Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Hei folkens, jeg var aktiv her for noen år siden men måtte tilslutt selge min deilige Tracer 900 pga alvorlig sykdom. Pengene gikk faktisk til å kjøpe en elektrisk rullestol.

Selv om jeg omsider er friskere, har jeg dessverre utviklet kroniske muskelsmerter og sliter mye med utmattelse. Men jeg vurderer sterkt å skaffe meg en MC igjen, siden det vil hjelpe meg å komme «out and about».

Tracer 900 ble for stor og tung for meg før jeg solgte den, og ønsker noe mindre og lettere.
Jeg er også bare 171 cm og ca 70 kg så ikke veldig stor.

Tanken er en MC som er morsom å kjøre, men som kan fungere til langtur når lysten er der. I hovedsak vil jeg pendle til/fra jobb (stort sett utenfor rushtid) og kjøre koseturer.

Jeg er avhengig av at sykkelen har (evt kan påmonteres) bagasjevesker/toppboks.
Ønsker også varmeholker og vindskjerm.

Hvilke sykler bør jeg vurdere? Vil gjerne vurdere bruktsykler. Budsjettet er ca 100K++ men kan strekkes oppover dersom jeg finner det jeg trenger.

De jeg har på listen er:
Yamaha Tracer 7 (evt MT-07 med bagasjebrett/sidevesker)
Honda NC750X (DCI kan være veldig gunstig for meg!)

Jeg vil gjerne ha forslag. Bor i Oslo sentrum så tenkte å ta en tur til de ulike sjappene her.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av AJ »

tormodg skrev: 14 apr 2024, 21:42 Hei folkens, jeg var aktiv her for noen år siden men måtte tilslutt selge min deilige Tracer 900 pga alvorlig sykdom. Pengene gikk faktisk til å kjøpe en elektrisk rullestol.

Tanken er en MC som er morsom å kjøre, men som kan fungere til langtur når lysten er der. I hovedsak vil jeg pendle til/fra jobb (stort sett utenfor rushtid) og kjøre koseturer.

Jeg er avhengig av at sykkelen har (evt kan påmonteres) bagasjevesker/toppboks.
Uffda...
høres ut som at du har vært gjennom en stri tørn.
Men godt å lese at du nå er på vei tilbake til ditt "gamle" jeg :drg .

På bakgrunn av min erfaring anbefaler jeg gjerne KTM Duke 390, evt. Adveture 390 i kombinasjon med GIVI salveske på opptil 70 liter, som funker helt utmerket på passasjersalen.
Brukte denne kombinasjonen på MCsiden-treffet i Bø for et par år siden og det fungerte helt utmerket.
Fant dessverre ikke bildet jeg tok av dette i farten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av dypen »

Nå kommer ikke jeg med ett nytt forslag! Der må jeg støtte forslaget til @AJ da det vil gi deg en fullutstyrt sykkel etter din spec kliss ny med garanti :thumleft Uansett hva du velger lykke til :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Ojsann, den hadde jeg ikke tenkt på. Ser jo veldig spennende ut!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 14 apr 2024, 22:31 Nå kommer ikke jeg med ett nytt forslag! Der må jeg støtte forslaget til @AJ da det vil gi deg en fullutstyrt sykkel etter din spec kliss ny med garanti :thumleft Uansett hva du velger lykke til :prf
+1, vi kjørte 390 adv i Georgia i fjor, veldig lettkjørt og super på grus og asfalt, særlig når smalt og svingete. Ikke best utenfor veien men går det også om tar det litt piano. Savnet litt effekt i starten men vender seg kjapt til det. Og fin ergonomi, i hvert fall sittende, ikke optimal for stående men går det også.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Kjellrf »

Kjenner en med muskelsvinn, han endte opp med Suzuki Burgman scooter, før han tilslutt måtte gi seg.
Eventuelt kikk på Yamaha Tricity 300 (med 2 forhjul), en i klubben har det som brukssykkel, og er veldig fornøyd. Han har også flere andre sykler, bla Triumph 750 til pynt...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville også trolig slått et slag for KTM390. Jar aldri kjørt en, men ut fra hva andre sier her inne samt specs så tror jeg det er en sykkel som kommer til å passe deg bra. Selvsagt langt mindre effekt enn Tracer 900, men også en del lettere.

Som Pingvin sier så må du trolig vende deg til noe lavere effekt, men noe sinke tror jeg ikke denne er. Vertfall ikke i normale hastigheter :)

Broren til MT07 som heter XSR700 synes jeg dog er en langt tøffere sykkel med samme motor. En toppboks og to sidevesker på denne så har du en fin sykkel og litt mer effekt enn 390'en.

Honda er jo trygt og godt, men ganske kjedelig spør du meg. Men det er jo en smakssak selvsagt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av pingvin »

Om virkelig vil safe, Piaggio MP3, kommer med flere motorer, 350cc eller 500cc som HER til 75 000,-.

Sitter litt i ryggraden at mc skal ha 2 hjul men lener seg jo i svinger og visstnok ekstremt grep foran og holder seg vertikal når stopper. Og automatgir som scooter tror jeg? Så veldig brukervennlig om sliter med fysikken.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Rha »

Har kjørt en slik. Dette er et fint kjøretøy. Må innrømme at hadde jeg prøvd en slik før jeg tok lappen, ville jeg spart pengene og kjøpt slik :redface
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker alt til sitt bruk.

Jeg ville nok rent estetisk sjekket ut andre alternativer før trehjulingen avbildet over. Må man så må man selvsagt. Trehjulingen over minner meg mye om noe man får utdelt på hjelpemiddelsentralen. Ikke noe galt i det hvis man ikke har andre muligheter, men selv ville jeg nok vurdert andre alternativer hvis det var mulig.

Jeg vet dog fint lite (ingenting) om din sykdom, så det kan godt være en slik trehjuling er en nødvendighet for deg. Hvis dette er eneste mulighet for å kommer seg ut på to/tre hjul, så er den nok verdt en titt.

Men det er ut fra mine premisser.

tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Takk for mange gode forslag! Jeg skjønner at det er mange muligheter jeg ikke har tenkt på.

Trehjuling er nok ikke aktuelt. Jeg hadde el-scooter fra Nav et års tid (eller Nav-Tesla som det ble kalt i gjengen min). Det får være nok. 😊

Men jeg setter stor pris på innspillene og skal tenke nøye over hva jeg bør/må prioritere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 15 apr 2024, 15:46 Takk for mange gode forslag! Jeg skjønner at det er mange muligheter jeg ikke har tenkt på.

Trehjuling er nok ikke aktuelt. Jeg hadde el-scooter fra Nav et års tid (eller Nav-Tesla som det ble kalt i gjengen min). Det får være nok. 😊

Men jeg setter stor pris på innspillene og skal tenke nøye over hva jeg bør/må prioritere.
Som nevnt, må man så må man, men har man muligheten, så ville jeg vel valgt noe mer spennende ja :thumleft

Det høres jo ut som om du er på bedringens vei, og da er det kanskje greit å styre unna trehjulingen slik jeg ser det :-)

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Norsense »

Jeg har inntrykk av at mange blir glad i DCT. Om ikke det er et must, ville jeg også tittet på CB500X, som jeg tror vil være komfortabel for din størrelse. Ser noen av disse som er utstyrt for touring. Finnes også en og annen versys 650 touringutrustet. Ellers så har jo Honda ADV og X-ADV scooterene. Har aldri prøvd en selv, men snakket med en som hadde kjøpt en X-ADV, og var strålende fornøyd.

tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Jeg tenker at jeg burde i hvertfall ta en kikk på disse scooterne som XMAX300, Honda ADV, BMW C 400 osv. Selv om jeg ønsker meg MC så kan det være at det passer bedre for mitt bruksområde akkurat nå.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 15 apr 2024, 15:49 Som nevnt, må man så må man, men har man muligheten, så ville jeg vel valgt noe mer spennende ja :thumleft
Tar selvkritikk, ser gikk for langt der :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar