'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Har ikke studert bildene nøye eller sammenlignet med tilsvarende, det jeg la merke til var fargen på skiftegaflene rundt akslingen vs ute på kloa …

Erfaring med rep kit til forgassere, sjekk hva som faktisk er med da det kan hende du trenger mer når du stripper ned alt på en gammel sykkel.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Når du sjekker skiftegafler så bruk en vinkel (som du vet at er rett) mot akslingen og sjekk for skjevhet og ujevne slitasjemerker der de går i sporene i drevene.-sjekk også akslene til gaflene.
Sjekk veldig nøye membranene i forgasserene-disse koster noen kroner men er lette å skifte nå hvis de begynner å se litt tvilsomme ut.

Så lenge ikke noe er ødelagt eller har synlig slitasje er det ofte ikke nødvendig å skifte noe i forgasserene-men husk å sjekke at flottørnålene tetter i henhold til nivå i spec-også med nye deler
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 14 apr 2024, 12:47 Sjekk veldig nøye membranene i forgasserene-disse koster noen kroner men er lette å skifte nå hvis de begynner å se litt tvilsomme ut.

Så lenge ikke noe er ødelagt eller har synlig slitasje er det ofte ikke nødvendig å skifte noe i forgasserene-men husk å sjekke at flottørnålene tetter i henhold til nivå i spec-også med nye deler
Da jeg skal demontere og sjekke forgasserene på XS500’n tar jeg med meg dine tips her @mekkern tror jeg har gummimembraner … Må sjekke manualen ved første anledning :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brigg
Innlegg: 99
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 14 apr 2024, 12:47 Når du sjekker skiftegafler så bruk en vinkel (som du vet at er rett) mot akslingen og sjekk for skjevhet og ujevne slitasjemerker der de går i sporene i drevene.-sjekk også akslene til gaflene.
Godt tips med å bruke vinkel. Når jeg sikter ser det ut som skiftegaffel for 2./3. gir er bøyd, og denne er satt opp på bestillingslisten. Men tror jeg plukker mekanismen fra hverandre en gang til og sjekker alle gaflene med vinkel.

Fargeforskjellene på skiftegaflene som @dypen nevnte skyldes at gaflene er støpt og så er de maskinerte ytterst og der de går rundt akslingen. Dermed er fargen matt og sikkert farget av 40 år i motorolje på ikke-maskinerte overflater mens de er blanke der det er maskinert. Det er ingen synlig slitasje på skiftegaflene eller skiftemekanismen for øvrig.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brigg
Innlegg: 99
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har sjekket skiftegaflene en gang til, denne gangen med vinkel. Jeg finner at gaffel for 2. gir er bøyd og vil bli erstattet. De andre er ok.

Jeg skrev i et tidligere innlegg skiftegaffel for 2./3. gir. Dette blir feil. 2. gir har egen skiftegaffel mens 1. og 3. har felles, og 4. og . 5. har felles.

Ellers er forgasserne demontert.
9E8D2513-FD28-41D2-B8AD-63E77C20413C.jpeg
På to av forgasserne satt blandeskruen dønn fast. Dette er en fingjenget messingskrue som sitter i aluminiumsgodset i forgasseren. Må skrues ut med en sporskrutrekker. For å få skikkelig tak må skrutrekkeren ha så stor bredde som mulig. Jeg hadde ikke en passende så kjøpte en ny. Denne har riktig bredde på tuppen men er for bred litt lenger opp.
56A13461-063E-4E43-AC37-CE183A113161.jpeg
Etter en runde med dremelen ble det slik.
601096FE-E440-49D1-9F46-DE263EF8CCE6.jpeg
Da passer den i hullet til blandeskruen. Etter å ha dynket med rustløser i flere døgn og brukt forsiktig varme gjentatte ganger løsnet den ene av de to problematiske. Den andre sitter fremdeles dønn, og sporet i messingskruen begynner å bli slitt. Skruen sitter omlag 20 mm nede i et hull med diameter på 5 mm. Om jeg ødelegger sporet før skruen er løsnet sliter jeg. Tror det blir vanskelig å bore ut denne uten å ødelegge forgasserhuset.

Gode tips til hvordan jeg kan løse dette mottas med takknemmelighet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

La rustolje eller andre remedier få virke fra begge sider over tid og gjenta gjerne med litt varme. Men før du begynner å skru etter nevnte behandling, forsøk å slå med hammer på skrutrekker for å «dunke» skruen inn og forsøk å skru begge veier.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brigg
Innlegg: 99
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk for tips @dypen

Jeg har gjort omentrent slik du beskriver. Unntatt å få inn rustløser «på baksiden». Mulig jeg finner ut hvordan kanalene i forgasseren går slik at jeg får inn litt den veien også. Men hullet over skruen har vært fylt med rustløser i mange døgn uten at det har hjulpet.

Sitter å tenker: Kan det være en ide å legge hele klumpen i fryseren noen timer for dereretter å bruke varme på aluminiumen utvendig? Dersom jeg klarer å varme huset raskt mens skruen fremdeles er kald kan jeg kanskje få større temperaturforskjell mellom skruen og huset.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 768
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Audi Mannen »

Kraftig temperaturforskjeller hjelper ofte, det er slik man krymper på plass trange lager etc. så at det virker vet vi, men vær forsiktig når du varmer igjen så det ikke sprekker. Har du prøvd å legge delen i ultralyd bad for å se om det kan hjelpe? Er det møkk og dritt med irret aluminium mellom gjenger så kan det være noe som hjelper.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brigg
Innlegg: 99
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har ikke prøvd ultralydvasker enda. Har du erfaring med at det kan hjelpe?

Planlegger ultralydvasking av alle forgasserdeler som ikke blir fornyet, men hadde planlagt å få demontert alt før vask. Må låne ultralydvasker så tenkte å ha alt klart slik at vaskingen går kjapt unna.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Ultralydvasker har jeg ikke testet for å løse skruer … men at det fungerer for å rense har jeg testet, fantastisk verktøy og resultat. Snakket med en kompis om gode ultralydvaskere som ikke må samenlignes med de enkleste som er beregnet på smykker. De gode har justerbar varme og soniske lydbølger som vibrerer fra 20 000 og helt opp til 40 000 Hz (kanskje mere) som forsiktig rengjør grundig. Den jeg har lånt ble solgt på Biltema og oppgis til til 40 000 Hz med justerbar varme, tror den er Vevor produsert.

Har brukt varme / kjøle i mange år under produksjon montering av skogbruksutstyr som er helt fantastisk for å låse bolter når temperatur blir lik. Kjøle / varme fungerer også på demontering av bolter under reparasjon men vær bevist på hva som er i nærheten.

Biltema info, manual.
https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 7a333fdb4a

Biltema ultralydvasker i bruk
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=401072#p401072
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

ATF olje med ca 30% aceton er vel det som trekker best inn i grodde gjenger.
Ellers så er ren parafin den mest krypende veske jeg vet om bortsett fra spesialveske til sprekksøk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Hva med FluidFilm?

Har brukt dette selv på fasrusta skruer med godt resultat.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Fin mot rust men som smøring eller penetrant så er det dårlig-har testet litt div bruk men best til antirust.

hvis en ikke kan varme og har "dårlig tid" eller i kombinasjon med annet...så er dette en brukbar løsning:https://www.biltema.no/bilpleie/smoremi ... 2000019607
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Erik_B70 »

Brigg skrev: 18 apr 2024, 06:58 Takk for tips @dypen

Jeg har gjort omentrent slik du beskriver. Unntatt å få inn rustløser «på baksiden». Mulig jeg finner ut hvordan kanalene i forgasseren går slik at jeg får inn litt den veien også. Men hullet over skruen har vært fylt med rustløser i mange døgn uten at det har hjulpet.

Sitter å tenker: Kan det være en ide å legge hele klumpen i fryseren noen timer for dereretter å bruke varme på aluminiumen utvendig? Dersom jeg klarer å varme huset raskt mens skruen fremdeles er kald kan jeg kanskje få større temperaturforskjell mellom skruen og huset.
Hva med å gjøre det omvendt ? Varme forgasserhuset forsiktig. F. eks i stekeovnen eller på gassgrillen.
Og deretter forsøke å kjøle ned skruen med kjølespray. Ser de har en på Biltema Art.nr. 36-611.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Kjølespray er effektivt, test @Erik_B70 sitt forslag.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar