Er NAF MC medlemsskap verd det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 18 feb 2024, 11:19 Sist jeg sjekket var IF billigst på bil, mc, hus etc
IF skulle ha 11.200 i året for Rocket'en. Storebrand nøyde seg med 5.700 kroner. Gjensidige lå ett sted midt i mellom. Bilforsikringen til madammen er faktisk dyrere enn MC forsikringen min. Hun betaler 6.200 i året for en VW e-UP!

Men det er sikkert mange grunner til at prisene spriker. Man må bare finne ut selv hva som er billigst tror jeg. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 18 feb 2024, 12:11
dypen skrev: 18 feb 2024, 11:19 Sist jeg sjekket var IF billigst på bil, mc, hus etc
IF skulle ha 11.200 i året for Rocket'en. Storebrand nøyde seg med 5.700 kroner. Gjensidige lå ett sted midt i mellom. Bilforsikringen til madammen er faktisk dyrere enn MC forsikringen min. Hun betaler 6.200 i året for en VW e-UP!

Men det er sikkert mange grunner til at prisene spriker. Man må bare finne ut selv hva som er billigst tror jeg. :)
Det er mange faktorer som setter pris på forsikring, i tillegg må den forhandles.
Hadde en artig en for 2 år siden, fikk en telefon fra Storebrand fordi jobben har noe pensjonsgreier der.
Han mente han kunne tilby meg billig forsikring og ba om å få tilsendt polisen med vilkårene på alt.
Jeg rippet vekk prisene for at jeg skulle få et ærlig tilbud og ikke bare et lokketilbud hvor de temporært skviser seg like under det du har.
Helt fint at han ikke fikk vite hva jeg betalte tenkte jeg..
Gliset da jeg fikk tilbudet, det lå flere tusen over det jeg betalte i If :crazy:

Jeg er Naf medlem, satt pris på dagene på glattkjøringsbanen med ungdommene da de øvelseskjørte.
Utover det så er vi vel litt støttemedlemmer egentlig, er ikke mye annet jeg ikke har eller er dekket av via forsikringer eller andre ting,
men er nå fortsatt medlemmer både jeg og fruen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, forsikringer er og blir litt lotto. Jeg bor på landet uten mye tyverier og sprell. Jeg er godt over alderen hvor forsikring på MC bør være dyr og jeg har så vidt jeg husker aldri vært skyld i noe uhell siden jeg var 19 gammel. Jeg har kjørt 10 år skadefritt med MC. Sykkelen min ble rygget på en gang, men da satt jeg ikke engang på sykkelen og skylden var ikke min.

Jeg har også full bonus, å det har madammen også. Ingen brukere under 35 år. :)

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av lazyboy »

dypen skrev: 18 feb 2024, 11:19 Sist jeg sjekket var IF billigst på bil, mc, hus etc
If driver med såkalt avtaleverksted. Dette går ut på at om verkstedet har feks 1000pluss mva i timen vil If kun betale 800. If vil ha 12 % på deler /lakk brukt i rep, verksted sitter med all jobben for resterende rabatt som i den moderne verden er sjelden over 18%. Om noe er forsinket fra leverandører skal avtaleverksted dekke leiebil til jobb er ferdig. Om du er aldri så misfornøyd med tidligere utført jobb på et verksted må du likevel benytte en av deres avtaleverksted.

Med if er du tjoret på armer og bein uten og selv kunne velge utfører av rep selv. If derimot er veldig fornøyd siden di har skviset utfører av arbeidet og ler hele veien til banken.

Blir aldri If på meg.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av AJ »

Har ikke mye med NAF å gjøre, men nevner det likevel;
har vært Storebrand bankkunde i mange år og har 4,40 % rente på bruks(smart)konto og fikk 10 % nettrabatt på forsikringer forrige år da jeg flyttet fra KLP og fikk nå ytterligere 20 % som såkalt "Storebrand Fram" kunde, som for øvrig ikke koster noenting.

Må si meg fornøyd med det :thumleft .

For øvrig ngen medlemsfordeler som NAF medlem hos Storebrand, så vidt jeg vet...
Men totalkundefordelene er, så vidt jeg kan se, ganske gode.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Enig AJ. Storebrand har for keg generelt sett vært det beste valget med tanke på pris. Når sykkelen min ble rygget ned i Lom så var dem også meget behjelpelige hele veien. Ingenting var noe problem å jeg kunne velge hvor jeg ville reparere sykkelen etc.

Modern har bilen sin i IF og hun fikk velge verksted vertfall når hun ble rygget på for ett par uker siden.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av kjellv »

lazyboy skrev: 18 feb 2024, 21:39
dypen skrev: 18 feb 2024, 11:19 Sist jeg sjekket var IF billigst på bil, mc, hus etc
If driver med såkalt avtaleverksted. Dette går ut på at om verkstedet har feks 1000pluss mva i timen vil If kun betale 800. If vil ha 12 % på deler /lakk brukt i rep, verksted sitter med all jobben for resterende rabatt som i den moderne verden er sjelden over 18%. Om noe er forsinket fra leverandører skal avtaleverksted dekke leiebil til jobb er ferdig. Om du er aldri så misfornøyd med tidligere utført jobb på et verksted må du likevel benytte en av deres avtaleverksted.

Med if er du tjoret på armer og bein uten og selv kunne velge utfører av rep selv. If derimot er veldig fornøyd siden di har skviset utfører av arbeidet og ler hele veien til banken.

Blir aldri If på meg.
Jeg jobber på et MC-verksted og håndterer en del skadetakst og skaderep på jobb. Kanskje rundt 20% av disse er IF saker.
Det du skriver om IF her har jeg aldri hørt om eller sett noe til på MC-saker. Et dette noe nytt eller gjelder dette bare for bil? Med slike vilkår du skisserer her tviler jeg på at verkstedet hos oss hadde tatt på oss skaderep for forsikringsselskap. Vi har nok å gjøre med oppdrag vi får betalt for.
Jeg har alle mine forsikringer i IF og har hatt noen få skadesaker både på hus, bil og MC. Det har alltid vært greie skadeoppgjør som jeg ikke har hatt noe å klage på. Ved siste forsikringsgjennomgang med tilbud fra flere (Gjensidige, Tryg, Fremtind og en til jeg ikke kommer på i farta) valgte jeg å fortsette hos IF selv om tilbudene fra to av de andre var litt lavere. Nettopp på grunn av egne erfaringer med IF. Dette var forsikringstilbud på hele pakka, alle mine forsikringer utenom helseforsikringer som er litt mer omstendelige å bytte.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av lazyboy »

Det gjelder i alle fall for bil, da det er det jeg driver med. Har 2 venner som er prosjektledere i store selskap innenfor bygg typ Poligon RVs og mye av det samme gjelder der ifølge dem

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av dypen »

Har ikke hatt noen karosseriskade siden vi byttet alt av forsikringer til IF, men en av våre to biler er over 10 år og da har jeg utvidet forsikring såkalt «motor gear» ca 900,- pr år som dekker alt som ikke kasko dekker. Har fått reparert luftfjæring og fornøyd. Hus, innbo, reise, fire mc og to biler ++ hos IF. Hadde en runde hvor vi sjekket pris hos konkurrenter men ingen var i nærheten av IF sin pris, den nærmeste var 10k over i pris. Vi har full bonus, alarm, ingen yngre brukere og parkerer i garasje.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av kjellv »

lazyboy skrev: 18 feb 2024, 22:22 Det gjelder i alle fall for bil, da det er det jeg driver med. Har 2 venner som er prosjektledere i store selskap innenfor bygg typ Poligon RVs og mye av det samme gjelder der ifølge dem
I alle fall ikke for MC så langt. De kan bare prøve seg med dette, da får de nok heller finne seg andre MC-verksted å samarbeide med enn hos oss. Slike er det heller ikke mange av i vårt distrikt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Er en nobrainer for min del vertfall:
IMG_1304.png
IMG_1305.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 18 feb 2024, 22:28
lazyboy skrev: 18 feb 2024, 22:22 Det gjelder i alle fall for bil, da det er det jeg driver med. Har 2 venner som er prosjektledere i store selskap innenfor bygg typ Poligon RVs og mye av det samme gjelder der ifølge dem
I alle fall ikke for MC så langt. De kan bare prøve seg med dette, da får de nok heller finne seg andre MC-verksted å samarbeide med enn hos oss. Slike er det heller ikke mange av i vårt distrikt.
Forsikringselskapene har både muskler og midler til å endre det meste til sin fordel, husker godt tilbake til tiden det ble innført store endringer i bilskadetakst hvor skader det var mest av eksempel frontskader og hekkskader ble priset mye lavere. Sideskader som det var mindre av ble priset høyere. Lakkprisen ble endret på samme tid med samme utfall og det var forsikringselskapene som styrte det hele. Merkeforhandlerne hadde på samme tid såkalte rabatterte nettopriser på en del karosserideler der verkstedene ikke fikk rabatt og forsikringselskapene brukte merkeforhandlerne sine priser. Alle skjønner hva utfallet ble.

Vil de endre på noe gjør de det og det er en ærlig sak å si nei takk til arbeide men det er bestandig verksteder som vil ha arbeide og tilpasser seg med økt volum.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 18 feb 2024, 22:43 Er en nobrainer for min del vertfall:
Til sammenlikning, jeg betaler 196,- pr. måned for BMW´n i if, med samme egenandel (4K) så skal Storebrand ha 290,-
Så det er som nevnt forskjellige parametere de bruker for å sette prisene sine, dermed heller ingen fasit på hvilke selskap som er billigst.
Det varierer sterkt på hva hvert enkelt selskap er billigst og blandt de dyreste på.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av mekkern »

lazyboy skrev: 18 feb 2024, 22:22 Det gjelder i alle fall for bil, da det er det jeg driver med. Har 2 venner som er prosjektledere i store selskap innenfor bygg typ Poligon RVs og mye av det samme gjelder der ifølge dem
Hadde akkurat en liten filleskade på spoiler od da fikk jeg opp flere merkeforhandlere jeg kunne velge på samt en uavhengig- valgte merkeforhandler og de leverte ut leiebilen som avtalt i forsikringen og alt var i henhold til forsikringsavtale. Helt smertefritt uten bonustap. IF. :prf
De byttet forøvrig nesten hele fronten pga en stor plastdel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 feb 2024, 23:38
Bjerknez skrev: 18 feb 2024, 22:43
Er en nobrainer for min del vertfall:
Til sammenlikning, jeg betaler 196,- pr. måned for BMW´n i if, med samme egenandel (4K) så skal Storebrand ha 290,-
Så det er som nevnt forskjellige parametere de bruker for å sette prisene sine, dermed heller ingen fasit på hvilke selskap som er billigst.
Det varierer sterkt på hva hvert enkelt selskap er billigst og blandt de dyreste på.
Ja, det er helt umulig å fastslå. Man må bare hele tiden sjekke selv :thumleft

Svar