KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Dette har jeg lurt veldig på også, hvilke lyder eller signaler får jeg når hjullager havarerer.

På vei sørover til touringtreffet ble det mye asfaltkjøring, men jeg merket ikke noe spesielt. Jeg hadde bytta framdekk rett før denne turen, og var ikke vant til de lydene dette svært grovmønstrede dekket lager. Ved dekkbytte ble det kjent på begge lagrene, men ingen tegn på begynnende lagerhavari kunne kjennes mens hjulet var avmontert.

På lørdag var jeg påmeldt på en 4-timers grustur sammen med rundt 20 andre. Vi ble derfor delt i to grupper, og jeg kjørte omtrent midt i feltet i den siste. Etter å ha kjørt ca en halv time hørte jeg av og til noen skarpe metalliske smell som jeg ikke forsto hvor kom fra. Det var mye støy rundt meg, en sykkel foran med bråkepotte, min egen som også høres godt og grusvei som hadde fått en del reparasjon etter flommen. Altså var grusen løs og hadde ikke "satt seg". Det var derfor mange forstyrrende lyder som gjorde det vanskelig å isolere hvor disse smellene kom fra. Men det fortsatte slik og jeg begynte å kjenne at når disse kom, så kjente jeg et lite rykk i styret samtidig. Jeg stoppet, satte sykkelen på midtstøtta. De som kom bak meg stoppet også og hjalp til med litt diagnose. Jeg hang meg over bagasjebæreren bak, og framhjulet ble da løftet opp. De dreide hjulet rundt en del ganger, og kunne kjenne at det av og til var mye tregere, stoppet på en måte nesten opp. Men ingen smell. De mistenkte mest at det kunne være en liten stein som lå mellom bremseklosser og skive, og det endret seg pga hullene i bremseskiva.
Vi fortsatte turen, og jeg hørte dette ble stadig kraftigere og tydeligere. Vi kom fram til asfalt omtrent ved Heggenes, og jeg så skilt til Beitostølen. Jeg ga tegn til de bak meg at jeg avbryter og kjører tilbake til hotellet.
Turen gikk i hastigheter fra 40-60 km/t, og jeg hørte smellene veldig godt nå. Kjente også tydelige rykk i styret og resten av sykkelen når disse kom. Det tok nesten en halv time fra Heggenes til Beitostølen i denne farta, der jeg i tillegg hadde flere stopp for å kjenne etter varmgang. Når jeg en sjelden gang måtte bremse, merket jeg også at jeg måtte pumpe med bremsehendelen for å få klossene inn til skiva.
I ettertid vet jeg hvor smell og rykk kommer fra. Indre lagerskål på høyre side var løs fra lageret, men kulene og tetningene var fortsatt tilstede. Dette gjorde at hjulet kunne få en liten sideveis bevegelse ettersom lageret ikke lenger holder igjen. Når dette skjedde ble bremseklosser også skjøvet tilside i kalipperne.
Jeg kom akkurat på at jeg skal finne fram igjen og undersøke dette lageret mer, ta av tetningene og se på tilstand til kuler og lagerskåler.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av Relax »

:)
Du hadde antagelig skjønt det tidligere om du ikke hadde mange andre høyere lyder samtidig.
Jeg har tatt bakre hjullager 2 ganger på min Valk . 2 på sykkelen, på pluss baggasje, en sykkel med litt lang gaffel gir mye tyngde på bakhjulet.
Begge gangene hørte jeg skraping/ gnasing i forkant. Den ene gangen kom jeg meg hjem, den andre gangen ble det Viking.
Etter dette bytter jeg bakhjulslager på hvert andre bakdekk, dvs 35-45 000 km.
Men, selvsagt, man har ingen garanti :)

Shit happens. ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Jeg vet ikke om hjullagre har vært byttet før på min. Jeg kjøpte den brukt. Den har nå 56k på telleren.
Bytter bak før neste sesong tenker jeg for sikkerhets skyld.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

På min K1600 fikk jeg anmerking fra verksted på bremseskiver foran som var på minimumsmål sammen med fremre hjullager som bør holdes under oppsikt på service 1. august på km 52723, ble anbefalt å utbedre på 60k service. Uaktuelt å kjøre mer med hjullager så det ble byttet samme dag, bremseskiver er kjøpt og byttes over helga.

Kan ikke si jeg har merket noe fra hjullager under kjøring men har heller ikke kontrollert det, ved å sette sykkel på senterstøtte med vekselvis fremre og bakre hjul over bakken kan du sjekke hjullager. Ved å ta tak i hjulet med begge armer kl 09:00 og kl 03:00 kan du kjenne etter slakk, deretter turne hjulet litt mellom hver gang og gjenta kontrollen. Deretter roterer du hjulet så langsomt som det er mulig (bare så vidt det roterer) kjenner du antydning til lugg motstand hakking. Deretter roterer du hjulet så raskt som mulig og lytter etter romlelyd ulyder. Sjekk også om du ser noe unormalt på begge sider av aksling / hjullager. Har du ikke merket noe unormalt under sjekken anser jeg hjullager på motorsykkel’n som friske.

I følge tidligere to eiere er det ikke byttet hjullager før så da vil jeg tro det under normale omstendigheter lett varer 50 - 60k kilometer, kjører du mye grus med hyppig bruk av høytrykk vasker vil kanskje levetid være noe kortere men lavere vekt på typisk grussykler vs K1600’n vil kanskje kompensere for det. Ser bort fra uhell skader etc med tanke på levetid.

Noen med erfaring her …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av AJ »

Takker for gode hjellagersjekketips, @dypen :drg .
Dette er noe av det første jeg skal gjøre på mandag etter å ha hentet KTM'en fra service.
Har så langt ikke merket noen tendenser til slark og slitasje i lagrene. Men absolutt på tide med en dlik sjekk nå som sykkelen har gått 77K.

Verkstedet har forøvrig ikke nevnt noe om hjullagerulyd- og slitasje og heller ikke gjort noen anmerkninger på bremseskiver og klosser, for den del.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av rolf-arne »

Forhjulslagret, rauk på henteturen fra Bodø og hjem... slakka opp før Ballangen og da kom en lyd som sa " tikk, tikk,tikk",, fant ingen slakk, bare lyd.

Ved bytte så vi heller ingen feil på lager, og ville ha satt inn samme lagret om det hadde vært såkalt nytt.

Har var med om.det samme på tungee maskiner, at lagret har en såkalt Brinell effekt, et så godt som umulig liten hump i lagerskåla. Veldig merkbart når belastning minsker, og gjerne på enkelte turtall.

Det lagret som @Kjellrf omtaler er oppgitt til å tåle ca 20000 omdreininger i minuttet, testet til 38000.

Så det skal holde i evighet, tenker jeg...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av kjellv »

Om det kan kalles sesongstart er høyst usikkert. Det er ennå slutten av mars, og her hos meg kan det ventes store snøfall helt fram til starten av mai. Men sykkelen ble vekket fra vinterdvale og kjørt hjem i går. Minuspolen ble koblet på Yuasabatteriet som har stått i sykkelen og ikke vært vedlikeholdsladet siden midten av oktober. Trykket på startknappen og sykkelen startet etter ca 2 sekunder. Helt som normalt altså. Ser at det blir diskutert Litiumbatterier i en annen tråd, men hos meg er ikke dette noe tema og helt uaktuelt.
Vinterlager er i en låve 12 km hjemmefra. Men det tok meg rundt 1,5 time å kjøre hjem. Kosetur i solskinn og 12 grader. Herlig :prf

Batnfjordsøra 28.03.24
58epr541.png
I dag har det vært litt mer gråvær, men gode temperaturer. Valgte å montere vernebøyler framfor tur i dag. Disse var innkjøpt i vinter og har ligget klar noen måneder. Skal også montere noe lys på disse etterhvert. Men dette er en litt mer omfattende jobb som blir gjort på verkstedet en gang etter påske. Har kjøpt inn lyktene også, LED lykter som har både markeringslys og fjernlys.
e89biidf.png
2uu0t65h.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av dypen »

På det første bilde ser det jo tørt og fint ut, kjørevær :) Kjøper helst tilsvarende batteri som sykkel’n er levert med ny jeg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 29 mar 2024, 21:27 På det første bilde ser det jo tørt og fint ut, kjørevær :) Kjøper helst tilsvarende batteri som sykkel’n er levert med ny jeg.
Jada, det var tørt og fint, fint kjørevær. Men på grunn av den vinteren og det føret vi har hatt ligger det veldig mye strøsand på veiskulder og også mellom hjulsporene på kommune- og fylkesveier. Så her er det bare å ta det med ro inn i uoversiktlige svinger.
Helt enig Helge. Jeg kommer ikke på et eneste argument som er tungtveiende nok til at jeg bytter fra syrebatteri til hvasomhelst annet. Jeg er ikke så opptatt av om det er Yuasa eller fra andre godt kjente merker. Yamaha har funnet at dette er godt nok, da trenger ikke jeg overprøve det.

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av GSXR-Erling »

Fin Super T 😊
Min 2011 har bikka 65000. Sjekka ventilene på 61000, alle var godt innafor. Veldig fornøyd med denne.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Du startet faktisk før meg kjellv :)

Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...

Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)

Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...

Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 30 mar 2024, 21:18
Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)

Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...

Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.
Batteriet var koblet til sykkelen hele vinteren, men satt batteriet på vedlikeholdslading 2 ganger hvor det sto og ladet i ca. En uke hver gang. Men detmlyste grønt med en gang jeg satt på laderen og jeg målte spenningen til 12.8V gjennom hele vinteren. Selv når jeg prøvde og starte den og jeg bare hørte et klikk hadde jeg hvilespenning på 12.8V. Men når jeg slrudde på tenningen så falt spenningen til 11.6V.

Har gjor akkurat det samme med alle andre motorsykler jeg har hatt. Også den som du vedlikeholdsladet for meg i Molde når jeg valgte å parkere sykkelen der. :knegg

Nå vet ikke jeg åssen batteri dem andre syklene mine har hatt, men jeg har aldri hatt problemer med noe batteri tidligere i mitt liv. AGM var heller ikke interresert i å gi meg noe fast kunderabatt for å simdet pent. 2.798 kroner kostet batteriet meg, selv om det koster 1.800 kroner fra en annen Norsk nettbutikk. Med tanke på at jeg kjøpte sykkelen der og har tatt alle servicer samt dekkomlegg etc. synes jeg i det minste dem kunne gott meg en rabatt på batteriet.

Så neste gang støtter jeg heller en annen norsk nettbutikk :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 21:43
kjellv skrev: 30 mar 2024, 21:18
Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)

Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...

Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.
Batteriet var koblet til sykkelen hele vinteren, men satt batteriet på vedlikeholdslading 2 ganger hvor det sto og ladet i ca. En uke hver gang. Men detmlyste grønt med en gang jeg satt på laderen og jeg målte spenningen til 12.8V gjennom hele vinteren. Selv når jeg prøvde og starte den og jeg bare hørte et klikk hadde jeg hvilespenning på 12.8V. Men når jeg slrudde på tenningen så falt spenningen til 11.6V.

Har gjor akkurat det samme med alle andre motorsykler jeg har hatt. Også den som du vedlikeholdsladet for meg i Molde når jeg valgte å parkere sykkelen der. :knegg

Nå vet ikke jeg åssen batteri dem andre syklene mine har hatt, men jeg har aldri hatt problemer med noe batteri tidligere i mitt liv. AGM var heller ikke interresert i å gi meg noe fast kunderabatt for å simdet pent. 2.798 kroner kostet batteriet meg, selv om det koster 1.800 kroner fra en annen Norsk nettbutikk. Med tanke på at jeg kjøpte sykkelen der og har tatt alle servicer samt dekkomlegg etc. synes jeg i det minste dem kunne gott meg en rabatt på batteriet.

Så neste gang støtter jeg heller en annen norsk nettbutikk :thumleft
Ser at dette er et stort batteri, cca på hele 270. Jeg søkte det opp hos SPS, og der koster det over 3000.
Men det må vel til, det er en stor maskin dette batteriet skal dra rundt. En 2,5L bensinmotor i en bil bruker ennå større batteri.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongstart?

Legg inn av kjellv »

Det ble også en fin rundtur i dag også, og tripptelleren passerte 20 mil rett før jeg var hjemme igjen.
12-14 grader i dag også, men foreløpig få vårtegn. Grått og trist i naturen, men svært lite snø til å være påske og slutten av mars. Jeg så noen biler parkert ved flere av de vanlige ski-utfartstedene, men skituristene ble nok nødt til å bære skiene et stykke vil jeg tro.

Bolsøya, utsikt mot Røbekk, øst for Molde
20240330_151116.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar