LED blinklys

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Cornelis
Innlegg: 2
Registrert: 14 apr 2024, 09:38
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 1998

LED blinklys

Legg inn av Cornelis »

Hei, jeg kjøpte nye LED blinklys til min Honda CB600F Hornet, da jeg testet dem direkte på batteriet så det veldig bra ut, oransje LED lamper som beveger seg fra venstre til høyre, men da jeg monterte dem på kontaktene av de gamle lamper, var det kun de første to som blinket svak, er det noen som vet om noe i kablingen er ikke kompatibel med LED lys ?

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 388
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: LED blinklys

Legg inn av SveinHa »

LED er avhengig av riktig polaritet, prøv å bytte om ledningene.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

DAE
Innlegg: 61
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: LED blinklys

Legg inn av DAE »

Blinkrele er vel også avhengig av riktig motstand

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1306
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: LED blinklys

Legg inn av Gammelsmurfen »

DAE skrev: 30 apr 2024, 20:29 Blinkrele er vel også avhengig av riktig motstand
Korrekt! Og motstandsverdien vil variere etter hva wattstyrken på de orginale glødepærene var (Mulig 5W ?).
En motstand til hvert blinklys eller skift ut reléet med et som er kompatibelt.

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: LED blinklys

Legg inn av mekkern »

Gammelsmurfen skrev: 30 apr 2024, 21:10
DAE skrev: 30 apr 2024, 20:29 Blinkrele er vel også avhengig av riktig motstand
Korrekt! Og motstandsverdien vil variere etter hva wattstyrken på de orginale glødepærene var (Mulig 5W ?).
En motstand til hvert blinklys eller skift ut reléet med et som er kompatibelt.
Eller hvis en har en ny sykkel der det blir styrt på negativ leder av ECU....der kan det funke fint men lyse litt hele tiden..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1306
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: LED blinklys

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 01 mai 2024, 09:03
Gammelsmurfen skrev: 30 apr 2024, 21:10
DAE skrev: 30 apr 2024, 20:29 Blinkrele er vel også avhengig av riktig motstand
Korrekt! Og motstandsverdien vil variere etter hva wattstyrken på de orginale glødepærene var (Mulig 5W ?).
En motstand til hvert blinklys eller skift ut reléet med et som er kompatibelt.
Eller hvis en har en ny sykkel der det blir styrt på negativ leder av ECU....der kan det funke fint men lyse litt hele tiden..
Trådstarter har en 1998 modell Honda, så tror nok ikke det. Den er nok temmelig analog.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 388
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: LED blinklys

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 01 mai 2024, 12:24Trådstarter har en 1998 modell Honda, så tror nok ikke det. Den er nok temmelig analog.
...og om det er likt som i bil så overvåker blinkreleet belastningen på blinklysene og indikerer defekt pære med hurtigblink. I så fall må blinkreleet skiftes til riktig type samtidig med LED-pærene.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: LED blinklys

Legg inn av mekkern »

Gammelsmurfen skrev: 01 mai 2024, 12:24
mekkern skrev: 01 mai 2024, 09:03
Gammelsmurfen skrev: 30 apr 2024, 21:10
DAE skrev: 30 apr 2024, 20:29 Blinkrele er vel også avhengig av riktig motstand
Korrekt! Og motstandsverdien vil variere etter hva wattstyrken på de orginale glødepærene var (Mulig 5W ?).
En motstand til hvert blinklys eller skift ut reléet med et som er kompatibelt.
Eller hvis en har en ny sykkel der det blir styrt på negativ leder av ECU....der kan det funke fint men lyse litt hele tiden..
Trådstarter har en 1998 modell Honda, så tror nok ikke det. Den er nok temmelig analog.
Ja jeg er klar over det men opplyste om at det finnes flere løsninger -spesielt på nyere(som kan ha LED orginalt)

Trådstarters problem med sekvensielle blinklys løses best med en parralellkoblet motstand pr blinklys-eller hvis en finner et kompatibelt relee for LED men disse er ikke sikkert passer korrekt på kontakten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1071
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: LED blinklys

Legg inn av Domino »

Jeg har montert sekvensielle LED-blinklys bak på min 1992-modell. Kjøpte dertil egnede motstander på Biltema og parallellkoblet. Funker som en drøm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LED blinklys

Legg inn av Bjerknez »

Er nok en motstand som må til her ja. Biltema har dette:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbely ... 2000043543

Du kobler en av kablene til pluss og den andre til minus/chassis. Merk at denne motstanden kan bli ganske varm så jeg ville festet den til metall. Du bør ha en motstand til hvert blinklys, tror jeg...

Hver gang releet da slår inn så vil releet se en høyere last og "tro" at det sitter en glødepære der.

Svar