Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 04 jan 2024, 21:46 Hydrogen har man vel til en viss grad holdt på med i Norge et par tiår. "Problemet" med det er at det er ekstremt energikrevende å fremstille eller utvinne. Skal man bruke enorme mengder strøm som ikke nødvendigvis er fra fornybare kilder heller, så hjelper det fint lite om utslippet under selve kjøringen er svært lavt.
I tillegg vil jeg ikke kjøre rundt i en bombe... Stasjonen i Skedsmo ble stengt etter at den i Sandvika gikk i lufta.
Hydrogen som drivstoff har noen åpenbare utfordringer fortsatt.
Men i utgangspunktet er dette det mest forbruker- og antakelig også mest miljøvennlige drivstoffet man kjenner til i dag.
Får man løst produksjonskostnadene, som, etter hva jeg er blitt fortalt, innebærer stort forbruk av vann som Norge har overflod av langs vår lange kyst, høye produksjonskostnader og "bombe"faktoren (eksplosjonsfaren...) så er mye gjort.
Så er spørsmålet hvor langt man er kommet for å få bukt med disse tingene...

Av og til og ikke rent sjelden er det klokt å ha en god klump is i magen og ikke forhaste seg og tro at alt går til helvete om man ikke får gjort forhastede tiltak, som svært trolig ikke er godt nok utredet.
Gammel "jungelord" her i Norge er som kjent "hastverk er lastverk". Noe vi vel trygt kan si vi har hatt flere eksempler på de siste årene...

Å sette opp halvannet tusen vindmøller til havs i et et verdens mest værharde havområder kan fort vise seg å bli et slikt uoverveid "hastverk er lastverk" prosjekt med uante økonomiske og miljømessige skadefølger.
Bare så det er nevnt... :mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

Var i nederland i fjor og i ene byen der (Gronigen)gikk bussene på hydrogen.
når det gjelder fremstilling og energi så er jo vi i en særstilling her til lands-i stedet for å eksportere strøm når den er tilnærmet gratis og vannmagasinene renner over så kan vi fremstille og lagre hydrogen og selge denne med god fortjeneste.
Samme med solcelleparker og vindturbiner-Dette er ikke regulerkraft men må brukes der og da.
Deler av året så er det et pent overskudd av energi vi dumper uten å kjøre turbinene også-bygge batterier for denne energien tror jeg ikke er lønnsomt sett i størrelsesorden.
Hydrogen er ikke mer bombe enn propan/LPG som deler av verden allerede bruker til kjøretøy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av greina »

Nomade skrev: 04 jan 2024, 21:55
greina skrev: 04 jan 2024, 20:10
mekkern skrev: 04 jan 2024, 16:20 også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling

https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.

Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før.. :thumleft
Jeg tror hydrogen på tunge kjøretøy kommer til å være fremtiden pga rekkevidde og muligheter for tanking. Jeg vil tro det er lettere å sette opp et tankanlegg for hydrogen en å sette opp ladestasjoner. Lastebiler og vogntog med el-motor fungerer sikkert fint på korte og/eller faste ruter, men for den som kjører litt "over alt" så må det være mer fleksible muligheter for tanking.
Hvis jeg har forstått det riktig så kan man ha ca et tonn mer vekt på en treakslet el-lastebil en på en dieselbil så vektmarginen blir noenlunde den samme, og det finnes trekkvogner som det påståes kan kjøre 60 mil med 50 tonn uten å lade. Men de koster tre ganger en vanlig trekkvogn, så det er de færreste lastebileiere som kan rettferdiggjøre det økonomisk.
https://www.tu.no/artikler/verdens-fors ... m=redirect

Men det virker som at myndighetene har bestemt seg for at alt skal gå på strøm, så utviklingen av hydrogen går smått.
Tror nok ladestasjoner er lettere å sette opp enn hydrogenstasjoner. Hvorfor valgte ikke Oslo kommune hydrogenbusser i stedet for elbusser?

https://www.youtube.com/watch?v=-Xtc_Bd18OA&t
Oslo kommune forholder seg til et begrenset område med faste oppstillingsplasser for bussene. Det samme gjør f.eks. Asko i Vestby og Posten i Lørenskog med faste utgangspunkt og forutsigbare ruter. De samme forholdene gjelder ikke de som kjører over store deler av Norge. På sentrale østlandet og i 20-mils omkrets fra utgangspunktet fungerer det sikkert utmerket med el-vogntog, men Norge er litt mer en det.
For egen del kjører jeg 80-90000 km med vogntog (60 tonn) i året for det meste i 20-30 mils omkrets av Oslo og i mye grisgrendte strøk, og da er lademulighetene temmelig begrensede.

Men for all del, hvis jeg kan kjøpe en lastebil til 3 ganger prisen av den en Euro 6 lastebil koster til samme pris så kan jeg godt stå til lading en time eller to. Det blir nødvendigvis mindre fritid og mer lønnsutgifter, men det kan hende jeg kan spare på det i forhold til dieselpris. Men så lenge el-lastebilene ikke er bedre en de er pr. i dag så kjører jeg diesel. Og regner med at det kommer mer praktiske arbeidsverktøy (lastebiler) hvis myndighetene mener noe med "det grønne skiftet".

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av SveinHa »

greina skrev: 04 jan 2024, 20:10 Men det virker som at myndighetene har bestemt seg for at alt skal gå på strøm...
Det er akkurat det da... Fant den ikke igjen i farten men så en videosnutt av en kar i Senatet eller en lignende forsamling i USA som spurte: "Hvis vi skulle nå målet på 50% el.biler, har vi da strøm nok til å lade de?"

Svaret var helt krystallklart: "Nei, overhode ikke i det hel tatt..."

Det er nok ikke så langt unna her på berget heller... Og her i mitt område ryktes det (uoffisielle rykter direkte fra kraftlaget) at mitt lokale kraftlag allerede er svært nær metningspunktet på solceller så der er lite ekstra å hente på den måten.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev:Var i nederland i fjor og i ene byen der (Gronigen)gikk bussene på hydrogen.
når det gjelder fremstilling og energi så er jo vi i en særstilling her til lands-i stedet for å eksportere strøm når den er tilnærmet gratis og vannmagasinene renner over så kan vi fremstille og lagre hydrogen og selge denne med god fortjeneste.
Samme med solcelleparker og vindturbiner-Dette er ikke regulerkraft men må brukes der og da.
Deler av året så er det et pent overskudd av energi vi dumper uten å kjøre turbinene også-bygge batterier for denne energien tror jeg ikke er lønnsomt sett i størrelsesorden.
Hydrogen er ikke mer bombe enn propan/LPG som deler av verden allerede bruker til kjøretøy.
Her er du inne på det vesentlige, hydrogen produksjon, er veldig energikrevende, så mye som 90 % går i tap...

Derfor er hydrogen et alternativ, i de situasjoner som @mekkern , her nevner.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av SveinHa »

Utsira har jo et oppegående hydrogenanlegg: https://no.wikipedia.org/wiki/Utsira_vindpark

...men ikke så veldig oppløftende lesing, det lille som står på wiki,,,
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Audi Mannen »

Til og med JEG gikk over til el-bil. Det var det ikke mange som trodde, men etter byttet har jeg ikke angret et sekund på det valget. Ikke noen bombe hvilket merke det ble, men jeg valgte ut ifra preferanser på bil og lyst... ikke på fornuft eller det ene eller andre argumentet på kjørelengde eller annet fjas. Det tar uansett ikke lang tid å lade og 98% av alle ladingene gjøres hjemme i garasjen mens jeg sover. Så om man legger sammen tiden folk bruker på fylling av fossilt mot el så tror jeg faktisk jeg bruker mindre av fritiden på "fyllng" gjennom et år. Enig med de som tror hydrogen kommer på de tunge bilene, men er ikke så overbevist at personbiler og små kjøretøy blir noen stor triumf på det området. Når det gjelder strøm og forbruk og om det er nok strøm til alle biler på el... ja, det tror jeg og de som tror at det går så fryktelig mye strøm på el-biler må se over regnestykket litt. Når jeg ser over mitt forbruk på hjemmlading så brukte jeg fra jeg kjøpte bilen og fikk montert Zaptec lader i slutten av mai -23 og ut året 2456 kWh. Da er ferieturen til lofoten ikke medregnet. Så om jeg bruker 5K kWh på et år så er jo ikke det allverden? Det vi burde gjort mer av er å isolere hus og bygninger bedre for å få ned forbruket der. Det er jo flere her ikke som har et forbruk på over 40.000 kWh på sin bolig som vi diskuterte i tråden "hva gjør du akkurat nå" og bare på 1 år bruker jeg ca. 20.000kWh mindre og har da nesten 4 år med kjøring "gratis" før jeg har samme forbruk. Mer enn nok strøm til alt av kjøretøy er nå min påstand.
Men så savner jeg lyden av en skikkelig sprek motor og følelsen av drivverk og skikkelig mekanikk..... det kommer ALDRI en el-bil til å klare å erstatte selv om de har prøvd.

Og der havna jeg på finn.no igjen for å se etter "hobby bil" :redface mye snasent for tida med krisen som kom brått for mange. Utfordringen nå er om de selger for sent til at de har fulgt opp vedlikehold og service på slutten eller om det bare har vært kjørt til kemneren banker på?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Tore L »

Vi har hatt El bil siden 2019 og er egentlig super fornøyd med det, vi har minimum 2 stk samtidig i familien og følgende biler har vi vært innom.
2019 mod Hyundai Kona
2021 mod Kia e-niro
2020 mod Opel ampera
2021 mod Peugeot e-2008
2022 mod Lexus UX 300e
2023 mod Volvo XC40 Recharde twin plus
Jeg bor i ikke grisgrendt strøk og har egentlig kort vei til alt :)
Peugeot og Lexus'en falt igjennom på kjørelengde, men Lexus'en får mange +++ for komfort, særdeles behagelig bil å kjøre.
Hyundai og Kia synes jeg var veldig bra biler, 204hk grei på alle måter til mitt bruk og klarte fint 50 mil på sommeren og 35 mil på vinteren. Ladet 2 til 3 ganger pr.mnd, når jeg hadde de bilene. (De ser ikke like ut, men ellers så er det meste fra samme hylle.)
I dag kjører vi Opel og Volvo, og er veldig fornøyd med svensken som egentlig er laget i Ghent i Belgia. Har snaut 40 mil rekkevidde, men ellers super fornøyd. 408 Hk må brukes med fornuft, og av mine 7 Porsche 911, er det bare 1 ( 911 Ruf Turbo R ) som hadde bedre akselerasjon en det Belgieren har. Så det er lett å dra på smilebåndet når du bruker de hestene, som er til rådighet. Men det blir lite når Tesla kommer med sine største el motorer, og drar gått under 3 sek på 0-100.
Skjønner da at myndighetene tar opp spørsmål om at 18 åringer ikke bør ha lov til å kjøre de verste bilene. Jeg som har kjørt i over 45 år, og litt banekjøring med Porsche 944-cup, hadde mer en nok å holde på med da jeg testet en Tesla S med 524Hk, og utfordret den litt.
Det vil nok si at den utfordret meg litt :) og disse går det mange av i Norge.
Den største motoren er på 1024Hk som denne her:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286357574

Det spiller vel egentlig ikke så mye hvor mange hester bilen har, bare en bruker hode når en kjører. :)

Skal også sies at jeg har 10kvh solcelle anlegg på taket, og lader bare hjemme, og da blir det billig å kjøre el bil :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av rolf-arne »

@Audi Mannen, når jeg nevnte el forbruk, så er det vel på sin plass å nevne følgende " om du lager Hydrogen ved hjelp av strøm, så mister du bortimot 90 % av energien, i forhold til å lade batteriet på en el-bil.

Med de gode virkningsgrader vi har veien strømmen tar inn på batteri og ut på vei, så er vel i dag det beste som finnes.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

Hvis man oppdaterer seg litt på hydrogen og produksjon og i tillegg ser på hva dagens brenselceller greier så er det mye bedre enn90%
Men hvis en skal ta værste tilfelle hele veien så er ikke post produksjon av elektrisitet og transport lagring og transformering og regulering av denne helt tapsfri den heller...

https://www.faktisk.no/artikler/0qk62/f ... borten-moe
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg foreslår at du tar en titt på Opel Ampera. Jeg har en slik, 2017 modell, og er sålangt fornøyd. Brukes mest til pendling 16mil t/r Fornebu.
Rekkevidden ved pendelkjøring (mye 100/110 sone), er ca 45 på sommeren og 25-30 på vinteren. Av det jeg har lest, har jeg konkludert med at bilen har lite feil, bra rekkevidde men noe treg lading. Premiumutgaven, som jeg har, har: Bose stereo med sub, varme i ratt og alle seter, også bak, skinninteriør. Har også: filholder, ryggekamera og P sensorer rundt om, effektiv regenerering hvor man kan velge L på gir og får da gass og brems på samme pedal, nesten da. Bilen har også forvarming/kjøling via fjernkontrollen, Android/Iphone Auto. Ikke innebygd GPS, men Google maps via mobile og opp på Infoscreen funker veldig smooth og fint. På vinterføre er den helt grei sp lenge dekket er ikke altfor glatt eller humpete. Den er ganske stiv på fjæringa og litt for lett på gassen (204hk). Jeg liker også isklumper falt av biler svært dårlig, er redd for batterikassa under, bilen er lav.
Summa summarum: fornøyd og jeg vurderte også I3 og Leaf.
Kjørt 105000km totalt, 53000 av meg .
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev:Hvis man oppdaterer seg litt på hydrogen og produksjon og i tillegg ser på hva dagens brenselceller greier så er det mye bedre enn90%
Men hvis en skal ta værste tilfelle hele veien så er ikke post produksjon av elektrisitet og transport lagring og transformering og regulering av denne helt tapsfri den heller...

https://www.faktisk.no/artikler/0qk62/f ... borten-moe
Har lest hele artikkelen, og finner at det som sies der understøtter det markante tapet i hydrogen produksjon.

Nå vi jo opptimistene fremheve synergieffekter som kan gjøre tapet til minimalistisk...

Men fra Sør-Amerika så kan vi se på hva de har gjort, med et solcelleanlegg som ikke har noen synergieffekter og i tillegg er plasert hvor det er sol og ikke infrastruktur,, de produserer med drøy 10% effektivitet.

Her som med mye annet, om man gjør ting basert på helhet, så kan man få gode resultater, men jeg frykter at når gode ideer skal settes ut i livet så kommer det finansielle inn og ødelegger de gode intensjonene.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

quote:
"Men fra Sør-Amerika så kan vi se på hva de har gjort, med et solcelleanlegg som ikke har noen synergieffekter og i tillegg er plasert hvor det er sol og ikke infrastruktur,, de produserer med drøy 10% effektivitet."

Men der er det vel heller ingen andre forbrukere av elektisitet...
Hva som er det beste lagringsmediet for energi vil nok over tid endres-også fra hva vi vet i dag.

litt annet perspektiv:
https://bussmagasinet.no/fakta-i-stedet ... -hydrogen/

Greia med H2 er at det kan lagres og transporteres rundt til der det er behov-egentlig slik vi bruker olje i dag.
OG at det er greit med produksjon der solen har best stabile forhold.
Eller der det blåser mest.
Fordelen som det virker som mange glemmer er at H2 kan lagres i store mengder slik at man kan bruke det når det trengs -ikke bare når solen er tilstede eller når det blåser mest-batterier er ikke egnet til annet enn små utgjevninger av lasteffekt.
hvis det er strålende sol varme og passe vind er energioverskuddet stort i hele europa, men nå om dagen funker nordeuropa dårlig med solceller...
Men det er vel heller ingen som har anbefalt at vi skal basere oss på kun H2.
Vi i Norge er heldige som har vannkraften som kilde-dette er regulerkraft som man kan stole på når det gjelder effektbehov.
Når en går bort fra varmekraft og ikke bygger ut atomkraft vesentlig som erstatning og heller skal basere seg på "tilfeldig energi" fra sol og vind så får man problemer med stabilitet og så langt er det ikke fungerende med så store "mellomlagre" i form av batterier at man kan drifte store effekter over dager-eventuelt uker.
Når man i tillegg vet at en "hurtigladestasjon" etter en europavei for lastebiler vil tilsvare en by med 15000 innbyggere så er dette effekt som må genereres og transporteres.
Sett i dette perspektiv så er nok andre løsninger noe en må se på-ikke hele verden har 2-3 hovedveier gjennom landet som server en 5-6mill mennesker totalt.Dette er nok også grunnen til at det planlegges/igangsettes gigawattprosjeter med H2 rundt i verden.


Med dette trekker jeg meg ut av denne litt avsporede diskusjonen da jeg ikke skal handle meg ny/bil med batteri eller andre alternativ, på minst 3-4 år som jeg vet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av rolf-arne »

@mekkern , vi er helt enige om det siste du skriver, du poengterer også noe meget vesentlig, det er mye vi enda i ser av fremtiden

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar