Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Våren er nok trolig snart på vei å jeg har så vidt begynt å tenke på årets sommertur og hvordan jeg skal gripe an denne vedrørende veivalg og retning.

Det blir også i år en obligatorisk tur til Molde for å besøke familie. Men det anser jeg som en ganske liten del av turen og jeg har tenkt til å "bake inn" turen til Molde i hovedturen.

Men som jeg sikkert har nevnt tidligere så blir jeg hele tiden dratt mot Sverige. Jeg føler meg ganske ferdig med fjellheimen i Norge. Jeg har fra jeg var liten opplevd Vestlandet fra Stavanger til Kristiansund minst en gang i året og da tar jeg med fjelloverganger og de fleste turiststedene. Mange av stedene har jeg vært mangfoldige ganger.

I fjor var jeg også i Lofoten hvor hovedveien fra Trondheim til Narvik skuffet. Lofoten derimot leverte med all sin prakt med strålende vær! Turen nedover via Sverige var derimot også en nedtur, selv om dette også var en opplevelse. Uendelige strekninger uten noe særlig å se på. Kun skog, skog og skog. For meg virker det som om Sverige stopper ved Östersund. Alt nord for Östersund virker helt dødt.

MEN... Sørover i Sverige har jeg erfart langt mer interessant. Ikke fordi Sverige slår Norge på rå natur kanskje, men atmosfæren og følelsen av å være et nytt sted uten at man egentlig er langt hjemmefra.

Jeg tenker at i retning Ystad helt sør i Sverige noe jeg vil oppleve. Kanskje treffer jeg på selveste Kurt Wallander mens jeg er der. Politiet eller rettere sagt "Polisen" på den andre siden av grensen er også mer tilgivelig vedrørende fartsgrenser og landeveiene i Sverige er ikke like trafikkerte som veiene i Norge midt i juli. Været i Sør Sverige er normalt sett like bra eller bedre enn i Fredrikstad også.

Så er det stort sett litt billigere å leve der. Overnattinger er litt billigere og det samme gjelder maten. Kjører man litt ut på landsbygden i Sverige så vil man ofte oppleve stillheten selv.

Jeg har også fundert på og kjøre gjennom Danmark og ta fergen fra Fredrikshavn til Kristiansand eller noe for å legge turen videre derfra i retning Molde.

Jeg hadde de samme planene i fjor, men da ble det bestemt at det ble Lofoten i steden. Så nå kan jeg krysse av Lofoten på listen blandt steder og besøke på MC ryggen. Jeg har vært i Lofoten mangfoldige ganger tidligere, men da med bil/fly. Jeg giftet meg til og med på en rorbue i Lofoten i 2010 :)

Så vi får se hva det blir til i år :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Appropo briller som jeg nevnte for noen innlegg siden så fikk jeg beskjed om at lesebrillene mine er klare for avhenting i dag.

Dette er dog kun ett par "ekstrabriller" med enstyrke som ikke kostet all verden, men det blir spennende å prøve et sett spesialtilpassede briller for første gang. Så langt har jeg kun testet random styrker fra andre briller som stort sett er kjøpt på Nille.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Var en kjapp tur ute for å sjekke om ledbaren jeg kjøpte passet på snøfreseren. Tror den kommer til å se bra ut der :)
IMG_1299.jpeg
IMG_1300.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg en ny leveranse fra det store utland vedrørende deler til snøfreseren.

2 stk. "handlebar" fester til sidelysene, 2 stk. sidelys, en ledbar kabelkanaler etc. Nå venter jeg bare på at snøen skal stoppe og lave ned, samt LITT varmere vær før jeg setter i gang mitt lille prosjekt med å montere led belysning på snøfreseren drevet med et drillbatteri :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Fredag 12. april kl. 07:30 har jeg bestilt årlig service av Rocket'en hos AGM, inkludert dekkbytte. Dem skulle også fikse en "recall" på sykkelen. Var noe med bakbremsen tror jeg. Kostnadsfritt selvsagt.

Så nå nærmer det seg.... sagte men sikkert :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 16 feb 2024, 07:22 I fjor var jeg også i Lofoten hvor hovedveien fra Trondheim til Narvik skuffet. Lofoten derimot leverte med all sin prakt med strålende vær! Turen nedover via Sverige var derimot også en nedtur, selv om dette også var en opplevelse. Uendelige strekninger uten noe særlig å se på. Kun skog, skog og skog. For meg virker det som om Sverige stopper ved Östersund. Alt nord for Östersund virker helt dødt.
Oj, kystriksveien langs Helgelandskysten er jo magisk, riktignok mye ferger så må ikke ha for dårlig tid eller kanskje du har kjørt den tidligere? Og Villmarksveien fra Korgen til Majavatn er også kanonbra.

Men Lofoten er fantastisk, ja, var der nesten uten andre turister i juni 2020 før utlendingene slapp over grensen :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 20 feb 2024, 17:48
Bjerknez skrev: 16 feb 2024, 07:22 I fjor var jeg også i Lofoten hvor hovedveien fra Trondheim til Narvik skuffet. Lofoten derimot leverte med all sin prakt med strålende vær! Turen nedover via Sverige var derimot også en nedtur, selv om dette også var en opplevelse. Uendelige strekninger uten noe særlig å se på. Kun skog, skog og skog. For meg virker det som om Sverige stopper ved Östersund. Alt nord for Östersund virker helt dødt.
Oj, kystriksveien langs Helgelandskysten er jo magisk, riktignok mye ferger så må ikke ha for dårlig tid eller kanskje du har kjørt den tidligere? Og Villmarksveien fra Korgen til Majavatn er også kanonbra.

Men Lofoten er fantastisk, ja, var der nesten uten andre turister i juni 2020 før utlendingene slapp over grensen :thumleft
Nei, været var såpass dårlig i fjor når vi kjørte der, så vi tok strake veien. Men tviler ikke på at kystveien er en langt mer interresant rute. Men ferger, turister og dårlig vær gjorde at vi droppet den veien. :)

Har forøvrig sittet å siklet litt på den nye Speed Twin 1200, Stealth Edition. Ikke stgg denne må jeg inrømme...
IMG_1309.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Enig, regner det så er det korteste vei som gjelder :sorry
Bjerknez skrev: 20 feb 2024, 18:15 Har forøvrig sittet å siklet litt på den nye Speed Twin 1200, Stealth Edition. Ikke stgg denne må jeg inrømme...
Oj, den har jeg ikke sett, litt dårlig gjort å vise slikt til folk uten karakterstyrke :D Dro på MC messen i, var det, 2018, mest for å se på Scrambler 1200. Men der sto Speed Twin rett ved siden av og tenkte DER er sykkelen min :twothumbs:

Ble likevel etter hvert Scrambler 1200, mest fordi synes OK å kunne suse litt innover grusveier om kommer over noe fristende selv om primært asfalt. Men Speed Twin er nydelig, akkurat slik en motorsykkel skal se ut :D Ikke det at noe galt med utseendet på Scrambler...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Speed Twin 1200 er en utrolig fin sykkel. Jeg fikk også prøvekjøre en i fjor. Skikkelig artig motor med hav av moment langt ned i registeret. Skikkelig fin lyd i den også.

Den er kanskje bittelitt liten for min del. Jeg tenker da på bagasjemuligheter. Men bortsett fra det så er dette en innertier synes jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg det lille kretskortet jeg laget i posten som skal fungere som et "knutepunkt" for alle koblinger av lys etc. på snøfreseren. Da blir det litt mindre ledningskaos :)
IMG_0366.jpeg
IMG_0367.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Nineball »

Det kortet så kjekt ut, hvor er det du får laget slike, har ikke laget kretskort siden jeg gikk grunnkurs elektro. Kunne vært artig å oppfriske gamle kunnskaper, ihvertfall nå som jeg kan lodde litt bedre enn den gang.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 22 feb 2024, 09:51 Det kortet så kjekt ut, hvor er det du får laget slike, har ikke laget kretskort siden jeg gikk grunnkurs elektro. Kunne vært artig å oppfriske gamle kunnskaper, ihvertfall nå som jeg kan lodde litt bedre enn den gang.
Det enkleste er vel om du bruker et program som heter "EasyEDA" Der tegner du kretsen, samt lager kretskort etc. Når du er ferdig med å lage kretskortet så sender du det rett til JLCPCB via programmet og bestiller det der.

Det koster veldig lite og det sparer deg for mye ledningskrøll. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I helgen skal jeg testkoble lysene via kretskortet nevnt lenger opp samt koble til bryter etc. Bare sånn for morroskyld :)

Greit å se om alt funker før jeg begynner :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ble en kjapp test av ledlysene jeg har fått så langt fra AliExpress. Jeg tror jeg har gått dor alt for sterke lys egentlig. Dem lyser jo gjennom kjellervinduet og opp husveggen til naboen 100 meter unna, haha.

De to siste jeg fikk i dag er egentlig bregnet for motorsykler. Disse har et todelt lys (valgfritt). Gult nede og hvitt oppe:
IMG_1311.jpeg
IMG_1312.jpeg
Dem lyste uteolig bra. 18W i målt faktisk effekt. Jeg kjøpte to slike. Disse trekker ca. 1.5 ampere hver seg. Så skal jeg jo ha to lys til på freseren. Skal jeg bruke de lysene jeg har kjøpt så må jeg ha en regulator som takler mer enn 5 ampere. Så da må jeg inn på AliExpress og handle litt :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Toalmar »

Da får vi vente litt til med og se utfallet av snøfreseren din med lys da :)
Vespa 300 GTS 2011 modell

Svar