Lithium batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 10:54 Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?
Ja, men som nevnt så passer betegnelsen "Ion" på alle lithiumbatterier selv om det i praksis ofte skiller "de andre" fra jernforfatbatteriene...

Det blir litt som med frostvæske: Tildigere var der rød og blå og de måtte ikke blandes (etylenglykol/propylenglykol) men nå er der grønn, gul, klar og kanskje enda flere og fargen i seg selv forteller ikke nødvendigvis hvilken type glykol den er basert på... Men alt er frostvæske på samme måte som at alle lithiumbatterier er Li-Ion...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 27 mar 2024, 11:55
Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 10:54 Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?
Ja, men som nevnt så passer betegnelsen "Ion" på alle lithiumbatterier selv om det i praksis ofte skiller "de andre" fra jernforfatbatteriene...

Det blir litt som med frostvæske: Tildigere var der rød og blå og de måtte ikke blandes (etylenglykol/propylenglykol) men nå er der grønn, gul, klar og kanskje enda flere og fargen i seg selv forteller ikke nødvendigvis hvilken type glykol den er basert på... Men alt er frostvæske på samme måte som at alle lithiumbatterier er Li-Ion...
Skjønner. Det gir jo egentlig litt mer mening :)

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Lithium batteri

Legg inn av GSXR-Erling »

...som med alle andre Lithiumbatterier , vær nøye med hvor man lader de...de er vel nære umulig å slokke iløpet av en dag..
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 mar 2024, 15:52 ...som med alle andre Lithiumbatterier , vær nøye med hvor man lader de...de er vel nære umulig å slokke iløpet av en dag..
LifePo4 batteriene er langt tryggere å bruke så jeg tror ikke disse vil gå opp i flammer slik Ion batterier gjør. Det skal vertfall mye mere til.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Lithium batteri

Legg inn av Mincemeat »

Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Lithiumbatterier tåler å utlades langt nede i de blå gradene men skal ikke lades før temperaturen er over 0 så i praksis er de ikke brukende til sykkel i minusgrader. Men trøbbel i rundt 10 plussgrader skjønner jeg ikke helt...

Lithiumbatteriene jeg har i bobilen har innebygget varmefolie slik at om jeg prøver å lade de i minusgrader går ladestrømmen kun til oppvarming i starten og så når batteriene er over 0 grader starter selve ladingen.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Når temperaturen faller ned mot 0 eller under er det lite fart i cellene før de får litt temp.
På mine sykler med lithium så lar jeg bare lyset/tenning stå på en 20-30 sekunder før start-da har interne temperaturen i batteriet økt og det er som 25+ grader. :thumleft
Men kjører stort sett ikke under 5-6grader.

Quote:
The second call has to do with using lithium motorcycle batteries in cold weather.

It is 45 degrees outside, and has been in the 30′s for months. Your battery is basically frozen. You turn on the key and…nothing. WTH?
Well, the lithium that we use in our Pulse motorcycle batteries- A123 Systems LiFeP04 Nanophosphate®- tends to go dormant at cold temperatures. Our batteries will require a minute or two of “waking them up” before they will start your bike.

You can do this a few ways:
1. Turn on the headlights for a few minutes- until they are bright
2. Hold the horn button for a few minutes- until it sounds normal
3. Cycle the fuel pump 10-15 times, until it sounds normal

You should then be able to start your bike.

Note: I have seen videos from other battery companies where they will try to start a bike to wake up a battery. We do not recommend this at all. You could easily damage the starter, starter gear, sprag, and other components. It is much safer to just try to other methods I recommend above.

Bottom line- lithium motorcycle batteries work great in cold weather, provided you give them the proper wake up sequence. If you are looking for a battery that will work in freezing temps without having to deal with waiting a minute or two, lithium may not be for you. Unfortunately, this is one of the limitations of lithium batteries as they currently exist.

At Full Spectrum Power, we believe it is a small trade-off to make for light weight, high power, and small size- but that is a decision you need to make for yourself. Lithium batteries are not always the best choice, for every motorcycle, rider, and application. Sometimes- many times- lead acid or AGM is a better choice.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Vet ikke om de finnes i MC størrelser enda men Solid State Lithiumbatterier opprettholder 97.5% av kapasiteten sin i -20 grader.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Lithium batteri

Legg inn av Mincemeat »

Bjerknez skrev: 28 mar 2024, 05:55
Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?
Lite futt som andre beskriver. Var en kald høstdag i Oppdal. Var vel kanskje 6 grader på morgenen når jeg skulle starte.

Fikk nå start til slutt, men dårlig effekt.

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Mincemeat skrev: 28 mar 2024, 10:07
Bjerknez skrev: 28 mar 2024, 05:55
Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?
Lite futt som andre beskriver. Var en kald høstdag i Oppdal. Var vel kanskje 6 grader på morgenen når jeg skulle starte.

Fikk nå start til slutt, men dårlig effekt.
som sagt -la tenninga stå på et minutt så er det full fart...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Lithium batteri

Legg inn av Mincemeat »

mekkern skrev: 28 mar 2024, 12:02
Mincemeat skrev: 28 mar 2024, 10:07
Bjerknez skrev: 28 mar 2024, 05:55
Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?
Lite futt som andre beskriver. Var en kald høstdag i Oppdal. Var vel kanskje 6 grader på morgenen når jeg skulle starte.

Fikk nå start til slutt, men dårlig effekt.
som sagt -la tenninga stå på et minutt så er det full fart...
Prøver det neste gang. Takk for tips!

Svar