AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...feberhete tider...

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 11 des 2023, 15:04 Da jeg sa at jeg regnet feberen som noe som kroppen benyttet seg av for å takle sykdom sa hun at når en kom et stykke over 40 så var der mange av de kroppslige systemene som sluttet å virke og derfor var det en fordel å få tempen ned med Paracet... Vet ikke om jeg stoler HELT på det men det var nå det som var sagt...
Enig, ikke helt å stole på.
Jo høyere feber, jo mer effektivt jobber kroppen og immunsystemet mot "fienden", vil jeg tro.
Pushing sav legemidler, reseptfrie som reseperbelagte er jeg i utgangspunktet skeptisk til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...feberhete tider...

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 11 des 2023, 20:58
SveinHa skrev: 11 des 2023, 15:04 Da jeg sa at jeg regnet feberen som noe som kroppen benyttet seg av for å takle sykdom sa hun at når en kom et stykke over 40 så var der mange av de kroppslige systemene som sluttet å virke og derfor var det en fordel å få tempen ned med Paracet... Vet ikke om jeg stoler HELT på det men det var nå det som var sagt...
Enig, ikke helt å stole på.
Jo høyere feber, jo mer effektivt jobber kroppen og immunsystemet mot "fienden", vil jeg tro.
Pushing sav legemidler, reseptfrie som reseperbelagte er jeg i utgangspunktet skeptisk til.
Jeg er nøktern med Paracet eller annen smertestillende, men har på sykehus opplevd flere ganger at de er særdeles opptatt av kroppstemperatur.
Men det skal også sies at andre smertestillere som Aspirin og Globoid inneholder Acetylsalisylsyre har en blodfortynnende effekt også, så er man helt sengeliggende så kan det bidra til å forhindre blodpropp. Viktig å få i seg Acetylsalisylsyre ved mistanke om hjerteinfarkt også.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...friskmeldt!

Legg inn av AJ »

Ny hobby i emning, nemlig fermentering.
Eller god gammaldags konservering, som våre forfedre holdt på med i hundrevis, kanskje tusenvis av år, før vi ble "late" (og kunnskapsløse :-k ?) og overlot all konserveringen til matvareprodusentene.
To prosjekter på gang så langt.
Dette:

Bilde

Og dette, som er påbegynt i kveld, sauerkraut... :prf
Med villkarve som jeg har plukket selv på og ved egen tomt:
SAM_2243.JPG


Villkarve skal visstnok ha en skarpere (og bedre :yeyeye ) smak enn den man kjøper i butikk.

Så dette blir spennende!
Litt prøving og feiling regner jeg med, men etter hvert skal nok dette gå seg til.
Kan hende jeg også lykke med første forsøk :) .

Ble interessert i soppsanking i fjor og gjorde noen gode sankinger forrige år som var et strålende soppår. Og nå altså fermentering :crazy: .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Man tar vel først og fremst febernedsettende/smertestillende for å ha det bedre gjennom et sykeleie eller kroniske smerter/migrene eller tilsvarende. Noen tar det mer enn andre.
Det er ikke noe man bør ta for mye av, da avtar effekten etterhvert. En kompis fikk 1g Paracet for første gang i livet etter en motorsykkelulykke. Legene hadde ikke sett slik respons noen gang. Der tok de temperaturen jevnlig, omtrent hele tiden om man skulle tro på kompisen. Har også opplevd det selv, temperaturen tas ofte og høy feber skal ned med paracet.

For min egen del, så tar jeg paracet når feberen går i taket. Det har den gjort titt og ofte gjennom livet. At kroppen går i shutdown om feberen blir høy nok er ingen spøk, det har satt en støkk i meg ved to anledninger. Da hadde jeg folk rundt meg, nå bor jeg stort sett alene, da tar jeg paracet når man nærmer seg 40 grader enkelt og greit, og det er en trygghet i det.
Det er lett å tro og ikke stole på legen, men legen har et poeng og ikke alle er likt skrudd sammen. Litt feber er ikke farlig, men når man runder 40,5 grad begynner det å bli spennende for ganske mange.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 19:29 Det er lett å tro og ikke stole på legen, men legen har et poeng og ikke alle er likt skrudd sammen. Litt feber er ikke farlig, men når man runder 40,5 grad begynner det å bli spennende for ganske mange.
Ok...
Regner med at du refererer til siste tilfelle da jeg var koronaklein, ja?
Vel, jeg så ikke behovet for legekonsultasjon siden jeg, etter egen vurdering og som viste seg å holde stikk, taklet sykdomssituasjonen helt fint. Basert på tidligere influensaerfaringer. Egne magefølelser og erfaringer skal man på ingen måte kimse av.

En del ubehag, javisst. Slik det som regel er når man er syk... Men hele tiden klar i hodet uten tendenser til hodepine og i ferd med å miste orienteringsevnen eller bevisstheten, for å si det slik.
Feberen i seg selv plaget meg lite, verre med hosten. Så jeg tok en febernedsettende tablett, kanskje to, husker ikke i farten, mest for å berolige kona, som jobber i helsevesenet, og som ivrig målte feberen...
Feberen gikk ned selvfølgelig. Men det hadde den antakelig gjort uansett siden den nok var på sist høyeste og i ferd med å gå tilbake ettersom kroppens immunforsvar ganske sikkert hadde jobbet på høygir, noe høy feber er en utvetydig indikasjon på at immunforsvaret jobber intenst.

Nå har jeg en sjelden gang vært influensasyk siden ca. 1978, men sjelden tatt febernedsettende, noe jeg helt klart kommer til å fortsette med.
Å ta influensavaksine? Neppe.

Jeg har ikke tatt noen vaksiner siden førstegangstjenesten i militæret. Da fikk jeg difteri- og stivkrampe(Tetanus)vaksine 4.1.78.
Forrige vaksine tre eller fire år tidligere, BCG på ungdomsskolen.

Altså ingen vaksiner siden januar 1978, flere tiår siden.

Fikk for øvrig skriftlig bekreftet fra Forsvaret her om dagen at jeg har blodtype 0 RH+, som skal være "super"blodtypen, som visstnok skal hindre en i å få diverse sykdommer :crazy:
Ikke vet jeg, men det var jo en artikkel om dette på Nettavisen for en tid tilbake:

https://www.nettavisen.no/blodtypene-og ... 95-1683296
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da er KTM'en rullet fram fra vintergarasjen og står nå klar i garasjeåpningen :crazy: !
Ingen prøvestart enda, men den siste ladingen i går gikk kjapt fra rødt til grønt, så da regner jeg med at det går greit å få start straks det er god nok temperatur til å ta årets første tur :D .
Men... KTM'en har vist seg å være litt lunefull fra tid til annen, så... Men jeg satser på en god start med fulladet batteri og 98 på tanken.
Litt for kaldt enda. Vil ikke ta sjansen på en vårforkjølelse i år, noe jeg pådro meg i fjor ved å legge i vei på en lengre tur mens det fortsatt var ganske kjølig... :~|
010424 ktm.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Sesong '24 endelig i gang \:D/ !

Litt hosting og harking ved første startforsøk. Men så fyrte alle fire pluggene og KTM vellyden kom på plass som den skulle og som den bruker å gjøre :crazy: .
090424.jpg
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40 Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: AJ Arena...

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40 Sesong '24 endelig i gang \:D/ !

Litt hosting og harking ved første startforsøk. Men så fyrte alle fire pluggene og KTM vellyden kom på plass som den skulle og som den bruker å gjøre :crazy: .

090424.jpg

Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Deilig å være i gang igjen AJ :twothumbs:
BMW'en står fortsatt på lager men får loggført noen km på Triumph'en i disse dager. :twothumbs: Når vi er ferdig med April, og litt mere varme så får vi møtes over en kaffe AJ - ser fram til turene våres i sommer :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: AJ Arena...friskmeldt!

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 31 mar 2024, 18:56 Jeg fusker også litt i fermenteringsfaget. Synes jeg har fått god gang på surkålet og det er supert for skrotten. Samler litt oppskrifter her (kun for eget bruk men det er lov å tjuvtitte...): https://www.sveinha.com/j3/index.php/mat

Kostet for øvrig på meg dette Kilner fermenteringssettet nå nylig.
Blir interessant å sette denne i drift etter hvert :-) :
kilner.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 09 apr 2024, 15:14
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40 Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)

Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)

Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 09 apr 2024, 15:19
SveinHa skrev: 09 apr 2024, 15:14
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40 Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)

Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)

Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.
Det du måler under kjøring er det som regulatoren slipper opp for og alle regulatorer på 12V anlegg har ladetopp som er satt til over 14V. Hvis jeg husker riktig ligger det på 14,3 - 14,8 som er maks
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 09 apr 2024, 17:35
Bjerknez skrev: 09 apr 2024, 15:19
SveinHa skrev: 09 apr 2024, 15:14
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40 Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)

Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)

Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.
Det du måler under kjøring er det som regulatoren slipper opp for og alle regulatorer på 12V anlegg har ladetopp som er satt til over 14V. Hvis jeg husker riktig ligger det på 14,3 - 14,8 som er maks
I know ;)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Uansett, ingen startproblemer, kun litt hosting og harking før jeg slo av tenninga og ventet ca. et halvt minutt før jeg igjen trykket på fjernnøkkelknappen, ventet ytterligere ca. 30 sek. og trykket på startknappen og da startet sykker'n uten nøling.
Samme, selvfølgelig, da jeg slo av tenninga i forb. med et butikkbesøk i løpet av turen.

Så da regner jeg med at det er stor sannsynlighet for at batteriet holder denne sesongen også.
Men har likevel sjekket priser på alternativer hvis behovet skulle oppstå, som japanske Nitro og nederlandske Landport, begge med gode spesifikasjoner og ikke minst gode priser fra flere selgere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Den hjerteskjærende lyden du snakker om ved første oppstart har jeg opplevd på alle syklene mine, untatt Rocket faktisk. Den startet første gangen som vanlig uten merksnodige lyder.

Den værste var de to S1000R'ene mine. Det hørtes ut som om det var grus i sylinderne når jeg startet denne første gangen etter vinterdvale. En grusom lyd.

Svar