MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 23 apr 2023, 14:33 Jeg har en cardo, kan være litt prakk å sette opp, men etter det har den funket perfekt. Intercom koblet seg til selv om du mister kontakt, å det er overraskende lang rekkevidde.
Har en cardo packtalk med jbl høytalere, funker greit til musikk og tale med ørepropper i
Vi prøvde og koble oss sammen med Cardo connect appen. Helt steike umulig. Vi trykket frem og tilbake og brukte den manuelle funksjonen etter å ha lest bruksannvisning og plutselig var vi koblet sammen. Når vi skulle kjøre så datt en av oss ut og da var det av syklene igjen. Vi fikk dem koblet sammen igjen men ikke via app og det fungerte en stund, men så skulle han stoppe og stramme den gule vesten og jeg stoppet 500 meter lenger borrtenfor på en busslomme og da datt han ut igjen.

Vi prøvde en siste gang og etter mye knot og en del tilfeldigheter så fikk vi koblet sammen igjen og det funket. Da sa jeg bare at vi kjører til Høk. Kutter den ut igjen så deiter vi i det å bare kjører videre.

Vel fremme på Høk var jeg feddup på hele greia. Vi ringte isteden og det funket utmerket.

Jeg har også prøvd min forrige Cardo med et tidligere medlem her inne. Der var forsinkelsen vedrørende aktivering et større problem. Jeg hørte ikke de første ordene han sa og ikke han demførste ordene mine heller så jeg måtte repetere meg selv eller evt. si et rubish ord før jeg sa det jeg skulle.

Ganske tåpelige greier spør du meg. Tenk deg å være med i en gruppe med opp til 10 personer og bruke slike samt styre disse samtalene. Grøss og gru.

Hvis andre får det til så er det bra. Jeg bruker dem kun til musikk uansett og dårlig nok det.

KDNOR
Innlegg: 5
Registrert: 23 apr 2023, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av KDNOR »

xavi0n skrev: 23 apr 2023, 14:33 Jeg har en cardo, kan være litt prakk å sette opp, men etter det har den funket perfekt. Intercom koblet seg til selv om du mister kontakt, å det er overraskende lang rekkevidde.
Har en cardo packtalk med jbl høytalere, funker greit til musikk og tale med ørepropper i
Takker :)
Har vel forstått at det er en av fordelene med cardo, at de har JBL høytalere. Akkurat nå har jeg en Snell E1, særdeles metallisk lyd og ikke spesielt god.

KDNOR
Innlegg: 5
Registrert: 23 apr 2023, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av KDNOR »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 15:04
xavi0n skrev: 23 apr 2023, 14:33 Jeg har en cardo, kan være litt prakk å sette opp, men etter det har den funket perfekt. Intercom koblet seg til selv om du mister kontakt, å det er overraskende lang rekkevidde.
Har en cardo packtalk med jbl høytalere, funker greit til musikk og tale med ørepropper i
Vi prøvde og koble oss sammen med Cardo connect appen. Helt steike umulig. Vi trykket frem og tilbake og brukte den manuelle funksjonen etter å ha lest bruksannvisning og plutselig var vi koblet sammen. Når vi skulle kjøre så datt en av oss ut og da var det av syklene igjen. Vi fikk dem koblet sammen igjen men ikke via app og det fungerte en stund, men så skulle han stoppe og stramme den gule vesten og jeg stoppet 500 meter lenger borrtenfor på en busslomme og da datt han ut igjen.

Vi prøvde en siste gang og etter mye knot og en del tilfeldigheter så fikk vi koblet sammen igjen og det funket. Da sa jeg bare at vi kjører til Høk. Kutter den ut igjen så deiter vi i det å bare kjører videre.

Vel fremme på Høk var jeg feddup på hele greia. Vi ringte isteden og det funket utmerket.

Jeg har også prøvd min forrige Cardo med et tidligere medlem her inne. Der var forsinkelsen vedrørende aktivering et større problem. Jeg hørte ikke de første ordene han sa og ikke han demførste ordene mine heller så jeg måtte repetere meg selv eller evt. si et rubish ord før jeg sa det jeg skulle.

Ganske tåpelige greier spør du meg. Tenk deg å være med i en gruppe med opp til 10 personer og bruke slike samt styre disse samtalene. Grøss og gru.

Hvis andre får det til så er det bra. Jeg bruker dem kun til musikk uansett og dårlig nok det.
hehe ja, kan se for meg at det er frustrerende. Tusen takk for deling av erfaringen med spes. cardo

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Jajo82 »

Cardo fungerer som bare det. Koblet seg automatisk til etter vinteren, koblet seg sammen med kjørekompisen uten videre. God lyd, god kommunikasjon. Hele gjengen her har cardo og vi har aldri merket noen av de ovennevnte problemer.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

"Vi" har brukt/bruker cardo på Italia-turene våre og vi kjører i grupper fra 2-10 og alle har Cardo sin Packtalk med Mesh og dette fungerer helt prikkfritt-hvis vi er en større gruppe og deler opp så fortsetter systemet og når vi kommer nærmere/treffes senere på dagen så kobler det seg sammen helt auto.
Ev så lager vi 2-3 grupper og kobler oss til de vi skal kjøre sammen med og da kan vi veksle mellom gruppene ved behov.
Litt sosialt innimellom og praktisk for å varsle om ting etter veien-eller om det er måtende der det er trangt.
Også for å avtale en stopp for bilder eller kaffe/pisse. :thumleft
Selv bruker jeg det for litt musikk og svare på tlf fra bekymret madamm prayer -jada alt i orden NÅ også... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Domino »

En kjenning av meg har Interphone og er fornøyd med den. Han er såpass fornøyd at han Har Interphone i flere hjelmer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 23 apr 2023, 16:54 Cardo fungerer som bare det. Koblet seg automatisk til etter vinteren, koblet seg sammen med kjørekompisen uten videre. God lyd, god kommunikasjon. Hele gjengen her har cardo og vi har aldri merket noen av de ovennevnte problemer.
Da må det åpenbart være noe galt med min cardo eller evt. de jeg har prøvd og koble meg samens med. Jeg hadde også problemer med min forrige cardo. Når det regnet så gikk den amok. Den var åpenbart ikke vanntett lenger.

Jeg har oppdatert firmware etc ganske nylig, men jeg synes fortsatt at den er fullstending frustrererende å bruke. Jeg vet ikke hva det er og det er sikkert en garantisak også, men jeg bryr meg ikke. Jeg bruker det uansett ikke som intercom.

Så sjansen er nok stor for at jeg har vært uheldig med min eller at det er andre tilfeldigheter som spiller inn for min del. Jeg tenker at dette skal jo egentlig funke. Men dette er vertfall mine erfaringer med Cardo.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Har Cardo i kragen på C3 Pro, usikker på hvilken Cardo-modell de har bakt inni der, men jeg synes lyden er god og fungerer helt upåklagelig.

Jeg switcher mellom låter, starter/stopper musikk via streaming, velger FM-radio(eller tilbake til streaming), søker nye FM-stasjoner, velger mellom to ulike intercom-partnere alt med et par fingre på venstre hånd under kjøring. Samtidig er det bare å ringe opp en fyr med Siri mens man kjører om man vil. Jeg synes faktisk det er synd at C3 Proen synger på siste verset, da mister jeg den intercomen og må over på Sena sannsynligvis.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av lazyboy »

FredrikE24 skrev: 23 apr 2023, 21:37 Har Cardo i kragen på C3 Pro, usikker på hvilken Cardo-modell de har bakt inni der, men jeg synes lyden er god og fungerer helt upåklagelig.

Jeg switcher mellom låter, starter/stopper musikk via streaming, velger FM-radio(eller tilbake til streaming), søker nye FM-stasjoner, velger mellom to ulike intercom-partnere alt med et par fingre på venstre hånd under kjøring. Samtidig er det bare å ringe opp en fyr med Siri mens man kjører om man vil. Jeg synes faktisk det er synd at C3 Proen synger på siste verset, da mister jeg den intercomen og må over på Sena sannsynligvis.
Ikke noe og grue seg for FredrikE24 , det gjør Sena også helt problemfritt.

TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TommyS »

Bjerknez skrev:
FredrikE24 skrev: 19 mar 2023, 14:20
Bjerknez skrev: 19 mar 2023, 11:10
mekkern skrev: 01 mar 2023, 18:32 Fikk en oppdatering til Packtalkèn for et par uker siden så den skal kunne "parre" med alle. har dog ikke testet.

Men når jeg skal kjøre litt lengre enn til "butikken" så putter jeg inn de formstøpte "in ear-monitorene" og har full støydemping og glassklar lyd.
:twothumbs:
Hvorfor? fordi hørselen min er verdt det.
https://www.hantek.no/produkt/evoke2-cl ... -monitors/
Bilde
mekkern , jeg ble litt nyskjerrig på disse. Er det Evoke modellen du har? Er disse trådløse (bluetooth) eller er de kablet? Kunne tenkt meg ett par slike men dem må kunne styres vedrørende skip av sanger etc. via en midiekontroller festet på styret ett sted.

Hvordan synes du lyden er i disse?

Å sist men ikke minst... sitter dem skikkelig i ørene når du tar av/på deg hjelmen?

Er det bra med bass i dem?
Jeg trodde du ikke skulle kjøre med lyd i hjelmen?
I utgangspunktet ikke, men jeg klarer ikke helt å slippe det helt, hvis det finnes en enkel og rimelig løsning på problemet. Jeg er klar over at formstøpte lydpropper gir den beste opplevelsen av lyd, men så koster det også flesk. Man betaler altså flere tusen kroner før man i det hele tatt får testet produktet. Ikke finner jeg noen reviews heller.

Men er vel i utgangspunktet ute etter en evig leterunde etter de perfekte høytalerne. Altså høytalere som er hakket vassere enn Koss Porta Pro og spiller høyt og kraftig nok. Men er klar over at jeg også denne gang mest trolig møter veggen.

Men har lest litt om disse:
https://www.syphonsound.com/soundpro

Alle mener dem spiller veldig høyt, men om det er så mye "trøkk" i dem tviler jeg dog på....
Har formstøpte ørepropper med filter, synes lyden fra min Sena 50s blir litt for lav.
Så jeg vurderer å kjøpe ørepropper med høytaler.

Er to alternativer jeg står imellom:

https://hearstore.no/mc/motosound

Motosound har innebygget høytaler, men er bare en tett propp og har ikke filter
Denne koster 2490,-

https://www.hantek.no/produkt/pro27-drivercom/
Pro27-drivercom har både innebygget høytaler og filter, men denne koster 3949,-

Noen som kan hjelpe meg, kanskje der er andre bedre alternativer og?


Sent from my iPad using Tapatalk

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har Sena 50s og er fornøyd - også sammen med hantek øreplugger. Guttene bruker Sena SF2 i sin hjelm mot min 50s det har aldri vært problemer med det. Det som er kluss er å kjøre sammen med andre som ikke har mesh 6-9 stk og prøve å parre opp alt. Men det høres ikke relevant ut for deg.

I Stavanger-området er det Interphone som gjelder på kjøreskolene, siden det er det vegvesenet bruker.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

TommyS skrev: 06 mai 2023, 23:12
Har formstøpte ørepropper med filter, synes lyden fra min Sena 50s blir litt for lav.
Så jeg vurderer å kjøpe ørepropper med høytaler.

Er to alternativer jeg står imellom:

https://hearstore.no/mc/motosound

Motosound har innebygget høytaler, men er bare en tett propp og har ikke filter
Denne koster 2490,-

https://www.hantek.no/produkt/pro27-drivercom/
Pro27-drivercom har både innebygget høytaler og filter, men denne koster 3949,-

Noen som kan hjelpe meg, kanskje der er andre bedre alternativer og?


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg synes betydningen av filter er overdrevet,jeg bruker max blokkering-man blir ikke "døv" av de siste 5Db demping.
Derimot ønsker jeg maximal demping av støy-man hører det meste rundt seg uansett bare med lavere styrke.
Dessuten må en ikke spille så høyt for å kunne nyte musikken.
Pro 27 drivercom har ikke direkte "musikkhøytalere" som In ear monitorene-mer som kommunikasjon og jeg er usikker på om de er stereo.

Mine Ewoke IEM bygger heller ikke mye men kjenner at de subber i høyttalerene jeg har montert kloss i øra i den ene hjelmen,så passer nok best uten høyttalere i tillegg innmontert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TommyS »

BjørnSover skrev:Jeg har Sena 50s og er fornøyd - også sammen med hantek øreplugger. Guttene bruker Sena SF2 i sin hjelm mot min 50s det har aldri vært problemer med det. Det som er kluss er å kjøre sammen med andre som ikke har mesh 6-9 stk og prøve å parre opp alt. Men det høres ikke relevant ut for deg.

I Stavanger-området er det Interphone som gjelder på kjøreskolene, siden det er det vegvesenet bruker.
Hvilke Hantek plugger har du? Hvor tok du avstøpning? Jeg og bor i Stavanger…..


Sent from my iPad using Tapatalk

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av BjørnSover »

@TommyS Tok avstøpning på Åsen - hos Starkey. Tror de er -20db

Bare husk de ikke bruker styrbord/babord. Kjørte noen turer med de i feil øre. Ikke så behagelige da :lol

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av Megaoctane »

Veldig sent i sesongen, men fikk plutselig lyst på å ta Mc lappen for 2 uker siden. 43 år gammel. Kjørt bil i 20 år, men aldri kjørt MC.

Har meldt meg på kjøreskole. Fullført MC grunnkurs og teori denne uken, og skal ta noen timer i neste uke.

Kjøreskolen sa at jeg burde ha intercom. Kjøpte LS2 hjelm, og trenger tips til intercom som kan passe.
Skolen sa at de bruker Sena intercom. Noe som er billig og greit i bruk. Er SMH5 ok? Eller Sena 5S? Eller er det ikke godt nok for å kommunisere med lærer?

Svar