Hjul omlegg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Hjul omlegg

Legg inn av hansraymond »

ejs skrev::thumleft
For a beskytte felgkanten,kan man ta å splitte biter av plast/gummislange å tre innpå.
Jeg bruker Lokk fra isbeger eller lign. imellom for å beskytte felgen fra dekkspakene. :D de er passe tynne for å komme i mellom. Bare husk å skjære av kanten først!! funker gull det! :thumleft
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjul omlegg

Legg inn av mekkern »

eller kutt noen biter fra spyleveskekanner-passe tykk og solid nok.mange fine profiler rundt håndtaket . :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hjul omlegg

Legg inn av Dexter »

Jeg fant jeg fant!

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... beskytter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjul omlegg

Legg inn av AJ »

Alltid like aktuelt hver vår og ellers i sesongen - nye dekk og hva som må/skal til for å få det gjort.
Etter å ha sett på denne video'en begynner jeg nesten å tro at den største utfordringen er å skru av hjulet :eh
Selv det kvier jeg meg for å gjøre... :-J :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_0s2NzImDhA[/video]

Ser nesten skremmende enkelt ut når denne karen gjør jobben...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Hjul omlegg

Legg inn av Zahir »

AJ skrev:Alltid like aktuelt hver vår og ellers i sesongen - nye dekk og hva som må/skal til for å få det gjort.
Etter å ha sett på denne video'en begynner jeg nesten å tro at den største utfordringen er å skru av hjulet :eh
Selv det kvier jeg meg for å gjøre... :-J :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_0s2NzImDhA[/video]

Ser nesten skremmende enkelt ut når denne karen gjør jobben...
Om du syns dette så enkelt ut skal du ikke bekymre deg for å ta av hjulet, for det er en MINST like enkelt.. :scratch

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hjul omlegg

Legg inn av pelsen »

det er omtrent like enkelt som videoen viser når man behersker teknikken. :D

men å smøre det nye dekket med WD40 står ikke på listen over anbefalinger, olje på gummi er ikke bra for gummien. Dekkmonteringsguffe er nok best, men såpe funker også.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Hjul omlegg

Legg inn av hansraymond »

pelsen skrev:det er omtrent like enkelt som videoen viser når man behersker teknikken. :D

men å smøre det nye dekket med WD40 står ikke på listen over anbefalinger, olje på gummi er ikke bra for gummien. Dekkmonteringsguffe er nok best, men såpe funker også.
Jupp!! Såpe funker! jeg har jobbet på bilverksted i flere år, og vi brukte ett smøremidel på spann, som rett og slett er en form for såpe, ;e
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjul omlegg

Legg inn av mekkern »

og når såpa tørker sitter det dønn fast i motsetning til oljeprodukter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

taylormade342169
Innlegg: 22
Registrert: 12 mar 2010, 22:00
Motorsykkelen din: 98 yamaha xj900s
Sted: Haugesund

Re: Hjul omlegg

Legg inn av taylormade342169 »

Hva med dekkventilene ? Bør disse skiftes rutinemessig ? Er det vanskelig ? Har nemlig en ventil som nok lekker litt så jeg planlegger å skifte både dekk og ventil.
_______________________________________________

-82 Honda CB450SC
-98 Yamaha XJ900S Diversion

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Hjul omlegg

Legg inn av frankh »

RuneMC skrev:Livner opp denne tråden jeg...
Spurte også MC-Oslo hva de skulle ha hvis jeg tok det samtidig med en service der - joda, 750,- var prisen for omlegg av medbrakt dekk der(!) Med andre ord sier de vel på en måte at de ikke er interessert i dette.
Har ikke lest resten av tråden her, men: Jeg spurte AMD i Oslo om hva de skulle ha for å legge om dekk hvis jeg kom med hjulene på sykkelen. "Minst to timer, á 800,-" var svaret. De sa vel også egentlig at de ikke var interesserte. Det jeg da lurer på er: Har dere så mye å gjøre at alle timer alle dager er fyllt med arbeid, slik at dere bare kan avvise normal arbeidsinntekt fordi dere helst vil at vi skal kjøpe dekk hos dere til dobbel pris av hva man får på dekkonline.com?

Jeg fikk også med meg at Løvaas nå har fastsatt prisen på dette til 1000,- (800,- hvis du kommer med hjulene løse), og det er jo ikke så aller verst. Men jeg _tror_ Senior MC har en avtale med en leverandør i Drammen som tar 500,- Det passer enda litt bedre for meg :-)

Men dekk er jo et vanskelig tema, fordi ingen forhandlere har mulighet til å konkurrere med dekkonline.com på pris. Dekkene mine koster over 5000,- hos vanlig forhandler, og da inkluderer det jo omlegging. Men kjøper jeg samme dekk hos dekkonline.no koster de ganske nøyaktig halvparten. Og da sparer jeg fortsatt 1500,- hvis jeg betaler 1000,- for omlegging.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hjul omlegg

Legg inn av Dexter »

Etter å ha lest i dette emnet med økende interesse er jeg faktisk kommet til en konklusjon:

Jeg blir å legge om selv, og jeg blir å kjøpe det utstyret jeg trenger på Biltema. Både for omlegging og balansering. 1-2 dekkskift hos et verksted så er kostnaden for verktøyene dekt inn tenker jeg...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Re: Hjul omlegg

Legg inn av Gammelgutt »

pelsen skrev:det er omtrent like enkelt som videoen viser når man behersker teknikken. :D

men å smøre det nye dekket med WD40 står ikke på listen over anbefalinger, olje på gummi er ikke bra for gummien. Dekkmonteringsguffe er nok best, men såpe funker også.
Bilrema har nu smøremiddel for dekkomlegg. :=D>
Jeg hjalp en gammel mann med å bytte slange i trillebårhjulet hans forleden dag, fungerte bra med flytende grønnsepe.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hjul omlegg

Legg inn av TBI81 »

Demonter dekkene å lever dem inn. Kostet meg 230,- for montering å avbalansering.
Dekk kjøpte jeg på dekkonline.com - Ble plutselig under halv pris kontra butikk gitt ..

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjul omlegg

Legg inn av Globe »

Hei hei, bryter inn her i tråden for å ønske TBI81 velkommen her til oss på mcsiden.no :=D> :vs

Trivelig med flere fra Trøndelagen også da!! :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hjul omlegg

Legg inn av TBI81 »

Globe skrev:Hei hei, bryter inn her i tråden for å ønske TBI81 velkommen her til oss på mcsiden.no :=D> :vs

Trivelig med flere fra Trøndelagen også da!! :thumleft
Hjertelig! Takker for den Globe.

Men seriøst folkens. Dekkomlegging trenger slettes ikke koste det hvite i øyet. Få sykkel montert stabilt og demonter hjulene selv. Enkelt og fort gjort på de aller fleste sykler. Ingen grunn til at et firma skal skrive to timer for det ..

Svar