget i Idre. Den ble med hjem og falt virkelig i smak. Jeg kommer til å lete etter den på årets Sverigetur også.
Krydret med nype, bær fra slåpetorn og bjørnebær, tror det er noe hylleblomst i den også.
Ikke alle som tar den inn, men Charlottenberg og et av de i Strømstad har vanligvis.
..og altså det lille Systembolaget i Idre har den.
Flere som liker den altså :prf

lazyboy
Innlegg: 326
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av lazyboy »

Systembolaget i Idre er litt som tipping😁 Der varierer utvalget fra uke til uke.
Den som er ansvarlig for bestilling der tror jeg kjøper inn etter dagsformen. Men man kan forhåndsbestille allt i sortemanget til alle systembolag i Sverige.

roaralve
Innlegg: 6
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av roaralve »

Gammal Dansk, Cognac eller akkevitt.....ikke i lommelerka, men et must er jo underberger :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23568
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du i lommelerka når du er på MC tur?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at stort sett drikker jeg ØL. Men noen ganger smaker det godt med en skikkelig oppstiver og da liker jeg som regel noe som står litt i kontrast til øl. Derfor kan jeg fort inrømme at en sterk likør passer veldig bra i lommelerka når jeg er på tur da den er ganske søt i forhold til øl. Føles litt som en slags dessert på en måte.

Svar