Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av SveinHa »

Har ikke noe akutt behov for diagnoseutstyr men vil være litt forberedt.

Har så langt funnet bare denne: https://www.beemershop.com/product/hexc ... -tool.html men det ser ut til at den ikke leser ABS og KUN kan brukes med Windows og begge deler er et stort minus for meg.

Finnes der annet som kan brukes? GS-911 ser jo greit ut med Android app og slikt men kan ikke se at den kan brukes med -93 R1100.

Ville helst hatt noe som ligner på GS-911 e.l. med Android app slik at en kan ha utstyret med seg på tur.

Finnes der noe slikt?

Edit: Ser den linkede boksen leser ABS-II og da er den innafor bortsett fra Android kravet mitt (tar ikke WindowsPC med på tur).
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av dypen »

Feilcodeleser / diagnoseverktøy har du ikke behov for på tur, det får klare seg att du pusler med det hjemme der du har bedre fasiliteter verktøy etc og kan vente på deler :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo en underlig påstand spør du meg. Alt som kan hjelpe deg med å fikse noe på veien er fint å ha med. Selv har jeg med både laptop og GS911 på langturer.

Når det gjelder R1100RS fra 93, så lurer jeg litt på om det finnes så mye å koble deg til. Kanskje har du en moditec-kontakt under setet. Kobler man til GS911 eksempelvis her, så er det ikke rare greiene du får ut, antagelig noen trykk, noen temperaturer, turtall etc. Kanskje får du også med deg brenselreguleringen som funksjon av målt oksygen i eksosen. Det er ingen feilkoder som lagres.

Når det gjelder ABS fra denne tiden, så diagnoseres dette med blinkekoder i instrumentpanelet om jeg ikke husker helt feil. Reset gjør man med ABS-knappen og en lask om jeg husker rett.

Det ble vel Bosch Motronic også på boxerne som på K100RS16V fra 91? K100RS16V har imidlertid ingen mulighet for tilkobling av diagnoseverktøy.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 17 mai 2023, 23:04 Det er jo en underlig påstand spør du meg. Alt som kan hjelpe deg med å fikse noe på veien er fint å ha med. Selv har jeg med både laptop og GS911 på langturer.
Jeg reiser aldri noen steder uten litt verktøy og med kjøretøy med elektronikk må en jo ha noen elektroniske verktøy og...
FredrikE24 skrev: 17 mai 2023, 23:04 Når det gjelder R1100RS fra 93, så lurer jeg litt på om det finnes så mye å koble deg til. Kanskje har du en moditec-kontakt under setet. Kobler man til GS911 eksempelvis her, så er det ikke rare greiene du får ut, antagelig noen trykk, noen temperaturer, turtall etc. Kanskje får du også med deg brenselreguleringen som funksjon av målt oksygen i eksosen. Det er ingen feilkoder som lagres.
Ingen feilkoder som lagres er jo litt dumt men om noe skulle skje er det jo greit å kunne ha verktøy for feilsøking.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av FredrikE24 »

SveinHa skrev: 17 mai 2023, 23:29
FredrikE24 skrev: 17 mai 2023, 23:04 Det er jo en underlig påstand spør du meg. Alt som kan hjelpe deg med å fikse noe på veien er fint å ha med. Selv har jeg med både laptop og GS911 på langturer.
Jeg reiser aldri noen steder uten litt verktøy og med kjøretøy med elektronikk må en jo ha noen elektroniske verktøy og...
FredrikE24 skrev: 17 mai 2023, 23:04 Når det gjelder R1100RS fra 93, så lurer jeg litt på om det finnes så mye å koble deg til. Kanskje har du en moditec-kontakt under setet. Kobler man til GS911 eksempelvis her, så er det ikke rare greiene du får ut, antagelig noen trykk, noen temperaturer, turtall etc. Kanskje får du også med deg brenselreguleringen som funksjon av målt oksygen i eksosen. Det er ingen feilkoder som lagres.
Ingen feilkoder som lagres er jo litt dumt men om noe skulle skje er det jo greit å kunne ha verktøy for feilsøking.
Jeg mente i grunn kommentaren til dypen.

Reiser jeg mer enn typ 30 mil hjemmefra så er det adskillig mer utstyr som er med hos meg hvertfall, deriblant laptop og GS911.

Nå har jeg kledd av motorsykkelen to ganger på tur, GS911 var ikke i bruk på noen av dem.
En gang hadde slangen på veivhusventilasjon hoppet av, en annen gang bare daua sykkelen. Da var det en slange på bensinpumpearmaturet inni bensintanken som hoppet av i det jeg traff en kjempedump i veien. Alt kunne fikses med det originale verktøysettet.

Nå er jo disse maskinene ganske enkle å ha med å gjøre. Det kan være lurt å sette seg inn i hvilke rare problemer man kan få med dem, og lære sykkelen å kjenne.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Diagnoseutstyr for BMW R1100 1993

Legg inn av dypen »

Har hatt masse rare opplevelser på mc under kjøring, el brann på LS2, bensin brann på Tempo, punkteringer på Tempo og moped, veivlager havari på H1 ++ mase annet strul. Men etter jeg fikk førerkort på stor sykkel har jeg aldri opplevd driftstopp eller så mye som en punktering. Men vi er skrudd sammen litt forskjellig med tanke på hva vi har med, tar forhåndsregler så jeg har med pluggesett for dekk, dekkrepspray og håndverktøy. Har absolutt ingen planer om å stå i veigrøfta med feilsøking, har også mobilitets garanti som varer ett år etter siste service på KTM’n som dekker det meste. Har forståelse for att noen tar andre forhåndsregler :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar