Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av kjellv »

Ganske interessant lesning fra sandkassa di for tiden Ove.. Hva har egentlig skjedd? Her gjøres det store innkjøp av utstyr til camping og friluftsliv, samt planlegges telttur med villcamping i Sverige :-k :scratch

Jeg har spekulert litt på dette den siste tida, og har kommet til at her skjer det fundamentale og uventede forandringer hos deg. Her har noe radikalt skjedd. Jeg mistenker at du endelig er på vei ut av skapet og har innsett at du er i ferd med å bli en "gubbe". Du kjenner en tiltrekning mot "the simple life", lengter ut av det urbane A4 livet når du skal koble av noen dager. Kjenner en dragning mot stillheten og roen naturen. Du har lyst til å kjenne på den fullkomne friheten med å sitte helt alene ved et kaffebål i vannkanten utenfor teltet med en pils i handa. En ferietur der klokka og mobiltelefonen kan ligge i tankveska, du trenger dem ikke. Du kan la tankene spinne over ting du ellers aldri har tid til. Ingen stress. Tanker og ideer om hvor du skal slå opp teltet neste kveld er mest framtredende, men du vet at du trenger ikke ha en konklusjon om dette klar neste morgen, det er bare å begynne å kjøre for du finner alltid et sted som egner seg.
Jeg aner også at når denne sommeren er over kjenner du lysten til å bytte motorsykkel. Når det har gått opp for deg at den store tunge Rocketen ikke er spesielt godt egnet til å finne de fineste overnattingsplassene. Du vet allerede at du må kjøre noen mil på dårlig grusvei for å finne disse perlene. De ligger ikke langs E45. Den ultimate friheten ligger i en lettere sykkel, noe som takler de dårligste veiene helt fram til teltplassen. Som en ekte Triumphmann vil jeg tro du allerede til høsten begynner å se for deg f.eks en Tiger 900, fullspekket med motorbøyler og lavt monterte tåkelys, 50/50 dekk, softbags og vindskjerm til neste sommertur.
Jeg følger utviklingen med stor spenning, og ønsker deg hjertelig velkommen blant oss traktorgubbene :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 04 mai 2024, 23:02 Ganske interessant lesning fra sandkassa di for tiden Ove.. Hva har egentlig skjedd? Her gjøres det store innkjøp av utstyr til camping og friluftsliv, samt planlegges telttur med villcamping i Sverige :-k :scratch

Jeg har spekulert litt på dette den siste tida, og har kommet til at her skjer det fundamentale og uventede forandringer hos deg. Her har noe radikalt skjedd. Jeg mistenker at du endelig er på vei ut av skapet og har innsett at du er i ferd med å bli en "gubbe". Du kjenner en tiltrekning mot "the simple life", lengter ut av det urbane A4 livet når du skal koble av noen dager. Kjenner en dragning mot stillheten og roen naturen. Du har lyst til å kjenne på den fullkomne friheten med å sitte helt alene ved et kaffebål i vannkanten utenfor teltet med en pils i handa. En ferietur der klokka og mobiltelefonen kan ligge i tankveska, du trenger dem ikke. Du kan la tankene spinne over ting du ellers aldri har tid til. Ingen stress. Tanker og ideer om hvor du skal slå opp teltet neste kveld er mest framtredende, men du vet at du trenger ikke ha en konklusjon om dette klar neste morgen, det er bare å begynne å kjøre for du finner alltid et sted som egner seg.
Jeg aner også at når denne sommeren er over kjenner du lysten til å bytte motorsykkel. Når det har gått opp for deg at den store tunge Rocketen ikke er spesielt godt egnet til å finne de fineste overnattingsplassene. Du vet allerede at du må kjøre noen mil på dårlig grusvei for å finne disse perlene. De ligger ikke langs E45. Den ultimate friheten ligger i en lettere sykkel, noe som takler de dårligste veiene helt fram til teltplassen. Som en ekte Triumphmann vil jeg tro du allerede til høsten begynner å se for deg f.eks en Tiger 900, fullspekket med motorbøyler og lavt monterte tåkelys, 50/50 dekk, softbags og vindskjerm til neste sommertur.
Jeg følger utviklingen med stor spenning, og ønsker deg hjertelig velkommen blant oss traktorgubbene :prf
Hahaha, du treffer på noe @kjellv men langt fra alt. :thumleft

Det å koble av med villcamping, tenne bål, ta en kald pils (SAMENS MED EN MAKKER) er noe jeg alltid har hatt lyst til, men det har liksom aldri passet. Hovedproblemet er at telt og alt tar mye plass på sykkelen i tillegg til alt det andre jeg skal ha med når jeg er på sommertur. For som du vet skal jeg være en ukes tid i Molde også.

Rocketen blir kanskje byttet til neste år, men det er ikke avgjort enda. Men den blir IKKE byttet inn i en traktor. Det kommer aldri til å skje. :-)

Grunnen til at det klaffer i år er fordi jeg har funnet en løsning på bagasjeproblemet. Det vil si, jeg har jo plass til alt, men jeg gidder ikke å lesse sykkelen full. Det fjerner mye av kjlregleden.

Min venn fra Bartebyen kommer nedover og planen er at jeg skal møte han i Sverige ett sted. Så skal vi begge campe i sverige de dagene vi er der. Da blir det mer sosialt. Nå skal jeg ikke love at det blir camping hver dag, men vi skal vertfall smake litt på karamellen om ikke annet. Jeg sover ikke i telt dor enhver pris.

Men poenget er at når jeg drar i retning Molde så kjører jeg hjemmom og lemper av teltutstyr først. Dermed er problemet løst :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 04 mai 2024, 23:14
kjellv skrev: 04 mai 2024, 23:02 Ganske interessant lesning fra sandkassa di for tiden Ove.. Hva har egentlig skjedd? Her gjøres det store innkjøp av utstyr til camping og friluftsliv, samt planlegges telttur med villcamping i Sverige :-k :scratch

Jeg har spekulert litt på dette den siste tida, og har kommet til at her skjer det fundamentale og uventede forandringer hos deg. Her har noe radikalt skjedd. Jeg mistenker at du endelig er på vei ut av skapet og har innsett at du er i ferd med å bli en "gubbe". Du kjenner en tiltrekning mot "the simple life", lengter ut av det urbane A4 livet når du skal koble av noen dager. Kjenner en dragning mot stillheten og roen naturen. Du har lyst til å kjenne på den fullkomne friheten med å sitte helt alene ved et kaffebål i vannkanten utenfor teltet med en pils i handa. En ferietur der klokka og mobiltelefonen kan ligge i tankveska, du trenger dem ikke. Du kan la tankene spinne over ting du ellers aldri har tid til. Ingen stress. Tanker og ideer om hvor du skal slå opp teltet neste kveld er mest framtredende, men du vet at du trenger ikke ha en konklusjon om dette klar neste morgen, det er bare å begynne å kjøre for du finner alltid et sted som egner seg.
Jeg aner også at når denne sommeren er over kjenner du lysten til å bytte motorsykkel. Når det har gått opp for deg at den store tunge Rocketen ikke er spesielt godt egnet til å finne de fineste overnattingsplassene. Du vet allerede at du må kjøre noen mil på dårlig grusvei for å finne disse perlene. De ligger ikke langs E45. Den ultimate friheten ligger i en lettere sykkel, noe som takler de dårligste veiene helt fram til teltplassen. Som en ekte Triumphmann vil jeg tro du allerede til høsten begynner å se for deg f.eks en Tiger 900, fullspekket med motorbøyler og lavt monterte tåkelys, 50/50 dekk, softbags og vindskjerm til neste sommertur.
Jeg følger utviklingen med stor spenning, og ønsker deg hjertelig velkommen blant oss traktorgubbene :prf
Hahaha, du treffer på noe @kjellv men langt fra alt. :thumleft

Det å koble av med villcamping, tenne bål, ta en kald pils (SAMENS MED EN MAKKER) er noe jeg alltid har hatt lyst til, men det har liksom aldri passet. Hovedproblemet er at telt og alt tar mye plass på sykkelen i tillegg til alt det andre jeg skal ha med når jeg er på sommertur. For som du vet skal jeg være en ukes tid i Molde også.

Rocketen blir kanskje byttet til neste år, men det er ikke avgjort enda. Men den blir IKKE byttet inn i en traktor. Det kommer aldri til å skje. :-)

Grunnen til at det klaffer i år er fordi jeg har funnet en løsning på bagasjeproblemet. Det vil si, jeg har jo plass til alt, men jeg gidder ikke å lesse sykkelen full. Det fjerner mye av kjlregleden.

Min venn fra Bartebyen kommer nedover og planen er at jeg skal møte han i Sverige ett sted. Så skal vi begge campe i sverige de dagene vi er der. Da blir det mer sosialt. Nå skal jeg ikke love at det blir camping hver dag, men vi skal vertfall smake litt på karamellen om ikke annet. Jeg sover ikke i telt dor enhver pris.

Men poenget er at når jeg drar i retning Molde så kjører jeg hjemmom og lemper av teltutstyr først. Dermed er problemet løst :)
Godt jeg traff på noen av mine humoristiske spådommer da, jeg forventet vel egentlig heller ikke treff på alt :lol
I år har jeg ferie i juli, det er skikkelig lenge siden sist. Det er egentlig ikke noe jeg ønsker, jeg foretrekker august da de fleste ferieturistene er tilbake på jobb. Men ganske trolig er jeg i Sverige og koser meg på grusveier den uka du er her, i alle fall dersom du sikter deg inn på jazzfestivaluka som du pleier. På disse turene kjører jeg helst med makker jeg også. Det kjøres tross alt på veier som det kan være ukevis til neste forbipasserende kommer rekende, og da blir man kanskje ikke funnet før bjørnejakta begynner. Da er det best å være to.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Ferien min er ikke spikret enda, men jeg vet jeg får 4 uker og det blir i juli med en eller to uker forskyvning den ene eller andre veien. Vi må jo vertfall i det minste prøve og tilstrebe et lite møte om ikke annet, siden veiene våre med stor sannsynlighet krysses, mer eller mindre.... :)

Egentlig har jeg ikke noe i Molde å gjøre. Det har bare blitt en tradisjon, på en måte. Besøke familie etc. en tur ut i jazzhelgen er også en slags tradisjon. Men det er ikke sikkert at det blir jazzuka jeg kommer. Må se ann været, når jeg starter ferie og hvor lenge vi blir i Sverige.

Hadde jo vært gøy om vi fant et felles sted å campe alle sammen for en natt. :)

GSXR-Erling
Innlegg: 71
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av GSXR-Erling »

Leser E45 inni her....Skandinavias kjedeligste det.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 05 mai 2024, 09:24 Leser E45 inni her....Skandinavias kjedeligste det.
Delvis enig. Motorvei i Norge er fortsatt kjedeligere. Men E45 gjennom Sverige er en dårligere vei, kun to felt og omtrent samme hastighet. Dog uten elgsikring etc. Stor fare for at dyr løper over veien. Opplevde det flere ganger på turen.

Men lite svinger og stort sett rett frem og veien når jeg kjlrte der i fjor blir ganske humpete når man ligger i 120km/t. Men kommer du deg ned til Østersund og videre nedover og beveger deg bort fra E45 blir det bedre.

Merk at det kan være kjølig nord i Sverige selv midt på sommeren. Vi opplevde 2-3 varmegrader når vi startet kl. 06:00 på morgenen fra Jokkmokk (av alle steder). Jokkmokk er stedet gud glemte. Virker som om Sverige bruker Jokkmokk til å huse nye landsmenn. Verdens minste sted, men jeg så fire kebabsjapper der. Jokkmokk er ikke et sted som man trenger å svinge innom.

Men når du kommer til Østersund så begynner det å åpne seg andre veimuligheter. Det er også vesentlig varmere jo lenger sør du kommer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4742
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av FredrikE24 »

Er enig med kjellv her, for et par år siden skulle det pakkes lett og man skulle ikke pakke med seg hele huset på tur. Jeg synes det begynner å ligne på noe. Man finner sikkert ut at Rocketen er for upraktisk og en Adventure-sykkel ligger i bestilling og klar til neste vår

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 mai 2024, 10:41 Er enig med kjellv her, for et par år siden skulle det pakkes lett og man skulle ikke pakke med seg hele huset på tur. Jeg synes det begynner å ligne på noe. Man finner sikkert ut at Rocketen er for upraktisk og en Adventure-sykkel ligger i bestilling og klar til neste vår
Haha, jeg er for å pakke lett. Altså ikke ta med mer en det jeg trenger for å oppnå det jeg skal. Jegbhar plass til alt på Rocket om jeg vil. En større rollerbag på 100 liter får fint plass på salen bak, lg sideveskene rommer 25 liter hver. Så har jeg tankvesken på 15 liter. Jeg kan også stroppe en rollerbag til bak på sykkelen, uten problemer, men da blir det fort mange kvadratmeter og drasse på.

En adventure sykkel med fullt veskeoppsett veier jo like mye eller mer enn Rocket vil jeg tro.

Uansett er en adventure sykkel det absolutt siste jeg kjøper. Det er hugget i stein. Så der er jeg redd dere tar kraftig feil :twothumbs:

Jeg har aldri vært i mot å sove i telt når man er på tur, men ikke alene. Det har jeg ikke tolmodighet til. Jeg er et sosialt vesen som liker selskap og noen å diskutere med på tur. Jeg kan kose meg fint alene også og har gjort det ofte, men oppsøker nok steder der det befinner seg folk.

Men nå skal jeg smake litt på campinglivet. Det klaffer bra i år. Sør i Sverige er det som regel fine temperaturer og fint vær, mye skog og fine smpveier og mange små vann og innsjøer etc. Å kjlre rundt i den Norske fjellheimen byr på ustabilt og uforutsigbart vær. Det at en til slår seg med i år, var tungen på vektskålen. Da ble jeg litt gira :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37997
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av AJ »

Til villcamp.turene kan du få behov for en slik, ikke minst når naturen krever sitt og skinkene nødvendigvis hukes ned over en kvist... :knegg :
Bjerkiscamp 1.JPG
Kompakt pakkestørrelse, 10 x 16 cm.
Bjerkiscamp 2.JPG
Bjerkiscamp 3.JPG
Og med kompass om du skulle bli en smule retningsforvirret... :crazy:
Bjerkiscamp 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 05 mai 2024, 21:02 Til villcamp.turene kan du få behov for en slik, ikke minst når naturen krever sitt og skinkene nødvendigvis hukes ned over en kvist... :knegg :

Bjerkiscamp 1.JPG
Kompakt pakkestørrelse, 10 x 16 cm.

Bjerkiscamp 2.JPG

Bjerkiscamp 3.JPG

Og med kompass om du skulle bli en smule retningsforvirret... :crazy:

Bjerkiscamp 4.JPG
Hehe, dette er nok en slik typisk ting jeg ikke vil tilegne mye plass. Har man bil eller en traktor med for mye plass så er det jo aldri dumt å ta med diverse ting, men en slik spade er i mitt tillfelle ikke noe jeg anser som viktig nok til å ta med. Også med kompass da gitt :lol

Det hadde vært mer nyttig om dem byttet ut kompasset med en liten lommelykt i skaftet. Sjansen for at jeg går meg vill i skogen må vel være såpass liten at hvis det skulle skje, så har jeg sikkert bare godt av det :lol

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Busa Trond »

Har vært igjennom flere varianter av overnatting. På 500exc med 1 manns telt på 1kg og dertil underlag og pose, alt gikk i sekken. Til luksushoteller og høye rekesmørbrød med K1600GTL. På GSAen kjørte jeg tungt, nesten så jeg ikke fikk den opp av sidestøtta, med Nortelt Game 6, med ved ovn og pacraft. Turen er hva du gjør den til. Alt har sin sjarm, god tur😀

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Busa Trond skrev: 06 mai 2024, 07:29 Har vært igjennom flere varianter av overnatting. På 500exc med 1 manns telt på 1kg og dertil underlag og pose, alt gikk i sekken. Til luksushoteller og høye rekesmørbrød med K1600GTL. På GSAen kjørte jeg tungt, nesten så jeg ikke fikk den opp av sidestøtta, med Nortelt Game 6, med ved ovn og pacraft. Turen er hva du gjør den til. Alt har sin sjarm, god tur😀
Enig. Vi har forskjellige preferanser for hva som gjør en tur bra. Og preferansene endrer seg gradvis over tid. Noe som er bra. :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Cutless »

kjellv skrev: 04 mai 2024, 23:02
Jeg har spekulert litt….
Beste jeg har lest på lenge :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Jøss... har du våknet igjen... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23084
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

I går kjøpte jeg meg 10 stk. små "stainless steel" karabinkroker til tarpen jeg har kjøpt. Eller rettere sagt Bardunene.

Jeg skal feste en slik krok til hver av de 10 stk. bardunene jeg skal lage. Har bestilt Paracord 550 line som skal brukes som dukker opp i postkassen i dag eller imorgen. Meningen er at jeg skal bruke 8 meter lengde pr. bardun å jeg må da ha 10 barduner.

Da er det enkelt å bare huke på barduner til tarpen :)

Svar