Hei! Kjøpte nylig en honda cb650r
Denne hadde montert på et effektanlegg av typen Arrow Racing.
Jeg ser eneste merknad på vognkortet er lyddemper: HM MKN E1 e13 som jeg tror er original. Dvs at det nye anlegget ikker er ført inn i vognkortet.
Har dere kjennskap til dette effektanlegget, og tror dere det kan gå gjennom støykontroll hos statens vegvesen?
Original følger heldigvis med.
Tusen takk!!
Arrow Effektanlegg og godkjenning
Arrow Effektanlegg og godkjenning
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning
Ser ut som at HM MKN E1 E13 er betegnelsen på originalanlegget ja.
Potta du har ser ut til å være Arrow Pro-Race:
https://em-moto.com/en/71217prn.html
Iflg. nettsiden til Arrow så ser det for meg ut som at denne potta ikke er godkjent for gatebruk:
https://www.arrow.it/en/assembled/1632/ ... 650-R-2019
Se varenr. 71217PRN, den står oppført som "Racing" (til banebruk).
Støykontroll er én ting, men etter hva jeg forstår fra dialog med Vegvesenet er at for å kunne kjøre lovlig med uoriginalt eksosanlegg så må anlegget være e-merket og man må ha godkjenningspapirer fra produsenten på det (normalt papirer fra enten TÜV eller ABE, i min erfaring). Har man det så kan man kjøre lovlig uten å ha anlegget innskrevet i vognkortet, eller så kan man bestille visning for å få det på plass. Det er da underforstått at man må ha godkjenningspapirene på plass for å få det i vognkortet.
Potta du har ser ut til å være Arrow Pro-Race:
https://em-moto.com/en/71217prn.html
Iflg. nettsiden til Arrow så ser det for meg ut som at denne potta ikke er godkjent for gatebruk:
https://www.arrow.it/en/assembled/1632/ ... 650-R-2019
Se varenr. 71217PRN, den står oppført som "Racing" (til banebruk).
Støykontroll er én ting, men etter hva jeg forstår fra dialog med Vegvesenet er at for å kunne kjøre lovlig med uoriginalt eksosanlegg så må anlegget være e-merket og man må ha godkjenningspapirer fra produsenten på det (normalt papirer fra enten TÜV eller ABE, i min erfaring). Har man det så kan man kjøre lovlig uten å ha anlegget innskrevet i vognkortet, eller så kan man bestille visning for å få det på plass. Det er da underforstått at man må ha godkjenningspapirene på plass for å få det i vognkortet.
- Domino
- Innlegg: 1150
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning
Triumphen min ble solgt ny med Arrow eksos. Men det er ikke ført inn i vognkortet. Det kan virke som det vil være en god ide å kontakte Arrow for å få tak i den nødvendige dokumentasjonen.
På nettsida til Arrow står det bl. a. følgende: "Documents regarding approval of exhaust systems are available in pdf format. It is necessary to contact Arrow at info@arrow.it specifying the following (this is necessary to identify the product and the related documents): brand, model and model year of the motorbike / scooter and the approval number as marked on the product. Documents will be sent over through e-mail in pdf."
Så da er det vel bare å finne godkjenningsnummeret på potta og sende avgårde en epost til Italia?
På nettsida til Arrow står det bl. a. følgende: "Documents regarding approval of exhaust systems are available in pdf format. It is necessary to contact Arrow at info@arrow.it specifying the following (this is necessary to identify the product and the related documents): brand, model and model year of the motorbike / scooter and the approval number as marked on the product. Documents will be sent over through e-mail in pdf."
Så da er det vel bare å finne godkjenningsnummeret på potta og sende avgårde en epost til Italia?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39227
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning
Tror neppe det er nødvendig.
Truimph har lenge hatt et samarbeid med Arrow og levert nye sykler med Arrowanlegg i flere år. Så der vil jeg tro alt er på stell hva gjelder å holde seg innafor regelverket.
Fikk for øvrig satt på Arrowpotte på min Triumph Tiger 1050 SE i sin tid av et aut. Truimphverksted uten at noe ble skrevet i vognk8rtet, så vidt jeg husker
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering