Kjøre med barn bakpå

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Pollti »

Mysterion skrev:sett noen kjørt med ungene foran seg, altså mot tanken. men vet ikke om dette er noe god løsning jeg...

Husker at jeg kjørte med min onkel på en Termpo på den måten. Forfriskende tur men det føltes utrygt uten mye å klore seg fast i. :D Ville nok ha "stroppet" den håpefulle bak meg godt fast til ryggen skulle jeg gjøre det samme igjen. Tok med jentene på MC da de var ca 8 år. Det gikk bra det men jeg kjørte svært forsiktig med de bakpå.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Intruder »

Da jeg var liten satt jeg ofte på med en mann med Tempo hjem fra skolen... :thumleft
Langt til skogs som vår nabo bodde ei dame de sa var i et forhold med ham,han var gift.. :prop:
Det vanket som regel skyss tre dager i uka da han skulle på kveldsarbeid,annenhver uke.
Bror min og jeg var ofte på indianerkrigsstien og fra steinrøysa hos henne observerte vi stadig
nye beilere,uten at jeg så eller ser noe galt i det.. :D
Sånn omtrent : :mc1 :mc6 :mc7 :mc5 :mc3 :-({|= :buddies: :nattinatti
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Lauri »

Statlig svar mottatt 12.04-2012:

"Ditt spørsmål om hva som ligger i uttrykket «betryggende» - er en skjønnsmessig vurdering som særlig i grensesituasjoner kan fremstå som komplisert.

Bruksforskriften § 3-1 andre ledd bokstav f gir hjemmel for at man kan ha med «Ett barn under 10 år på tohjuls moped», under forutsetning av at de «tillatte vekter ikke overskrides og at befordningen er betryggende». Ordet «betryggende» i forskrift om bruk av kjøretøy (heretter bruksforskriften) § 3-1 relaterer seg til hvert enkelt unntak i bestemmelsens andre ledd. Dette må også tolkes i lys av den generelle aktsomhetsparagrafen i vegtrafikkloven § 3.

Vegdirektoratet har tidligere uttalt at barn av trafikksikkerhetshensyn skal sitte bak føreren, og ikke stå eller sitte foran føreren. Å ha et barn stående foran på mopeden kan heller ikke anses betryggende ut i fra en alminnelig forsvarlighetsvurdering.

Det er dessuten vårt syn at det ikke skal anses betryggende å feste barn til fører ved hjelp av sele. Passasjer må selv ha evne til enten å holde seg fast i innretning på mopeden eller holde seg fast i føreren. Ved enkelte ulykker vil det kunne medføre ekstra skade å være festet til en annen person ved hjelp av sele.

Det er mer enn bare en fordel om barna når ned til eventuelle fothvilere. Det bør revurderes om barn som er så korte i bena at de ikke når ned til fothvilerne bør være passasjerer på moped i det hele tatt. Vi informerer for øvrig om at man for tiden ser på unntakene i bruksforskriften § 3-1 for å vurdere om alle disse bør opprettholdes i dag.

Hjelm er etter forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 2 påbudt på tohjuls motorvogn, herunder også moped. Det innebærer at både fører og passasjer må benytte seg av hjelm under slik kjøring. Hvilke typer hjelm som benyttes er opp til fører/passasjer, så lenge denne er godkjent for slik bruk og i rett størrelse. Kjøretøyforskriften kapittel 42 gir kravene til slik godkjenning. Forhandler kan hjelpe med å finne rett hjelm til hodet. NAF tester i tillegg hjelmer jevnlig.

I enkelttilfeller kan regionvegkontorene etter forskriftens § 10 gjøre unntak fra hjelmpåbudet. Unntak fra dette gjøres imidlertid kun i særskilte tilfeller. Annet sikkerhetsutstyr som sikkerhetsdress er verken påbudt på moped eller motorsykkel. Bruk av fornuftig sikkerhetsutstyr som kan lempe på en ulykkes skadeomfang vil imidlertid alltid anbefales fra Vegdirektoratets side."
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Kjelvis »

Jeg kommer aldri til å kjøre med noen av ungene bakpå. Enkelt og greit.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Dexter »

Vi har nå gått til innkjøp av http://www.mcsenteret.com/givibarnesete-p-134400.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og i dag har vi kjøpt inn resten av nødvendig utstyr til gutten. Hjelm, Jakke, bukse, hansker. Så har vi i tillegg kommunikasjon mellom meg og gutten slik at vi kan snakke mens vi kjører.

Bilder kommer.

HG har stukket for helgen, så jeg får ikkje testet eller tatt bilder før over helga tenker jeg. Vi gleder oss både stor og liten :thumleft

Til opplysning: Det var aldri noe alternativ for oss å velge selen som fester barnet til fører. Vi har derfor valgt setet, med egne fotbøyler og høyere kanter med håndtak for at barnet enklere selv skal kunne holde seg fast -eller ikke. Barnet vil ikke kunne falle av ved f.eks. sovning. Han kan heller ikke gli forover da han sitter mot ryggen til fører og således holdes på plass i setet. Vi håper dette blir bra og at jeg og poden får masse fine turer i lag!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av evike »

Kjelvis skrev:Jeg kommer aldri til å kjøre med noen av ungene bakpå. Enkelt og greit.
Datteren er nå 26... Hun begynte som påsitter i en alder av 24.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av FJZZR »

Mine barn har begge "vært med" fra to års alder.

I begynnelsen bare til fra dagmamma på småveier. Hadde belte fra mc-artikler som holdt ungen til meg, og mener det er den beste løsningen.
I tillegg helhjelm XXS fra LEM. Denne var relativt lett. Og så verdens søteste skinndress og hansker.

Med til historien er hører at poden ble fraktet til helsekontroll i dette utstyret. Legen kom med følgende kommentar til noen forbipasserende:

"Selvfølgelig er han med på sykkeltur. Hvorfor skulle han ikke det??"
Beltene er ikke sånn at de limer ungen fast til fører. Det er snakk om borrelås som gir etter. Men den holder ungen effektivt på plass hvis han/hun ikke rekker ned til fotpinner og/eller sovner. Jeg vil mye heller ha med meg ungen i en ulykke enn at han/hun blir med sykkelen!!

Utfordringen er å ta på/av utstyret uten at ungen blir lei. Vi "tørrtrente" på dette litt før sesongen startet.
Forøvrig er det veldig korte og forsikte turer i begynnelsen som gjelder, og det viktigste, ungen må ALDRI bli skremt.
Blir ungen våt og kald er heller ikke dette noe sjakktrekk, selvfølgelig.

Selvfølgelig innebærer det alltid en risiko å kjøre sykkel, men duverden så forsiktig vi kjører med ungen bakpå!!!

Disse ungene er nå 18 og 20, og ivrer etter mc-lappen, så jeg sitter en del bakpå med gul vest og "L". Jenta maser også om USA tur på sykkel!! (Ingen dårlig ide.. :) )

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Lauri »

Høres veldig forlokkende ut :-) Kos dere, både fører og barn.

Forøvrig er dette et tema som er like engasjerende (og ikke uttømmende) som "hvilken olje skal jeg bruke", "hvilke dekk...?", "får jeg mer hk med KN-filter" etc. Like engasjerende - OG - like vanskelig å gi svar på. Lovgiver har (heldigvis) overlatt til føreren å definere "betryggende transport".

At noen ikke vil eller ikke tør - aksepteres! At noen vil - aksepteres!

God tur!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av fikse »

+1 til Lauri :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Dexter »

+1 til Lauri :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av AJ »

Tru'kke denne er trukket fram i tråden tidligere...:
http://nmcu.org/barn-p-motorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Greit å vite at NMCU også har nyttig info om dette med barn som passasjer på MC.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

apekatten
Innlegg: 1
Registrert: 25 mar 2024, 10:05
Motorsykkelen din: Piaggio MP3

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av apekatten »

Har kjørt med lillejenta siden hun var 3 år bakpå til/fra barnehagen med typ Givi barnesete. Hun elsker det og oppmerksomheten hun får av de andre barna og voksne. Er bare 700m kjøretur. Venter nok et par år til før hun blir med på noe lengre turer.

Svar