Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hallaise
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2023, 21:35
Motorsykkelen din: Dragstar 1100, 2001 mod

Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av Hallaise »

Hei, har kjøpt meg en Dragstar 1100. Det er litt slakk på akslingen/ kardangen på mc. Skal denne skallen være der eller skal den være teit/ stram ?
Sist redigert av AJ den 14 okt 2023, 21:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av dypen »

Ja det er det :thumleft Er på min første sykkel med kardang og ble engstelig fra første meter men alt ok i følge verksted og heller ingen anmerkning på service nå i august. Du endrer bare kjørestilen litt :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Kjenner ikke til Dragstar modellen, så kan ikke uttale med om den.
Men på min Moto Guzzi V7, med kardang, er det ingen slakk. Men så har denne kun gått vel 9000 km. så langt.

Likevel vil jeg tro at litt slakk i kardangen på enkelte sykler er innafor det normale .
Så får andre her på forumet med mulig kjennskap til Dragstar 1100 komme med sine erfaringer og synspunkter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av Jompa »

Med to 90graders vinkeldrev og ett universalledd blir det litt slakk i overføring.
Alle tannhjulsoverføringer ha litt klaring eller slakk mellom tennene.
Hvis ikke vil tennene slites ut veldig fort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Hallaise
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2023, 21:35
Motorsykkelen din: Dragstar 1100, 2001 mod

Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av Hallaise »

Takker for svar. Var egentlig ikke bekymret, men ville være sikker :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer jo helt ann på hva slags slakk som menes.
Mener du i drivlinja, så er det slakk hele veien fra girkasse og ut til vinkeldrevet bak ja. På min sykkel er dette om lag en klokketime om man deler inn bakhjulet i 12 timer(eller 12 deler om du vil).

Om du derimot har slakk i kardangen om du tar tak klokken 09 og 03 og rikker sideveis(det samme om du tar tak klokken 06 og 12), da skal du aksjonere. Da har du noen lagre som skal skiftes. Nå er dette typisk mer utbredt på BMW med enkel svingarm.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?

Legg inn av Kjellrf »

Det er også litt slakk i girkassa der dreva går i inngrep. 3 tagger som går i inngrep i sidedrevet som har 3 tilsvarende ovale hull. Ikke mye, men litt. Husker det var ganske merkbart på min VF1000F2, hvis man satt og dro bakhjulet litt att og fram mens sykkelen stod på sidestøtta.
Ellers, hvis man ikke smører splinesen inn på bakhjulet riktig, kan drevet i bakhjulet bli slitent, da vil du også få mer slakk. Har opplevd det også, selv om jeg trodde jeg smurte godt nok.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar