Yamaha Tracer 9 GT+

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av dypen »

Yamaha Tracer 9 GT+ ser jeg her beskrives som en sportstouring sykkel med rosende omtale av teknikken. Er det forumbrukere med erfaring …

Link til artikkel:
https://www.abcnyheter.no/motor/mc/2023 ... mc-nyheter
IMG_0004.jpeg
Høyteknologisk innstegsmodell

Hva gjør en sportstouring-Yamaha på listen over årets råeste motorsykkelnyheter, spør du kanskje deg selv. Vel, det handler ikke så mye om motorytelse og kjøreegenskaper – selv om dette også er upåklagelig – nei, det handler om teknologi.

Og det er her de ulærde strides – hvor mye skal man styre selv, og hvor mye skal man overlate til datamaskinene? Lite slår følelsen av å gi på ut av svingen så forhjulet løfter seg noen titalls centimeter fra underlaget. Skal man la datamaskinen tøyle kreftene og senke forhjulet ned på bakken igjen, eller la erfaring gjøre jobben?

Yamaha Tracer 9 GT+ tar oppgaven på strak arm. Hjernen i denne touringsykkelen er blant det heftigste på markedet. Her får du ABS, cruise-control, anti-skrens, anti-wheelie-control og quickshifter opp og ned, men i tillegg til dette har du nå en sensor foran på sykkelen som måler avstand til bilen foran.

Hva gir det? Jo, adaptiv cruise-control. «Jeg skal jo kjøre aktivt», sier du kanskje. Ja, men på lange transportetapper på motorvei og med midtdeler som gjør forbikjøringer umulig, er det absolutt ikke å forakte.

Ikke nok med det – sensoren bistår også i en ekstremsituasjon der Yamahaen merker at du ikke bremser nok for å stoppe før hindringen foran deg. Bremser du kun med forbremsen, vil motorsykkelen selv bidra med bakbremsen, og bremser du ikke hardt nok vil den automatisk skvise bremsene ytterligere for å gi maksimal stoppkraft. Trygt mener Yamaha – spørsmålet er hvor mye bremsingen griper inn under vanlig kjøring.

Prøvekjøringen tilsier at Yamahas løsning i sin nyeste Tracer er av ypperste klasse.

Japanernes sportstourer virker å kunne bli en bestselger i et segment som passer godt for dem av oss som har kjørt R-sykler og heftige nakensykler i noen år – og fremdeles vil ha fart og smidighet i krappe svinger – men som også kan sette pris på komfort, bagasje og mulighet for å kjøre lengre turer uten å måtte stoppe med stadig kortere mellomrom jo lengre turen drar ut.

Prisen for Yamahas flaggskip i sportstouring-segmentet: 230.000 kroner.

Toppfart: 250 km/t

Dreiemoment: 93 Nm

Motorytelse: 119 hk

Akselerasjon 0-100 km/t: 3,5 sek
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av kjellv »

Har ikke prøvd den, men har jo sett den noen ganger. Sist på Touringtreffet på Beitostølen, der Speed hadde med seg som demo. Den fikk veldig mange prøve denne helga, da de hadde ventelister på prøvekjøring av denne nesten hele tiden.

Dette er 3. generasjon Tracer 900. Den første kom i 2016, 2. gen. i 2018 og 3. Generasjon kom i 2022 og kalles nå Tracer 9. Denne kom i to utgaver, standard og GT. GT utgaven er noe mer utstyrt enn Standard, blant annet med sidevesker og elektroniske dempere. Begge har IMU, altså elektroniske hjelpesystemer som ble utviklet og tatt i bruk på blant annet R1 for noen år siden. Dette systemet er et hjelpesystem som kan til en viss grad redde deg ut av en vanskelig situasjon som uventet oppstår. I teorien kan du i en rundkjøring med nedlegg bare gi gass, og sykkelen vil likevel ikke åpne opp mer enn at du beholder kontroll over sykkelen. Den måler nedleggsvinkler og hjulløft ved hjelp av gyroer i 6 akser. Hjulspinn måles 125 ganger pr sekund. Alt dette kan fører justere graden av i menyvalg på dashbordet. Altså en betydelig ekstra sikkerhet mot førerfeil.
I 2023 kom også Tracer 9GT+, som i tillegg nå har radar og adaptiv cruicekontroll.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av dypen »

Takker for info! Tiltalende sykkel med komplett utstyrsliste, det er vel ingen som har noe mer som kan legges til elektronisk. Ser bra ut :thumleft

Er veldig nysgjerrig på hvordan brukere opplever kjørestilling over tid samt «Moment & Motorkarakteristikk« … :-k

0DC3B6C0-3E93-416F-A9FF-ED06685FAD98.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av dypen »

Motorgange og lyd er viktig på mc … :)

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av ErikW »

dypen skrev: 15 okt 2023, 16:34 Motorgange og lyd er viktig på mc … :)

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Kompis av meg har en 2020 og den er meget frisk og leken, samt ganske hissig og inspirerende lyd i denne 3 syl. motoren.
Meget god sittestilling for meg ihvertfall.
Som det høres på videoen, så må man venne seg til fotviler skrap. Det påpekte vel Kyrre Hagen i MC Avisen sin test også. Siste testen nå av 2024 var jo meget meget bra og endelig et display for de eldre også.
Kunne lett hatt en slik selv.

Eldre_nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 okt 2018, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av Eldre_nybegynner »

Jeg er i alle fall godt fornøyd med min, som jeg har hatt i 2 år nå. Kjøpte den ny.
Kona mi sitter på en del og er også veldig fornøyd med komforten.
Elektronikken er et pluss for meg, både cruisekontroll og en passe hvass kjøremodus for meg (foretrekker «A-2»).
Med min høyde 1,82 er komforten upåklagelig.
2023 modell har jeg ikke prøvd.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av Audi Mannen »

Hadde selv Tracer 900GT og kjøpte den brand spanking new av Kjellv. God sykkel å kjøre, leken og hissig fin lyd. Grunnen til bytte for min del var en vibrasjon i håndtakene som ga meg numme fingre. Det kan ha en sammenheng med tidligere arbeid i mange år med roterende verktøy som gjør meg let påvirkelig av slikt, men det er altså den eneste grunnen til at jeg byttet i -21. Litt kubikk syndrom kan det også være, men den trppelen til Yamaha er en frisk jævel som holder i massehvis til det meste. Bra mellomregister har den også. Den nye 9 Gt er vel enda bedre vil jeg tro.
Ducati Multistrada V4S - 2021

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Yamaha Tracer 9 GT+

Legg inn av xavi0n »

For meg på 186 å 100 kg så ble sykkelen rett å slett for liten for meg på langturer. etter ca en time bynte jeg å vill strekke på beina
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar