Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Couch_Milk
Innlegg: 1
Registrert: 20 okt 2023, 22:12
Motorsykkelen din: Ingen

Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Couch_Milk »

Jeg lurte bare om det er noe jeg kan gjøre for å få en drz400sm til å kunne bli registrert som a2 men alle jeg ser er 146kg og 29,4kw som blir.

29,4 ÷ 146 = 0,201369863

Som da blir akuratt over grensa så da lurte jeg på om hva som kan gjøres? :confused

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av kjellv »

Du kan ikke gjøre det sjøl, det er ikke mulig.
Kontakt et godkjent mc verksted og be om tilbud på dette.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Brigg »

Hvordan skal kravet på maks 35 Kw og maks 0,2 Kw/Kg forstås?

Avrundes tallet i første innlegg til en desimal blir det 0,2 Kw/Kg som er akkurat på kravet. Med to desimaler blir det 0,20 Kw/Kg, også dette akkurat på kravet.

Vil ikke sykkelen da være innenfor kravet om maks 0,2 Kw/Kg?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Norsense »

Brigg skrev: 21 okt 2023, 09:24 Hvordan skal kravet på maks 35 Kw og maks 0,2 Kw/Kg forstås?

Avrundes tallet i første innlegg til en desimal blir det 0,2 Kw/Kg som er akkurat på kravet. Med to desimaler blir det 0,20 Kw/Kg, også dette akkurat på kravet.

Vil ikke sykkelen da være innenfor kravet om maks 0,2 Kw/Kg?
Om man tenker matematiske avrundingsregler er det rett. Det tolkes imidlertid ikke slik av vegvesenet. Jeg har vært i kontakt med dem rundt denne problemstillingen tidligere. Aktuell sykkel er tung uten videre struping.

Nå er det riktignok en del år siden jeg var i korrespondanse med dem, så om man vil være helt sikker ville jeg sendt dem en forespørsel. Jeg tviler imidlertid på at denne praksisen er endret. :-k

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Brigg »

For eksempel vil 0,24 avrundes til 0,2 og være innenfor kravet. Dette vil kanskje være å strekke strikken litt langt. Men i trådstarters tilfelle er det snakk om 0,201, har det vært meg kunne jeg godt funnet på å kverulere på dette.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av mekkern »

strupe en Kw til så er alt hurra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Brigg »

Eller øk egenvekta med en kg, da blir det akkurat 0,2.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av kjellv »

Vi hadde et lignende oppdrag på verkstedet i sommer. En XT660 som også var omtrent 1 kw for mye for A2.
Ble plombert med sperre på trottlehuset (gassutslag). Redusjonen var så liten at det neppe var merkbart på noen måte.
Vær ellers klar over at sykkelen må ha originalt eksosanlegg. Evt ettermarkedsanlegg som er godkjent i klasse A vil neppe være godkjent i A2

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av Norsense »

Jeg gravde frem svaret jeg fikk den gangen.

Hei


I § 3-3 står det følgende:


1.

Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg.
Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.


Høyst 0,2kW/kg = 0,20000.


Dersom det er mer enn 0,20000 kW/kg kreves det førerkortklasse A.


Med hilsen


Statens vegvesen

Trafikant- og kjøretøytjenester


Mitt spørsmål:

Hei,

Jeg lurer på om førerkortforskriftens § 3-3 tolkes med vanlige avrundingsregler. DVS. mer spesifikt, kan man f.eks. kjøre en motorsykkel med effekt/vekt forhold 0,206 kW/kg med førerkort klasse A2.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2

Legg inn av SveinHa »

De karene som er helt paragraf i hodet tenker ikke slik, 0,201369863 er mer enn 0,2 så du er over grensen (selv om det for alle praktiske formål er heeeeeelt uvesentlig hva som befinner seg i tredje desimal og bakover...).
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar