Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheMaltake
Innlegg: 7
Registrert: 11 jun 2023, 15:59
Motorsykkelen din: Ingen enda (working on it)

Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av TheMaltake »

Hei

Driver forsatt å prøve å finne ut av hva for sykkel vil ha.
Har vel alltid hatt en drøm om å kjøre yamaha R1 prayer

Har hørt litt forskjellig. Noen mener der er samme hva for noe sykkel du starter mens andre sier det er galskap å starte med så tung sykkel med så mye hester.

Noen som har noe erfaring?

Er det galskap å starte med en sånnen sykkel som førstgangsykkel? :crazy: Selv om den har abs og Traction control

Takk for svar

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av JoeHugin »

Jeg var 13 og lærte å kjøre motorsykkel på en Honda XL600, med instruksjonen "sånn funker kjiken, får du det ikke til så får du ikke kjøre"

Jeg fikk det til, og kjørte masse den sommeren. Så jeg mener at det ikke spiller noen rolle hvilken sykkel du starter med, du må ha samme tilnærming og respekt uansett hva det er. Kjøp det du har lyst på.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av kjellv »

Hei.
Noen vil nok mene det, og noen vil nok mene at ALT av motorsykler er galskap..
Dette handler mer om hvor voksen du er i hodet enn størrelse på sykkel og hestekrefter. Har du en velfungerende impulskontroll så er nok ikke en R1 noe verre enn hva som helst annet. Uansett hvilken motorsykkel du kjøper har den potensiale til å ta liv, og det er opp til føreren å kontrollere kjøretøyet. Analyser deg selv, og tenk igjennom om du har evne til å la være å teste grensene. Husk også at det er mye å lære selv om du har fått førerkortet i lomma. Føler du deg utrygg på egen impulskontroll, så er ikke dette den riktige førstegangssykkelen for deg.

Et skytevåpen er heller ikke farlig før det havner i feil hender :-k

Lykke til :prf

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av Canutus »

Jeg tok lappen i -91, leide mc noen helger de første årene, og kjørte ingenting før jeg prøvekjørte èn mc i mai 2016, før jeg like etter kjøpte min K1300R et stykke sør for Stavanger, og kjørte strake veien til Bergen.
Den mc'en har nok en lettere kontrollerbar effektkurve enn en R1 og går nok heller ikke så lett på ett hjul pga. hjul avstand.
Skal lett innrømme at "horna" vokser fort inni hjelmen, men har aldri (bortsett ifra for noen uker siden da gasswire hang seg på full pådrag) blitt skremt eller kommet i farlige situasjoner pga motoreffekt. Fikk en "uventet" hjulløft over en bakketopp en gang, men føltes ikke skremmende.
Min 1300 sammenlignet med populær Tracer 900 som var den jeg prøvde rett før jeg kjøpte min, så føler jeg meg tryggere på BMW'en pga bedre bremser, mye bedre fjæring og spesielt ved ujevn vei sving, og generelt oppleves den mindre nervøs.

Kjørte nok litt stakkato i begynnelsen, noe som også viste seg på dekkslitasje, men det hadde jeg like gjerne gjort på en 500ccm også.
Men enig med @kjellv , det er hodet som avgjør om en er voksen nok for raske sykler i begynnelsen.

Ulempen er jo at det ikke er sykler en har lyst å oppgradere til (i R-markedet er det nok alltid noe nytt råere)

Om jeg hadde blitt prøvet i kjeglekjøring og kansje også på banekjøring, så hadde jeg nok gjort det bedre med en noe mindre mc, men det er vel heller ikke et mål for meg vertfall.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av Greddy »

Kjør på, hvis utseende og imaget det gir deg, tiltaler deg.

Ulempen er vel kanskje hvilket sykkel skal være neste? Crossplane motoren i R1'n er avhengigskapende med tanke på lyd, mye skal til før du må oppgradere, og da må du til en H2, V4, eller super duke for å få samme dopaminet.

TheMaltake
Innlegg: 7
Registrert: 11 jun 2023, 15:59
Motorsykkelen din: Ingen enda (working on it)

Re: Yamaha r1 2014 med abs og Traction control som førstgangsykkel

Legg inn av TheMaltake »

Takk for svar. Greit å høre med noen som har hatt lappe en stund. Da dette blir et helt nytt segment for meg. Driver mye med raske elektriske biler til daglig. Så fort er ikke noe nytt for meg og er også typen som greier å ha en limit og går ikke over den 😀

Svar