Jeg vil til Nord-Norge

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Isbilen »

Jeg får hvert år en gave av kona, og det er syv dager til rådighet i sommerferien for å dra på egotur. Jeg har reist med andre motorsyklister og jeg har reist alene. Jeg starter fra rett utenfor Oslo og har reist etter plan eller etter hva Yr.no har ment fra dag til dag. Jeg har etter noen år sett stort sett alt sør for Trondheim, og selv om alt har vært vakkert og mange steder kunne vært besøkt på nytt, vil jeg se Nord Norge.

Jeg har som sagt bare syv dager til rådighet, og det tar lang tid å komme seg opp. Bare for å sette en kartnål på Nordkapp, så tar det 25-28 timer kjøring for å komme dit. Dette KAN jeg klare på to-tre dager, men det er lengre dagspass enn jeg synes er behagelig. Jeg har lyst til å bruke mest mulig tid på veien nedover og utforske kysten. Jeg har vokst opp på en øy ved finnmarksgrensen og har lyst på en avstikker dit, og det kan jo fort gå med en dag bare der.

Det jeg funderer på er om det er noen trygg og ikke altfor dyr måte å sende sykkel og oppakning i forveien, sånn at jeg kan ta fly til feks Alta og plukke opp utstyr der og ta sjarmøretappen til Nordkapp.

Noen som har noen tips til mest mulig kosetur og minst mulig kilometerdunking for kilometerdunkingens skyld?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av dypen »

Spennende, har selv tenkt å oppleve Nord-Norge fra sykkelsete i lengre tid men det å sende sykkel nordover var kanskje en god løsning :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av rolf-arne »

Før man kan komme med forslsg, så må man vite, litt mer om tidspunkt... juni, juli eller august.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Audi Mannen »

God tanke det med å sende sykkel opp og ta turen derfra, men hvis du har sett lite av Norge Nord for Trondheim så er jo så godt som hele kysten fra Namsos og oppover en bra opplevelse også. Jeg gjorde et forsøk i sommer på en "lyn tur" fra Kristiansund - Nordkapp - Kristiansund med 4 dager tilgjengelig og det er ca25 timer hver vei. 2-delt mål... få kjørt sykkel og Nordkapp. Turist fella stoppa meg i Bardufoss. Alle med bobiler og campingvogner som ligger 20-30 og 40 under fartsgrensa holdt på å få meg til å gå fra vettet. Noen sier sikkert at de er det jo bare å blåse forbi, men det er er ikke bare-bare når det er en horde av de og man ender opp som en tulling på 2 hjul som en eller annen gang blir stoppa eller at det skjer noe ille. Driver ikke med slik villmannskjøring i 12 timer om dagen vettu :-k . Snudde i Bardufoss etter litt tenking over en middels dårlig burger på Cirkel-K der oppe og kjørte hjem. det ble ca. 2600km på 3 dager. Til sommeren tror jeg det blir en ny runde og nytt forsøk, men da skal jeg kjøre mer på kveld og noe natt. Lyst er det uansett, men tror jeg skal sette av mer tid i tillegg. Og hører du for mye på de innfødte der oppe så er alt bare en kort tur unna.... men det er det altså ikke. Det er avstander der opp som vi i sør ikke forstår.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Isbilen »

Mmja. Jeg glemte å poengtere at det er et lite mål i seg selv å se barndomshjemmet mitt. Og det er laaaangt nord for Trondheim 😂 Som barn har jeg vært baksetepassasjer på den strekka altfor mange ganger, med foreldre som satt og røyket ut av vinduet foran, så jeg husker det som endeløst mange timer på veien.

Og det er i juli det er snakk om.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av rolf-arne »

@Isbilen har sendt PM..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av rolf-arne »

Dersom det er interesse for 4 stk sykler oppover til Alta ca 6 juli, så kan jeg ta med hengeren sørover i mai, har parkering på Kløfta, og kan laste opp rundt den 3 juli...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Domino »

Jeg har vokst opp på Bardufoss og har bodd størstedelen av livet i Troms. For tre (år) siden tok vi en ferierunde i Finnmark og da lovte jeg meg sjøl at jeg ALDRI skal klage over avstandene i Troms mer. Vi er amatører i forhold.

Et alternativ til å frakte sykkel med bil til Alta er å sende den med toget til Narvik. Men om det er noe billigere skal være usagt.

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av greina »

Kanskje dette kan være et alternativ?

https://www.reitwagen.no/mc-bor-du-i-no ... -lastebil/

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Isbilen »

rolf-arne skrev: 04 des 2023, 13:13 Dersom det er interesse for 4 stk sykler oppover til Alta ca 6 juli, så kan jeg ta med hengeren sørover i mai, har parkering på Kløfta, og kan laste opp rundt den 3 juli...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Takk for tilbud☺️ det er nok slutten av måneden tipper jeg, detaljene for familieferien er ikke helt spikret enda men det er typisk da jeg får stukket av. Og jeg vet ikke om jeg får med meg noen på dette, må bruke vinteren på å få med noen.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av Isbilen »

greina skrev: 04 des 2023, 18:31 Kanskje dette kan være et alternativ?

https://www.reitwagen.no/mc-bor-du-i-no ... -lastebil/
Det der skal sjekkes ut!! Takk!
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jeg vil til Nord-Norge

Legg inn av rolf-arne »

greina skrev:Kanskje dette kan være et alternativ?

https://www.reitwagen.no/mc-bor-du-i-no ... -lastebil/
Kan underskrive på at , Mini-ekspressen er dyktige... bedriften jeg jobbrr hos er storbruker av deres frakttjeneste.

Og Lakselv er en grei plass å fly til....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar