Overlatelsesmedvirkning

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av biker7 »

Lauri skrev: 06 aug 2023, 00:27 :scratch Serrriøst folkens

Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur :[-X

Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.

Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt :crazy:
Ja seriøst !

Som sagt absolutt inngen annen måte enn å forvisse seg at fører/den som skal prøvekjøre har gyldig førerkort og ikke er synlig beruset.
Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..? :eh :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 06 aug 2023, 09:27 Etter loven kan han kjøre et hvilket som helst kjøretøy som krever førerkortklasse A, det spiller ingen rolle hvor lenge det er siden han har kjørt.
Jo, men det er hans del av ansvaret.

Men som eier av kjøretøyet så har du også et ansvar, en plikt til å forvisse deg om at:
blant annet er edru, har førerkort og ellers er godt skikket til å kjøre. Kravet er strengt
At man ellers er godt skikket til å kjøre krever i all hovedsak at man gjør et forsøk på å finne ut om personen er skikket eller ikke.

Så hvis man feks lar noen prøvekjøre en motorsykkel med 177hk som Super Duke, så er det naturlig at man spør om personen har kjørt tilsvarende kjøretøy før, feks ved å spørre hva den kraftigste motorsykkelen personen har kjørt tidligere er.

Og hvis personen aldri har kjørt noe tilsvarende tidligere, så betyr ikke det nødvendigvis at du ikke kan la personen prøvekjøre.

Men det betyr at du må gjøre en innsats for å forklare personen hva han kan forvente seg, for eksempel hvor lite som skal til for at forhjulet skal løfte seg, og feks gi personen tiden som skal til for å gjøre seg kjent med kjøretøyet på en forsvarlig måte.

Og hvis personen lyver om tidligere erfaring, så vil det vanligvis frita deg for ansvar.

Men hovedpoenget er at du, som eier av kjøretøyet, står ansvarlig for å gjøre et ærlig og oppriktig forsøk på å forsikre deg om at personen er skikket utover bare det å sjekke om personen er edru og har førerkort.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av SilverSmurfer »

biker7 skrev: 06 aug 2023, 12:14 Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..? :eh :)
Hvis personen lyver om tidligere erfaring så vil det normalt sett frita deg for ansvar, fordi det du er ansvarlig for er i all hovedsak å gjøre er ærlig forsøk på å unngå ulykker.

Så feks med sidevognssykkel så vil det være naturlig å spørre om personen har kjørt sykkel med sidevogn tidligere. Hvis personen lyver og svarer at han har kjørt langtur gjennom Europa på sidevognssykkel så har du lov til å gå ut i fra at det personen sier stemmer, med mindre du har klar og tydelig grunn til å tro personen lyver.

Og hvis personen svarer nei.

Så har personen fremdeles førerrett på kjøretøyet men du som eier har en plikt til å forvisse deg om at han er skikket.

Det kan gjøres på en ganske enkel måte, feks ved å forklare hvordan en sidevognssykkel oppfører seg samt at du gir personen 15 minutter i lav fart til å gjøre seg vant med sykkelen før du slipper personen løs på motorvei.

Men hvis du ikke spør, eller personen sier nei og du allikevel sender personen rett på motorvei uten noen forklaring eller opplæring, det er da du kan straffes.

Dette er forøvrig ting man sjelden hører noe med angående MC, men det er veldig vanlig praksis i feks tungindustrien hvor man som utstyrsansvarlig kan bli straffet for å låne bort utstyr til personer som ikke er skikket til å kjøre utstyret til tross for at personen har førerrett. Hvis noen feks skal låne en truck, så holder det ikke at personen har kjørt truck tidligere personen må ha kjørt den spesifikke trucken tidligere. Og hvis personen ikke har gjort det, så må du ta en rask gjennomgang på hvordan den spesifikke trucken fungerer, feks hvor knappene er og om det er noe spesielt utover det.

Men etter at du har tatt en rask gjennomgang, da er det tut å kjør. Så det er ikke så veldig vanskelig å opprettholde kravet. Men det krevet i all hovedsak at du bruker 2-3 minutter på å forklare hvordan et kjøretøy fungerer før du slipper en person løs med kjøretøyet.
Sist redigert av SilverSmurfer den 06 aug 2023, 13:49, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av mekkern »

Hovedansvaret ligger hos fører- hvis førerrett og ikke ruset og man ikke vet at kjøretøyet skal benyttes til en straffbar handling.

Men som han hos SVV sa: I dag må en eller annen ha skylda- det finnes ikke lengre "uhell" og skylden må legges et sted og gjerne hos flere som en del av årsaken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Lauri »

biker7 skrev: 06 aug 2023, 12:14
Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..? :eh :)
:lol Du har tatt poenget: Som ansvarlig eier/bruker så skal du forhøre gjøken i hue og rævva. Går det til helvete så skal du i hvert fall kunne fortelle snuten hvilke spørsmål og forsikringer du avkrevde hos låneren. Hvorvidt du er revisor og skriftliggjør dette får bli opp til deg. Men poenget er at i dette «ansvarlige selskapet» så sikrer du deg selv.

Jeg er også fritidsdykker – og har måttet, når jeg har leid utstyr i andre byer, måtte både vise fram sertifikat og ganske inngående fortelle hva slags erfaring jeg har. Jeg skulle også tidligere i år prøvekjøre en stor elbil. Det var ikke måte på hvilke instruksjoner og spørsmål jeg fikk – jeg som aldri har kjørt elbil tidligere.

Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister). Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget :vs
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av biker7 »

Lauri skrev: 06 aug 2023, 18:55 Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister).

Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget :vs
Tja.. Du har promillemåleren klar da eller..? :knegg ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Lauri »

biker7 skrev: 06 aug 2023, 19:07
Lauri skrev: 06 aug 2023, 18:55 Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister).

Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget :vs
Tja.. Du har promillemåleren klar da eller..? :knegg ;)
Klyster :lol
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar