Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av dypen »

Siden ingen leser innlegg i relevant tråd blir det nytt forsøk her.

Nå ser jeg DNB har en begrensning på kr 90000,- for betaling av kjøretøy gebyrfritt med VIPPS via finn.no og NAF selv om begge reklamerer med inntil kr 500000,- med VIPPS.

I nettbanken kan du aktivere «straksbetaling» som mottager vil se på sin konto med en gang hvis det er samme bank for kjøper og selger.

Men det ligger en blant flere tjenester der du kan sende «kvittering» for utført betaling som pdf direkte fra nettbanken til mottager sin e-post for eventuelt de som ikke har samme bank.
Ved å klikke på fanen "Dagligbank og lån" og "Utførte betalinger" kan du se alle betalinger som er utført. Ved å klikke på tannhjulet til høyre for en betaling kan du se detaljene og skrive ut en kvittering eller sende på e-post.
Kvitteringa ser ut som på vedlagt skjermdump i mail boksen din. Slik jeg ser det så er dette en fullverdig kvittering for utført betaling.

SPØRSMÅL
Ville du godtatt denne bekreftelsen som betaling og omregistrert motorsykkel / bil ved salg uten å vente til betaling vises i nettbanken din over helga eller etter en til to dager ??
Sist redigert av dypen den 13 mai 2023, 23:40, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av SilverSmurfer »

Ikke uten videre.

Jeg kjøpte nylig en bil av en kar som hadde vert meddommer i en hel haug med rettssaker, og han fortalte meg om hvordan han var litt forsiktig fordi at han hadde vert dommer i en sak hvor en luring hadde kjøpt 30-40 biler for så å vise frem hvordan han hadde betalt, uten at han faktisk hadde overført pengene.

Hvis jeg hadde fått den kvitteringen der så hadde jeg ringt DNB sin kundeservice og fått verifisert at den er ekte og at den ikke kan reverseres. Men helst så ville jeg ha ventet til pengene var på konto.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av dypen »

Hvis du ser på avsender sin mail adresse så kommer den fra DNB til privat mail adresse og den muligheten finnes ikke i nettbanken med mindre betalingen fysisk er belastet og betalt.

Usikker på om du kan fake denne mailen fra DNB sin adresse med kvitteringsvedlegg pdf med betalingsdetaljene fra konto til konto osv.

Men som du skriver, er du i tvil eller vil bekrefte hvor troverdig / ekte kvitteringa er fra DNB ring kundeservice 91504800 som jeg akkurat gjorde for å få dette bekreftet som har følgende åpningstider:

Hverdager kl. 07:00 - 23:00
Lørdager kl. 10:00 - 18:00
Søndager kl. 11:00 - 19:00

Dette er en ekte kvittering som bare kan sendes etter att betalingen er utført og kan ikke reverseres for den muligheten finnes ikke. :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av BjørnSover »

Når du bruker straksbetaling vil du se beløpet i din nettbank med en gang. Når jeg skal kjøpe/selge til fremmede foreslår jeg alltid å teste straksbetaling med f.eks 1% av beløpet. Når det umiddelbart dukker opp i nettbank til mottaker er det en trygghet for begge.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av dypen »

BjørnSover skrev: 13 mai 2023, 18:39 Når du bruker straksbetaling vil du se beløpet i din nettbank med en gang. Når jeg skal kjøpe/selge til fremmede foreslår jeg alltid å teste straksbetaling med f.eks 1% av beløpet. Når det umiddelbart dukker opp i nettbank til mottaker er det en trygghet for begge.
Helt enig, men slik jeg har forstått funker det bare hvis begge har samme bank …

Hvis dette gjelder når ikke begge har samme bank. Vil det si att det trekkes 1% fra oppgjørsummen eller trekkes det fra kjøpers konto?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 13 mai 2023, 18:57
BjørnSover skrev: 13 mai 2023, 18:39 Når du bruker straksbetaling vil du se beløpet i din nettbank med en gang. Når jeg skal kjøpe/selge til fremmede foreslår jeg alltid å teste straksbetaling med f.eks 1% av beløpet. Når det umiddelbart dukker opp i nettbank til mottaker er det en trygghet for begge.
Helt enig, men slik jeg har forstått funker det bare hvis begge har samme bank …

Hvis dette gjelder når ikke begge har samme bank. Vil det si att det trekkes 1% fra oppgjørsummen eller trekkes det fra kjøpers konto?
https://www.bits.no/bank/straksbetalinger/

124 banker deltar i straksbetaling programmet, kun 3 nevneverdige som ikke gjør det.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av dypen »

Veldig oppklarende, men DNB skriver jo på sine nettsider du må ha samme bank for at det skal funke … :scratch
Straksbetalinger
Straksbetaling er en betalingstjeneste der beløpet blir stilt til disposisjon for mottaker umiddelbart etter at betaler har sendt transaksjonen – altså en realtidsbetaling mellom kundekonti. Straksbetaling ble etablert i 2013.

124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).

Følgende banker er per mai 2021 ikke klare til å motta straksbetalinger:

Santander Consumer Bank
Citibank
BNP Paribas
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ville du godtatt «denne» som betaling for mc …

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 13 mai 2023, 19:48 Veldig oppklarende, men DNB skriver jo på sine nettsider du må ha samme bank for at det skal funke … :scratch
Straksbetalinger
Straksbetaling er en betalingstjeneste der beløpet blir stilt til disposisjon for mottaker umiddelbart etter at betaler har sendt transaksjonen – altså en realtidsbetaling mellom kundekonti. Straksbetaling ble etablert i 2013.

124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).

Følgende banker er per mai 2021 ikke klare til å motta straksbetalinger:

Santander Consumer Bank
Citibank
BNP Paribas
Det er mulig at det er tilfellet, jeg har lest det samme på DNB sine nettsider tidligere. Men det er også mulig at de rett og slett har glemt å oppdatere det og at alle bankene er inkludert i samme løsning?

KLP skriver:
Hvis mottaker kan ta imot denne formen for betaling vil du få opp valget "Benytt straksbetaling" når du legger inn en betaling. Velg "Benytt straksbetaling" og fyll ut informasjon om betalingen. Pengene kommer inn på mottakers konto når du har fullført betalingen.

https://www.klp.no/bank-og-lan/konto-ko ... ksbetaling

Sparebank 1 gir også inntrykk av at det kan være mellom forskjellige banker, de skriver ingen ting om at du må ha samme bank.

Jeg tror også det kan være variabelt, det er mange banker som egentlig er samme bank på baksiden av systemet. Sogn Sparebank er vel for eksempel egentlig en Eika bank. Noen andre som kan tilby litt klarhet?

Svar