Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Ja det beste er godt nok....
Har aldri prøvd microfiber pads men kanskje på tide å prøve noe nytt

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Null problem med retur av Flexen med fri rotasjon. Jernia Skillebekk bruker åpent kjøp på ubrukte varer.
Prima service der altså :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 27 apr 2020, 15:28
simpson skrev: 27 apr 2020, 15:19 Ja da har du kjempemaskin for sykkelpolering :thumleft
Eneste som kan være bedre er Rupes Ibrid, men alt for dyr til litt hobbybruk, bortsett fra for Bjerknez.
Kjøpte selv denne

https://www.ebay.com/itm/Liquid-Element ... 2749.l2649

Ikke testet den enda, men er ett billigere alternativ til Rupes, med 3, 12 mm utkast og roterende funksjon
Ja, funker sikkert bra. Jeg var liksom på en "Fleks-bølge", og ble inspirert og fikk forståelse for problemstillinger gjennom å se på videosnutter. Ikke bare på mc, men også på båtene er det ganske mange plasser man rett og slett ikke kommer til med en stor maskin.

I mangel av erfaring og tydelige anbefalinger, så bestilte jeg et sett av disse til den lille maskinen, altså en 35, en 55 og en 80 mm pad. I flg reklamen skal de både cutte, polere og gi bra finish. :twothumbs:

https://bilnerden.no/buff-and-shine-uro ... rofiberpad
Haha, når du sier det på den måten så får du meg nesten til å virke som en hoven millionær :lol

Jeg har nok ikke noe mer penger i kasse enn de fleste andre vil jeg tro. Ingen utømmelig bankkonto her altså. Vertfall ikke nå når vi tegnet kontrakten på nytt kjøkken. :notlistening

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

TGR skrev: 28 apr 2020, 14:59 Null problem med retur av Flexen med fri rotasjon. Jernia Skillebekk bruker åpent kjøp på ubrukte varer.
Prima service der altså :twothumbs:
Så bra! Da blir det en 3401?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

oivindg skrev: 28 apr 2020, 15:08
TGR skrev: 28 apr 2020, 14:59 Null problem med retur av Flexen med fri rotasjon. Jernia Skillebekk bruker åpent kjøp på ubrukte varer.
Prima service der altså :twothumbs:
Så bra! Da blir det en 3401?
Jepp. På vei i posten :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av AJ »

En tråd som straks ble mer interessant etter at man skaffet seg en motorsykkel hvor både lakk og krom er mer utsatt enn andre sykler jeg har hatt.
Så da startet søkingen etter kvalitetsmidler når det gjelder lakkrensing, voks og krombehandling -og korringeringsmidler for såvel lakk som metalliverflater.

Småriper oppstår her og der og er strengt tatt ikke allverdens å ta på vei for.
Men det er jo veldig greit om man kommer over midler som viser seg å faktisk fungerer til å fjerne eller sterkt redusere synligheten av slike riper.

Jeg tror jeg har funnet mine. Alle er testet og noen fungerer bedre enn andre. er min erfaring så langt.

Her er samlingen:
polerimngsmidler23.JPG
Autosol for aluminium: Skaffet til veie for å fjerne vannflekker på GIVI toppboksen. Ikke helt overbevist over hvor god denne er... :sk?
Gir et noenlunde bra resultat, men kommer til å prøve et par andre alternativer senere, nemlig disse:

POL metallpolering: Ganske effektiv som rengjøring på eksosanlegget til KTM'en og på eksoskrommen på Guzzi'en. Ikke like effektiv på småriper i metallet.

RenaClean Universal pussestein: Denne inneholder bla. grønnsåpe og leire og skal dermed være ganske effektiv mot uønskede avleiringer på metall, også krommede detaljer. Det kan jeg bekrefte at den gjør kjapt og effektivt! Eksosanlegget på Guzzi'en må man kunne si er spesielt utsatt for denslags. Så det var her jeg prøvde RenaClean i dag - med overbevisende resultat.

Chemical Guys Clear Cut: Lakkfornyer, ripefjerner og laqkkorrigeringsmiddel. Funker godt til svært bra på ulike lakkoverflatert og grunne riper i klarlakkoverflater. Spesielt med denne poleringspad'em:

Flexipads Detailing Wool: Med oscillerende poleringsmaskin såvel som for hånd. Poleringsmaskin på bilen, for hånd på motorsykkelen. Har to størrelser av denne, den avbildede 8 cm i diameter og en på 3,2 cm godt egnet til små flater på MC.
Produsenten av Flexipads påstår at denne har nærmest uovertruffen lakkkorrigeringsevne. For egen del tør jeg fakrtisk gå god for denne påstanden. Beste poleringspad'en jeg hare brukt noengang!

Collonite Insulater No. 845 Wax: Utmerket voks, som avsluttende lakkbehandling. Drøy i bruk, lett å påføre og tørke av.

Microfiberkluter: Noe man absolutt må ha en del av når man jobber med lakkflater.

Så må andre gjerne komme med sine anbefalinger og ikke minst erfaringer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Rha »

Noen som har erfaring med Sonax sin Insect star?

Fikk den i posten sammen med en del andre ting fra garasjetid. Begynte å lure når jeg leste bak. Er motorsykkel mere pinglette enn bil?
Snapchat-762111704.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Bruker ikke noe utenom vann for å fjerne insekt på motorsykkel front og hjelm, bruker en våt klut først for å fukte området og gjerne i flere omganger avhengig av hvor godt det sitter. Deretter vaskes det av med lunket / varmt vann.

Vanlig vask med spyling først, deretter varmt vann, såpe og vaskevott med spyling tilslutt. Tørker av vann med microfiberklut.

Vanskelige flekker som asfalt, olje etc bruker jeg vanlig parafin / lampeolje på bomullsfille eller liten malekost avhengig av hvor det er og hvordan du kommer til.

Lakkerte flater vanlig polering og plastfornyer ved behov.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar