Parkering ute under presenning eller ikke?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sui
Innlegg: 5
Registrert: 13 okt 2020, 16:55
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 125

Parkering ute under presenning eller ikke?

Legg inn av Sui »

Har hatt garasje de siste årene, men har i høst måtte ha den under et inngangstak, og ser nå ut til at jeg i tre sesonger vil være nødt til å parkere den på gateplan ute. Skulle så gjerne fått solgt den for litt etter dette. Jeg har unngått dette så godt jeg kan men ser ut som at det må bli sånn. Er det kritisk?😅 Vinterlagrer hos verksted eller i familie sin garasje.

Hva er beste alternativ; under presenning eller uten?
Eller bør jeg legge ut noen tusen for et sånt plasttelt? (Bare redd det blåser bort, og er heller ikke sikker på om jeg får plass til dette, men kanskje neste sesong). Kan evt være at jeg om en stund får tak i en skrapa kassehenger å ha den i. Er svært sannsynlig at det blir åpent uten ly i tre sesonger.

Er det noe verre å ha den under presenning enn under et tak? Er med presenning bedre enn uten?
Og er det stor forskjell på presenning av kvalitet og Biltema sin feks?

Logisk sett ser jeg bare for meg at all fukt vil bli liggende som damp og forårsake skade. Er snakk om Trøndelag med skiftende og ikke så bra vær :(

Noen med gode eller dårlige erfaringer?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Parkering ute under presenning eller ikke?

Legg inn av dypen »

Det beste vil være å leie en plass inne hvor det ikke blir høy luftfuktighet. Leier du plass hos en mc forretning vil jeg tro du må betale ca 1500,- til 2500,- for vinterlagring inklusiv vedlikeholdslading (batteriet tas ut og lades i eget laderom) sykkel klargjøres før henting med luft i hjul osv.

Leier du privat eller av familie kan du skru av batteripol eller ta med batteri hjem og stå for klargjøring selv.

Ute under presenning ville jeg aldri gjort, resultatet av det kan du se her på en 2015 BMW GS …
IMG_1014.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Sui
Innlegg: 5
Registrert: 13 okt 2020, 16:55
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 125

Re: Parkering ute under presenning eller ikke?

Legg inn av Sui »

Er egt ikke snakk om vinterlagring! Snakk om daglig parkering/oppbevaring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22940
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Parkering ute under presenning eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Sui skrev: 11 apr 2024, 01:03 Er egt ikke snakk om vinterlagring! Snakk om daglig parkering/oppbevaring.
For daglig parkering kan du vel nesten bare kjøpe deg en slags tarp som du kan parkere den under? Da slipper den å stå dagevis i regnvær uten åpen himmel samtidig som den står luftig. I plussgrader ser jeg ingen problemer med en slik løsning.

Nå tåler jo sykkelen vann så den kan ståi regnet men jeg ville nå vertfall selv kostet på meg et tak i det minste.

Her kan man vel gå for alt fra billig presenning fra biltema og noen taustumper, eller prosukter som er mer beregnet for formålet som også koster mer. Som feks. Noe slikt: https://www.fc-moto.de/no/ACEBIKES-Samm ... e-utendors

Svar