Yamaha XV750 litt småproblem

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
HaugVT500
Innlegg: 2
Registrert: 30 jul 2020, 22:14
Motorsykkelen din: Honda VT500C 83mod

Yamaha XV750 litt småproblem

Legg inn av HaugVT500 »

Har nylig gått til anskaffelse av ett ganske pent eksemplar av en 1981 modell Yamaha XV750 Special og har noen små problemer.

Turteller viser ca 2300rpm når motor er av, når motor startes så går jo rpm oppover når man gasser, om det er riktig eller ei det vet jeg ikke, men turteller vil altså ikke gå ned til "0" med motor av, det er vel elektronisk på disse, noen som har forslag til hva som kan være galt?

Også problem no2 er at den er vond og starte, når jeg hentet den så måtte jeg gasse en del da den dauet på tomgang, samt at den gikk ikke rent før jeg hadde kjørt ca 3-4km ca, da gikk den som en kule, Choke har liksom ingen funksjon, jeg ser at hendel nede på forgasser beveger seg når man drar i choken, men det er ingen forkjell i turtall eller noe, jeg mistenker derfor at det kan være noe Choke relatert siden den går bedre etter at jeg har kjørt den en stund, er ikke så veldig kjent med disse syklene ennda så kan det være noe kjent forgasser/Choke problem på disse? noen forslag? regner nesten med at jeg må ta ut og rense forgasserne, da den har nok også stått en stund uten og ha blitt brukt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Yamaha XV750 litt småproblem

Legg inn av Gammelsmurfen »

Her er det en som skriver at (en XV700 riktig nok) ser ut til å foretrekke og holde litt gass fremfor choke.
Så mulig at de kanskje er litt sånn?
https://mechanics.stackexchange.com/que ... or-problem

Online
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha XV750 litt småproblem

Legg inn av Kjellrf »

Lenge siden ventilene er justert?
Da de kjørte XV750 på 25.000km test i Motorrad i 81, måtte kamakslene byttes.
Ellers har forgasserne lett for å hoppe ut av innsugsgummiene ved tilbakeslag. Skjedde flere ganger for en kompis av meg. Da går de rart...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar