Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av FredrikE24 »

Yes! Kjøp den sykkelen du har lyst på. Det er billigst i lengden og er definisjonen for det du søker på to hjul.

Jeg kjøpte BMWen til tross for helt andre anbefalinger herfra, har den samme fortsatt.
Man anbefaler som regel sykkel/sykkeltypen man har selv. Det er nødvendigvis ikke det beste for deg. Bortsett fra at det er BMW da.

Online
Kenneth 81
Innlegg: 61
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

@Bjerknez , øvelseskjøring er nok lurt ja, ellers så blir det nok i overkant mange turer til sjåførskolen... Fin måte å bli kjent med nye folk på og. :twothumbs:
@SveinHa jeg bor rett ved Skedsmokorset.

Men må innrømme at jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre: finne drømmesykkel å kjøpe med en gang, kjøpe noe billig for å øve med for så å bytte, eller bite i det sure eple å bare ta mange kjøretimer og så kjøpe sykkel etter at lappen er i boks.

Fordelen med å ta lappen først (eller i hvert fall kjøpe en «øvelsessykkel» er at jeg kan få prøvekjørt skikkelig før jeg kjøper noe. Blir nok mindre risiko for å kjøpe noe som jeg ikke blir helt fornøyd med, eller som har en ergonomi som ikke fungerer på lengre turer. På den andre siden så kan jo selvfølgelig sykkelen selges igjen om jeg heller vil ha noe annet.

Den største utfordringen med å kjøpe først er at jeg sliter litt med å bestemme meg for hva som faktisk er drømmesykkelen og i hvor stor grad jeg skal la fornuften være med på å bestemme…
I utgangspunktet så liker jeg klassiske (eller moderne klassiske) sykler best. Triumph Bonneville, HD Sportster og sånt ser jo griselekkert ut. Men en Kawasaki Vulcan S eller en Honda CMX500 Rebel er vel kanskje hakket mer fornuftig. Og så hender det jo selvfølgelig at jeg sitter å kiker på mer langturmaskiner (gjerne etter å ha lest for mye langtur-logger her på siden :mc5 ) og blir sittende på Finn.no å ser på Triumph Tiger 850 Sport, Honda nC750X og sånt… :D

Har heldigvis noen måneder til på å bestemme meg! :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Prøv og se for deg hva du skal gjøre med sykkelen. Altså hvor lange turer du har tenkt deg ut på. Eler om du bare skal farte rundt i nærområdet. Alle sykler kan man kjlre jorden rundt med. Men noen er mer egnet enn andre.

Kjøp deg en pent brukt eller gjerne en demosykkel for unngå det største verditapet ved neste bytte. For du kommer garantert til å bytte, uansett hvilken sykkel du velger som førstesykkel. Det er nå du skal bygge egne erfaringer.

Så kjøp den sykkelen som får hjertet ditt til å hamre mest. Det er min mening.

Den kjøringen som skjer på kjøreskolen er vel og bra, men den er meget begrenset. Kom deg ut på tur med egen sykkel (øvekjøring) og bli gjerne med på lange turer. Da får du mengdetrening så det holder. Noe som du kan ta med deg videre i opplæringen og ikke minst oppkjøringen. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ikke garantert at man bytter, treffer man rett så bytter man ikke med det første.

Jeg ville kjøpt den sykkelen du har lyst på, som du mener oppfyller det som får deg til å ha lyst på en tohjuling. At du skal kjøpe en sykkel kun for å lære på er ingen vits 🙂

For å oppsummere mitt behov:
Pendle hver dag med bagasje / Erstatte bilen
Kjøre lange fine turer i all slags vær
Komfortabel
Rekkefire med kardangdrift
Minst 120hk
Makspris 60 000kr
Falt på en BMW sportstourer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 feb 2024, 17:39 Det er ikke garantert at man bytter, treffer man rett så bytter man ikke med det første.

Jeg ville kjøpt den sykkelen du har lyst på, som du mener oppfyller det som får deg til å ha lyst på en tohjuling. At du skal kjøpe en sykkel kun for å lære på er ingen vits 🙂

For å oppsummere mitt behov:
Pendle hver dag med bagasje / Erstatte bilen
Kjøre lange fine turer i all slags vær
Komfortabel
Rekkefire med kardangdrift
Minst 120hk
Makspris 60 000kr
Falt på en BMW sportstourer.
Ikke nødvendigvis, men med stor sannsynlighet vil jeg si. Man kommer til å kjenne litt på sykkelen. Brått så får man blod på tann (eller ikke) å ønsker å ta lengre turer og plutselig kommer ønske om mer bagasjeplass og mer komfort. Eller det kan gå andre veien.

Ellers er jeg enig. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på ut fra dem behovene du mener du har i starten. Kjøp med hjertet. Men jeg ville kanskje ikke kastet meg på en RR sykkel sånn med det første. Ikke fordi dem er så farlige, men fordi mange elsker utseende på disse syklene og glemmer at dem er pain in the ass å kjlre på langturer og dødstøtet kommer ikke før den første regningen fra forsikringsselskapet dumper ned i postkassen.

Dem som kjøper en slik sykkel VET at det er det dem vil ha og vet hva det koster. Da er det egentlig helt greit. :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 15 feb 2024, 15:02 @SveinHa jeg bor rett ved Skedsmokorset.
Litt langt unna mine kanter av landet da men der er sikkert noen nærmere som vil stille opp for øvelsesturer...

Da jeg begynte for et par år siden hadde jeg jo ikke stort peiling på sykkel i det hele tatt men fant en Virago til en god pris som hadde behov for litt småfiks men det synes jeg jo bare er gøy. Viragoen ble valgt for jeg synes den er sånn passe tøff og med V-Twin men den viste seg å ikke passe min kropp særlig godt. Bukkehornstyret krasja med knærne mine nesten samme hvordan jeg stilte det inn...

Poenget mitt er at du gjerne ikke vet hva du ser etter før du har prøvd så en eller annen sykkel du liker og gjerne betaler såpass lite for at du kan få pengene igjen om et år eller to hadde vært supert sted å starte... Om du kan/liker å skru kan en sykkel med mangler være en god ide.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ønsker å øvekjøre kan jeg hjelpe deg med det når snøen forsvinner og veiene tørker opp. Slik det ser ut nå vil det nok drøye til langt it i mars og mest trolig april før det skjer.

Det du trenger bortsett fra motorsykkelen selvsagt, er to vester med L på ryggen. Kravet for komunikasjon er at det skal være to-veis. Altså mobiltelefon med konstant åpen linje mellom oss eller evt. intercom. Så det du trenger som minimum er en mobiltelefon og ørepropper.

Utover det, så er det tut å kjør. Da kommer jeg hjem til deg der du bor, så tar vi oss en liten runde.

Da forutsetter jeg at du har det helt grunnleggende på plass. Når vi øvekjører er det dog ikke snakk om noe bajasskjøring overhodet. Det skal være en tur i variert trafikk og varierte omgivelser, etterfulgt av soft-is stopp og skjitprat selvsagt :)

Kontakt meg via PM hvis det er interresant så finner vi en dag som passer når været blir bedre :)

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 15 feb 2024, 15:02 Men må innrømme at jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre: finne drømmesykkel å kjøpe med en gang, kjøpe noe billig for å øve med for så å bytte, eller bite i det sure eple å bare ta mange kjøretimer og så kjøpe sykkel etter at lappen er i boks.
Det er nok ikke noe fasit her da det ikke er gitt at det man tror man vil ha faktisk er det man ender opp med å ville ha.

Jeg begynte med en cruiser da det var det jeg hadde lyst på da jeg begynte på lappen. Endte også opp med en billig nakensykkel underveis da behovet for egentrening i kjøregård plutselig ble mye større og en cruiser egner seg særdeles dårlig til det. Nå er det kun en adventuresykkel i garasjen, som er ganske langt unna utgangspunktet.

Personlig ser jeg ingen hensikt i å skaffe seg noe billig kun for å øve med så lenge "drømmesykkelen" er egnet å øve med (som nevnt over, cruiser funker ikke så bra i kjøregård og er generelt gjerne ganske annerledes fra en typisk skolesykkel).

Som Bjerknez nevner så kan det være veldig til hjelp om man klarer å se for seg hva sykkelen skal brukes til. Skal du kun kjøre asfalt, eller også grus og lignende? Mye langtur? Bare småturer? Kun pendling? Mest motorvei eller mest landevei? Og kanskje det viktigste: Hva slags sykler liker DU best?

Jeg stemmer som regel for å gå rett på det man vil ha. Enten treffer du blink og er fornøyd, eller så finner du ut underveis at du kanskje vil ha noe annet, og da er det jo bare å bytte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med @kaLARSnikov.

Jeg også startet med Cruiser da jeg så for meg selv cruise avgårde i en avslappet sittestilling i fin uanstrengt motordur og bare dra inn alle lukter og inntrykk. Dette fungerte utmerket. Men så begynne nyskjerrigheten og pirre meg og jeg ville teste ut nakensykkel segmentet. Da ble det en Street Triple R, etterfulgt av to BMW S1000R. Etter 4-5 sesonger med nakensykkel fant jeg ut at dette var ganske "anstrengt" i forhold til sittestilling på langturer for min del.

Så til slutt ga jeg etter for drømmene og kjøpte meg en Triumph Rocket III GT. Dette er vel i stor grad en cruiser med tanke på kjørestilling, men motoren er jo i en helt annen liga. Det samme gjelder det tekniske ellers. Den blir vel kalt en slags "Power Cruiser" Med 2.500 kubikk og 167 HK'er og 220 NM. så sparker den godt fra seg. Nedleggsvinkelen (hvor langt man kan legge den ned før fothviler tar i bakken) er også ganske bra og bedre enn de fleste cruisere.

Rocket er den mest sammensatte sykkelen jeg har eid som dekker de fleste ønsker jeg har. Men medaljen har en stor bakside.

Stikkordene er vekt og pris.

Sykkelen er tung og dyr. Et sett med dekk inkludert omlegg koster tett oppunder 10.000 kroner og da handler jeg dekk fra nett. Nyprisen på denne doningen befinner seg rundt 370.000 kroner, å det er fra priser. Så ved neste veiskille så er jeg på en måte på utkikk etter en lillebror av denne. Men hva det blir aner jeg ikke.... :)

Online
Kenneth 81
Innlegg: 61
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Det ser ut til å være et overveldende flertall mot å kjøpe seg en liten "øvelsessykkel", så da tror jeg at jeg legger den ballen død først som sist. :thumleft

Jeg har jo gjort meg noen tanker om hva jeg ønsker å bruke sykkelen til og hva slags sykler jeg synses ser bra ut. Det store flertallet av turer blir nok 1-3 timers ettermiddags koseturer i området rundt Skedsmokorset, helst på svingete småveier så langt unna motorvei som jeg kan komme. En og annen lengre dagstur i helgene vil nok også havne i miksen. Helgeturer og langturer med overnatting tror jeg det ikke blir så mye av (i hvert fall ikke til å begynne med.), så langturegenskapene blir dermed ikke så veldig viktige.
I tillegg så har jeg sanses for utseendet på klassiske/"moderne klassiske" sykler som Triumph Bonneville og Moto Guzzi V7. Med en elbil som er nesten halvt robot til hverdagskjøring så ønsker jeg noe motorisert som er mer teknisk enkelt og "back-to-basic" når jeg kjøper motorsykkel.

Noe RR "plastrakett" tror jeg ikke er noe for meg uansett: Ryggen og nakken vil nok protestere mot kjørestillingen, og 5-åringen i huet vil nok ta over kjøringen med de forutsigbare og negative konsekvensene det måtte medføre.... :lol

Med det i bakhodet så ser "kravlisten" omtrent slik ut (har prøvd å skrive dem i ca prioritert rekkefølge):
De viktigste kravene er:
Lettkjørt
Komfortabel
"Oppreist" kjørestilling
Svingvillig (Liker jo best å kjøre på svingete småveier, men trenger ikke gå R-sykkel-fort)
Lav nok til at jeg når godt i bakken med begge bena når jeg står i ro (er 180cm så det bør ikke være noe problem)
Fornuftig til øvelseskjøring (så der utgår vel hele sortimentet til Harley, samt Goldwing etc... :knegg )
Helst ikke mer enn ca 5 år gammel

"Kjekt-å-ha" kravene blir da:
Kurant sykkel som det er lett å få tak i deler til (og helst lett å skru på)
Mulighet for bagasje tilfelle man allikevel ender opp på en lengre tur
Mulighet og grei komfort for en passasjer på et ettermiddags/dagstur (må i så fall være grei å kjøre med tung "last" :redface )
Stor nok tank til at man slipper å stoppe så alt for ofte på lengre turer

Budsjettmessig så håper jeg på å holde meg under 80.000, men jeg kan strekke meg lengre om jeg finner den "perfekte" sykkelen.

@Bjerknez den Rocket'en er jo spinnvill! :O

Etter å ha lest (og sett) mange tester, så ser det ut som at det nettopp er sykler som V7 og Bonneville jeg burde se mest på, men er selvsagt åpen for alt mulig av forslag. :biker:
Sist redigert av Kenneth 81 den 19 feb 2024, 10:42, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Jeg kan ikke skryte på med mye erfaring men jeg kjørte Yamaha MT-07 på kjøreskolen og det virket som en trivelig og lettkjørt sykkel men kanskje ikke spesielt spennende (og det er vel derfor kjøreskolen har disse). Kanskje MT-serien kan jo være verdt en kikk...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Kenneth 81
Innlegg: 61
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 19 feb 2024, 10:32 Jeg kan ikke skryte på med mye erfaring men jeg kjørte Yamaha MT-07 på kjøreskolen og det virket som en trivelig og lettkjørt sykkel men kanskje ikke spesielt spennende (og det er vel derfor kjøreskolen har disse). Kanskje MT-serien kan jo være verdt en kikk...
Kjøreskolen jeg tenker å bruke kjører MT-07 de og. Jeg lurer litt på å vente med å kjøpe sykkel til jeg har fått tatt de første grunnleggende kjøretimene, så da får jeg jo testet den litt først. :thumleft Etter det jeg forstår på tester så er MT-07 en god, men ganske kjedelig sykkel? På den andre siden så går jeg fra Volvo til motorsykkel, så enhver sykkel kan jo fort vise seg å være spennende nok for meg. :D

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Da er kanskje storebror MT-09 et alternativ, ikke sånn veeeldig over budsjett om du finner et lett brukt eksemplar. Selv er jeg ganske fan av (uten å faktisk ha prøvd) fetteren XSR900. Samme motor, men utseendet på XSR syklene behager meg mer enn MT-serien.

Når det er sagt så kan jeg egentlig ikke helt se for meg at MT-07 blir kjedelig, i alle fall ikke for en fersk sjåfør. Men den ser jo ikke akkurat "klassisk" ut da. Tror ikke det er helt flust å velge mellom når det gjelder moderne sykler av type Bonneville og V7. I farten kommer jeg på Triumph Speed Twin, Kawasaki W800, kanskje Ducati Scrambler?

@AJ her på forumet har vel for øvrig vært meget fornøyd med sin V7 etter hva jeg har lest.

Men du finner jo fort en del mer i den stilen om du heller går for litt eldre sykler... ;)
Sist redigert av kaLARSnikov den 19 feb 2024, 13:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Man får stort sett sykkel etter hvor mye man betaler. Det gjelder alt.

Om MT07 er bra kommer ann på hva du krever av den. I starten vil trolig en hvilken som helst sykkel gjøre deg glad. Men etter hvert som erfaringene kommer krypende så er MT07 en typisk sykkel man fort bytter ut tror jeg. Ikke fordi det er en dårlig sykkel. Mye sykkel for pengene, men den blir på sikt litt "kjedelig" motormessig og løsninger ellers.

Merk at MT07 er en ganske liten sykkel. Lite plass til bagasje i tillegg til en stor mann.

MT07 er det jeg vil karakterisere som en slags bøllesykkel som ungdoman lika som stort sett ragger rundt i nærområdet eller på korte helgeturer.

Nå skal det sies at det er veldig lenge siden jeg kjørte en MT07 Med det budsjettet du har så vil jeg si MT07 er et godt valg. Skulle jeg byttet ut doningen min i dag, så hadde jeg kjøpt meg en Triumph Speed Twin 1200. Eller kaaanskje en BMW R1250 RS. BMW R nine T ligger også høyt i kurs.

Skal du på langturer hvor du fort kjører 30-60 mil pr. dag og blir borte en uke eller mer vil jeg si MT07 blir smått. Jeg sier ikke at det ikke går, men opplevelsen vil nok være langt bedre på en mer egnet sykkel.

Men sier jeg at MT07 er en dårlig sykkel? Absolutt ikke. Er 80.000 det du har, så er dte et godt valg tror jeg. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Ta også en titt på Yamaha XSR900. Dette er den klassiske versjonen av MT09. I mine øyne en tøffere sykkel :)
Evt. en Yamaha XSR700 som er den klassiske versjonen av MT07. Så vidt jeg vet sitter det akkurat samme motoren i disse.

Svar