Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 26 mai 2024, 12:12 Uansett, så har jeg funnet ut at dunpose er genialt grunnet pakkstørrelse. Posen kan jo nesten komprimeres uendelig. Mye lettere og pakke ned etc. faktisk kan jeg komprimere min pose mer enn den medfølgende komprimeringsposen klarer.

Dunpose har sine bakdeler selvsagt, men det er bakdeler som ikke bryr meg veldig. Det ene er fuktighet. Dun mister isoleringsevnen hvis den blir våt. Det er ikke noe som bryr meg soden jeg neppe kommer til å sove ute i regnvær. Den andre grunnen er prisen. Litt dyrere enn vanlig fiberpose, men ikke veldig mye egentlig... :)
Jeg hadde samme sovepose som deg. Fantastisk sovepose. Den ble litt kald i Australia med minus 3 om natten, men ellers er den helt super. Jeg gav den bort til han jeg lånte sykkelen av og kjøpte meg den samme påsoveposen i superlight utgaven.

På mc tur så bruker jeg bare dun pose. Samme på vinteren, har en extrem sovepose som jeg bruker når jeg vet det kommer til å være minusgrader hele tiden. Fiberposer bruker jeg kun når jeg vet det blir vått.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Enig.

Nå har ikke jeg all verdens snøring på soveposer, men du verden så "eksklusiv" den nye dunsoveposen er i forhold til min 10 år gamle fiber pose.

Det står at denne passer en på 1.85m høy, men jeg er 1.82 og jeg får AKKURAT huket hodet inn i hetta, så er man over 180 ville jeg valgt "long" type. Men prisen på 1.799 var så god at jeg slo til. Den koster egentlig mellom 3-4.000. Uansett veldig fornøyd :)

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 26 mai 2024, 14:05
Bjerknez skrev: 26 mai 2024, 10:36
kjellv skrev: 25 mai 2024, 23:25 Test av Amok hengekøye i natt, dette blir første utenatt i år. Nydelig kveld, fortsatt t-skjortetemperatur og godt lys selv om klokka har passert 23.
Villcamper ved et vann bare en god halvtime hjemmefra. Har prøvd å fiske litt etter ørreten som vaker til stadighet, men uten hell.

17166723075468095922436272997736.jpg

17166722214566662195207067067178.jpg
Fantastisk :twothumbs:

Jeg har lurt oitt på Amok hengekøye faktisk. Problemet jeg har med Amok er at det trolig ikke er så,lett å legge seg på siden? Jeg MÅ ligge på siden eller så blir ryggen plagsom. :)
Å et spørsmål til...

Hvor er dette @kjellv ? Kan du sende meg pin på et kart?
Amok er genial hvis du ønsker å ligge på siden, dette var også ett av mine viktigste kriterier da jeg valgte Amok. For meg var det kun to alternativer i sluttfasen før jeg tok valget. Den andre er Heaven Hammock som selges av magasinet.no. I begge disse ligger du flatt og kan snu deg. Heaven har en fasong som ligner nesten på et telt med langsgående mønetak. For meg var det romsligheten i køya som ble tungen på vektskåla.
Omtrent her var det jeg overnattet. Googlebilen har faktisk vært her også så jeg, selv om den er nesten allergisk mot grusveier. Du tar av ved Gussiåsen på en grusvei. Det er noen kilometer på grus, siste delen er bomvei med automatisk registrering og koster 40 kr for MC. Dette er også et godt tips til andre i forumet som er på jakt etter en fredfull plass for villcamping. Det er mange muligheter langs dette vannet.
2024-05-26.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Du store.... der har jeg faktisk kjørt en gang når jeg hadde cruiseren. Kan ikke huske det var noen bom den gangen. Men for en pærleplass!

Nå fikk jeg lyst til å drasse med meg en hammock oppover til sommeren og teste :)

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 26 mai 2024, 22:34 Du store.... der har jeg faktisk kjørt en gang når jeg hadde cruiseren. Kan ikke huske det var noen bom den gangen. Men for en pærleplass!

Nå fikk jeg lyst til å drasse med meg en hammock oppover til sommeren og teste :)
Tror ikke det er mer en to eller tre år siden jeg første gang så at det var blitt bomvei der.
Veien er ganske lang, går helt til øst-enden av vannet og ender der. Der er også en flott sandstrand og tidligere mye brukt badeplass. Jeg var helt der inne i går, men snudde da jeg så at det var en del ungdommer med telt, hengekøyer og musikk som hadde tenkt å holde fest der. Jeg kjørte derfor tilbake igjen og hadde stedet jeg overnattet på i bakhodet.
Veien ble bygget av Statskog for mange år siden. De vedlikeholdt veien også. Men de senere år har som kjent Statskog solgt seg mye ned i sine enorme eiendommer. Også her er det meste nå solgt til private. Grunneierne her inne finansierer det meste av veivedlikeholdet med bompenger som det er blitt mer og mer vanlig de senere år.
Jeg søkte ro og fred, det fant jeg i grunnen, selv om jeg tidvis hørte musikk fra enden av vatnet. Men det var andre lyder jeg hørte mer av. Jeg ante ikke at andefugler (som det var mange av) lager et helsikes spetakkel på nattestid. Det var kvekking og krangling over alt hele natta. Jeg antar det var uoverensstemmelser mellom de etablerte reirplasser. Men disse lydene lever jeg godt med, det var bare trivelig. Jeg var jo bare en gjest i villmarka for ei natt :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser at Amok Draumr 5.0 koster rundt 2.300 kroner. Det er jo innafor, men så må man ha liggeunderlag til 1.500, samt en tarp til 1.300 kroner. Da runder man fort 6.000 kroner og da satt det plutselig litt langt inne å vurdere det. Det blir for dyrt med tanke på at jeg ikke helt vet om dette er noe for meg.

Jeg er glad i en fest jeg, så det kan godt hende jeg kunne slått opp teltet samens med de ungdommene :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Bestillte meg Thermacell myggjager i dag som man kun fester til en gassflaske. Denne skal i følge alle tester jeg har sett være svært effektiv :)

https://www.xxl.no/thermacell-thermacel ... 61_1_Style

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1654
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 mai 2024, 07:41 Bestillte meg Thermacell myggjager i dag som man kun fester til en gassflaske. Denne skal i følge alle tester jeg har sett være svært effektiv :)

https://www.xxl.no/thermacell-thermacel ... 61_1_Style
Har håndholt variant, fungerer bra. Sett på den du kjøpt også, lurt om uansett skal ha propan for matlaging.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 27 mai 2024, 07:52
Bjerknez skrev: 27 mai 2024, 07:41 Bestillte meg Thermacell myggjager i dag som man kun fester til en gassflaske. Denne skal i følge alle tester jeg har sett være svært effektiv :)

https://www.xxl.no/thermacell-thermacel ... 61_1_Style
Har håndholt variant, fungerer bra. Sett på den du kjøpt også, lurt om uansett skal ha propan for matlaging.
Ja, den største håndholdte har også fått mye skryt, men den er dyrere i drift da man må ha spesialpatroner. Dne jeg kjøpte kan man som nevnt bruke på vanlige gassflasker som man ofte har med seg uansett fra før.

Den minste av dem har jeg sett blandede erfaringer med. Mange mener denne ikke fungerer optimalt. Men den var uansett ikke aktuell for min del.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1654
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 mai 2024, 08:03Ja, den største håndholdte har også fått mye skryt, men den er dyrere i drift da man må ha spesialpatroner.
Hatt min i 3-4 år og fremdeles bare halvveis gjennom første refillpakken så ikke der man går på en smell om den ikke står på 24/7 ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 27 mai 2024, 08:17
Bjerknez skrev: 27 mai 2024, 08:03Ja, den største håndholdte har også fått mye skryt, men den er dyrere i drift da man må ha spesialpatroner.
Hatt min i 3-4 år og fremdeles bare halvveis gjennom første refillpakken så ikke der man går på en smell om den ikke står på 24/7 ;)
Sant nok.

Den du har er også noe enklere å henge opp feks. under tarp eller i telt. Men den jeg har bestillt er bedre å sette på bakken etc. Litt pros and cons begge veier. Men siden jeg uansett har med gassflaske, så ble det Backpacker versjonen :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har i det siste kikket litt på forskjellige telt og må si jeg er overrasket over hvor mye telt man får for under 2.000 kroner. Teltet jeg kjøpte var på tilbud til 1.700 kroner og fremstår som et meget solid og smart telt. Vertfall til prisen.

Fjellsport fører også et merke som heter "Artic Tern". Mange av disse koster under 1000 kroner og ser veldig bra ut. Jeg vil heller ha billig telt som kan byttes ut i ny og ne enn et dyrt ett som man må være "forsiktig" med. Vekt er jo uansett ikke superviktig, men pakkstørrelse er jo til dels viktig skal sies når man kjører motorsykkel. Men jeg synes nå de fleste teltene har en ganske god pakkstørrelse tross prisen.

Om teltpakka er 43 cm. lang eller 48 cm. lang er for meg ikke viktig vertfall.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Her er feks. et telt i samme sjanger som teltet jeg kjøpte til 1.700 kroner:
https://www.fjellsport.no/turutstyr/tel ... r-remote-2

Men dette koster over 18.000 kroner.

Vannsøylen som er oppgitt er dårligere på det dyre teltet, det veier mer enn det billige teltet og pakkstørrelsen er omtrent identisk. Så hvorfor i alle dager skulle noen gi ti ganger så mye for dette teltet?

Jajo82
Innlegg: 341
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Jajo82 »

Det teltet du linker til er et vintertelt med dertil egnede egenskaper mot vær og vind vinterstid. Med forsterkninger på stenger og utforming som skal tåle kraftig vind. Litt vanskelig å sammenligne dette med det 3 sesongs teltet du har. Eneste sjangerlikhet er vel at begge er telt..... . .

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23361
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er selvsagt trolig laget mer solid, men er det 10 ganger mer solid?

Uansett så synes jeg prisen er helt hinnsides hvis forskjellen er noen forsterkede stenger og flere fester?

Til sommerbruk i lavlandet og en og annen natt på snaufjellet i finvær så er jeg ganske overbevist om at selv det rimeligste teltet duger. Det viktigste for MEG er at det faktisk holder vannet ute hvis det regner og har god ventilasjon, samt er lett og sette opp.

Svar