Jeg har 4 mc som har gått endel, men ikke "langt", 3 har gått ca 60000km og en MX har gått 250t.
1: XT1200Z-11: intet spesielt byttet, og alt virker
2: RSV1000R-06: byttet bakdemper, (kan anbefale engelske NITRON)
3: VTR1000F-99: byttet begge kamkjedestrammerne, iom jeg ikke stoler på de orginale automatiske, (satt i manuelle ja)
,(byttet styrelager)
4: YZ250F-09: havarert girkasse (fiksa), men nu skjært...
5: har også en GSXR1000-09 med porta topp etc, aner ikke hva den har gått, men fikk med stempler og girdrev :)
Tok RR lisens iår.
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.
Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: XT1200Z 2011
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Velkommen tilbake, husker deg
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: XT1200Z 2011
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38006
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Helt enig ang. Nitron.GSXR-Erling skrev: ↑09 nov 2023, 22:15 <...>
2: RSV1000R-06: byttet bakdemper, (kan anbefale engelske NITRON)
<...>
Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
Byttet til Nitron på en Triumph Tiger 1050 SE jeg hadde i sin tid. Merkbar forskjell, helt klart :) .Og strålende og solid byggkvalitet.
Men syntes ikke noe særlig om den originale turkise fargen på fjæra. Men kunne velge sort som alternativ. Så da ble det slik :)
Ellers, velkommen tilbake .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
@GSXR-Erling så du har solgt K1300S‘n din, er det en annen BMW på gang … Får du brukt crosser’n din noe i tillegg til banesykkel’n, det er jo to tidkrevende aktiviteter :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: XT1200Z 2011
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Nei, har ikke tenkt annet enn å ha de jeg har nu, eventuelt selge VTRn iom den blir så lite brukt. Nei, ikke kjørt MX siden 2021 da den skar, (rakk ikke fylle etter kjølevann, trolig skjev topp).
Kjører en god del på Rudskogen både med MCA i gruppe 6 med RSVn og med Borg MC eller andre, da med GSXRn. Morro!
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
For tynn plusskabel fra batteri til starter. Var en recall på dette i sin tid, easyfix.GSXR-Erling skrev: ↑09 nov 2023, 22:15
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.
Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: XT1200Z 2011
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Takk for det
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: XT1200Z 2011
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ja, det stemmer, det var byttet, men så gikk det skeis med resten, muligens starterclutch.FredrikE24 skrev: ↑10 nov 2023, 17:49For tynn plusskabel fra batteri til starter. Var en recall på dette i sin tid, easyfix.GSXR-Erling skrev: ↑09 nov 2023, 22:15
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.
Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)
- SveinHa
- Innlegg: 396
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Sted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
For en tid siden dumpet jeg over en youtube video (fant den ikke igjen i farten) der en kar i USA hadde hørt en motorjournalist si noe sånt som: "En MC som har gått over 100.000 km er ferdig...". Han karen her stusset en smule på det, gikk på Ebay og kjøpte den sykkelen med absolutt mest km på telleren, ingen andre kriterier.
Det ble en BMW R1100 med over 200.000 km. Nå er vel ikke akkurat R1100 en sykkel som utmerker seg med høy ytelse og dermed kortere levetid men det var nå en slik som hadde mest km...
Sykkelen ble nedskrudd på en del vitale punkter og den ga på ingen måte inntrykk av å være i nærheten av slutten på sitt liv...
Det ble en BMW R1100 med over 200.000 km. Nå er vel ikke akkurat R1100 en sykkel som utmerker seg med høy ytelse og dermed kortere levetid men det var nå en slik som hadde mest km...
Sykkelen ble nedskrudd på en del vitale punkter og den ga på ingen måte inntrykk av å være i nærheten av slutten på sitt liv...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Kommer helt ann på bruken. Min erfaring er at støtdempere er helt ferdig etter omtrent 60 000km, og at sykkelen trenger en del vedlikehold ved mitt type bruk. Så kjører jeg nok litt ungdommelig også, det er mye gassing og aktiv kjøring.
Nå har BMWen min gått 145 000km nå ved parkering i år.
Sett bort fra et motorbytte, så har det vært en del vedlikehold og deleutskiftninger i mitt eie.
Så går det sikkert masse like sykler med like mye kilometer hvor ingenting er byttet. Ja da får man prøve en som er ship-shape og avgjøre hvem som kjører best.
Jeg kjører mye til og fra jobb, og det passer sykkelen godt til, men man får en helt annen slitasje av dette enn å langkjøre alle milene. Man girer hele tida, man kjører i dumper og høl osv. For ikke å snakke om all slitasjen på lakk, kåper, sal, brytere og knapper når man hele tiden bruker de, går av og på sykkelen, stopper i lyskryss osv.
Så kilometerstand skal man ikke være så redd for om sykkelen er langkjørt og løpende vedlikeholdt.
Jeg kjøpte en gubbekjørt K100RS16V for noen år tilbake som ikke gikk med 123 500km på telleren om jeg husker rett. Å få den til å gå var det minste problemet, men gud bedre så drit den var å kjøre i starten. Ble skiftet til progressive fjører i dempere forran med lett overhaling, nye bremseslanger, ny demper bak, originale holker og overhaling av kardang. Da ble det en HELT annen sykkel å kjøre.
Nå har BMWen min gått 145 000km nå ved parkering i år.
Sett bort fra et motorbytte, så har det vært en del vedlikehold og deleutskiftninger i mitt eie.
Så går det sikkert masse like sykler med like mye kilometer hvor ingenting er byttet. Ja da får man prøve en som er ship-shape og avgjøre hvem som kjører best.
Jeg kjører mye til og fra jobb, og det passer sykkelen godt til, men man får en helt annen slitasje av dette enn å langkjøre alle milene. Man girer hele tida, man kjører i dumper og høl osv. For ikke å snakke om all slitasjen på lakk, kåper, sal, brytere og knapper når man hele tiden bruker de, går av og på sykkelen, stopper i lyskryss osv.
Så kilometerstand skal man ikke være så redd for om sykkelen er langkjørt og løpende vedlikeholdt.
Jeg kjøpte en gubbekjørt K100RS16V for noen år tilbake som ikke gikk med 123 500km på telleren om jeg husker rett. Å få den til å gå var det minste problemet, men gud bedre så drit den var å kjøre i starten. Ble skiftet til progressive fjører i dempere forran med lett overhaling, nye bremseslanger, ny demper bak, originale holker og overhaling av kardang. Da ble det en HELT annen sykkel å kjøre.