Passord Manager …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Passord Manager …

Legg inn av dypen »

Er heller ikke veldig glad i å betale hver mnd eller hvert år for alt mulig. Uten sammenligning har jeg betalt for å få lesetillgang noen steder, trekkes automatisk neste år automatisk fra kredittkortet også oppdager du det er oppsigelse tid og vips hadde du betalt for ett år til …

Det billigste er å ta hånd om det selv men tenker det er raskere og tryggere med passord program :-k

Men hva er bra, har litt tillit til det Martin Koksrud Bekkelund anbefaler eller bruker da han er veldig grundig i research rundt produktene og her 1Password.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Passord Manager …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 apr 2023, 08:43
Det billigste er å ta hånd om det selv men tenker det er raskere og tryggere med passord program :-k
Usikker på om det er raskere og tryggere med passordprogram. Når man logger seg inn med et passord man har "generert" selv så kan man jo velge om nettsiden skal huske passordet. Da går det kjapt neste gang.

Det samme gjelder jo navn og adresse samt telefonnummer. I alle skjemaer jeg fyller ut, så blir disse fyllt ut automatisk.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Passord Manager …

Legg inn av Nomade »

dypen skrev: 27 apr 2023, 23:55 Har fått melding fra Google om passord som er på avveie, satte opp ny iPhone i går og nå i dag fikk jeg samme info fra Apple enheten. Har ikke merket noe uvanlig men om det er ett passord jeg har brukt ett eller annet sted, nettbutikk, forum eller lignende er det kanskje ikke verdens undergang. Kanskje best å gjøre noe for å være sikker …
Jeg også har et betydelig antall passord lagret i Google, du bør gjøre som de sier å ta en gjennomgang. Det kan godt være at det aktuelle passordet ditt er gammelt og på et sted som ikke er aktivt lenger, men sjekk det allikevel ut.

https://passwords.google.com/

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Passord Manager …

Legg inn av Domino »

Jeg bruker Nordpass og er veldig fornøyd. Installert appen på PC, Mac, iPad og Androidtelefon. Trenger bare å huske to passord. Påloggingspassord og masterpassord. I det daglige er det kun masterpassord som brukes. Og det erstattes av fingeravtrykk på de enhetene det ligger til rette for det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Passord Manager …

Legg inn av dypen »

Har lest att det ikke er det beste å lagre innlogging i nettleser men jeg gjør jo det …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Passord Manager …

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 28 apr 2023, 03:30 Det med passord overlater jeg til enten til egen hjerne, eller så bruker jeg to-factor autensissisering der det er mulig, eller evt. digital id..

Et lite tips til dere som gjerne vil lage et passord som er vanskelig for andre og gjette men samtidig lett for deg å huske er å lage en egen "kryptering" av passordet.

La oss si personnummeret ditt er 44610 og navnet ditt er Ole Jensen

Så lager du deg en "kryptering" i hodet som du velger å bruke over alt. Feks, +1 bokstav/tall etterfulgt av -1 bokstav/tall. På annenhver bokstav tall i passordet.

Så personnummeret og navnet ditt blir da "53701_nmdkdorfm"

Det eneste du må huske i dette tillfellet her er personnummeret ditt og navnet ditt, no de fleste nok klarer, samt "krypteringsmetoden".
Siden poenget er å ikke bruke samme passord på flere sider, har jeg tidligere brukt en annen form for ‘kryptering’. Velg 3 tilfeldige ting du ser på nå. Eks stol, fliser, lampe. Bruk stor bokstav og et tall mellom de tre første bokstavene - blir Sto2Fli2Lam1. Dette blir ditt ‘standardpassord’ legg så inn 2-3 karakterer fra nettsiden du besøker f.eks etter hver tall. Passord for mcsiden blir da Sto2mFli2cLam1s. Da har du et forskjellig passord for hver nettside. Ja, det er ikke bombesikkert, men vanskelig å bruteforce knekke. Lekker to av dine passord, og noen analyserer og finner ‘systemet’ har de alle passordene dine…

Til bankid, mail og jobb bruker jeg helt egne passord, som ikke er notert noe sted.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Passord Manager …

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er mange måter og lage passord på som man husker. Jeg har mine måter å gjøre det på og ønsker vel ikke å røpe noen detaljer der, men du er inne på noe :)

Svar