Motorstopp og annet tull

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Nå skulle jeg skjekke batteri, så merket jeg at det dryppet fra under sykkelen. Det er en slange som hang løs under fykkelen, der fra rant det bensin. Og jeg klarer ikke og fatte hvor den skal? Det er en myk svart gummislange, kanskje 0.7cm tykk.. Aner noen noe om denne? Skal den være slik, hvis ikke fatter jeg godt at sykkelen dør..

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

Mange sykler har en slange som går fra luftfilterboksen hvor bensin og gørr som ikke er forbrent kan renne ut. Noen har plugger i enden av denne, som bør tas ut for å drenere en gang av og til. Mulig dette er en slik slange.

I fjor hadde jeg forøvrig elektriske problemer med min ege sykkel, og de minner mye om problemene du beskriver. Motor kuttet og døde, turtallsviser på ville veier, blinklys blinket for fort, eller ikke i det hele tatt.. var for lav spenning på batteriet, et resultat av defekt likeretter/regulator. Som flere har nevnt, sjekk ladespenning med motoren i gang, gjerne med litt turtall! Denne bør ligge mellom 14 og 17 volt. Min egen sykkel lader ikke under 3500 omdreininger, sånn ca.

Lykke til! :D

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Domino »

Sjekk også om pluss- og minuskablene er i god stand og om de sitter godt fast i andre enden. Det kan lønne seg å løsne kablene og sjekke om kontaktene er irret.
Min sykkel fusket veldig mye forleden år. Plusskabelen så slik ut:
IMG_20210801_125140.jpg
Etter bytte av kabel ble oppførselen en helt annen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Gammelsmurfen »

På noen sykler er det gjerne flere slangeender under der, som @MortenL sier fra Luftfilterboksen, men det er også muligens "pusterøret" til bensintanken for at det ikke skal bli vakuum i den når man bruker bensin. Noen har også drensrør fra "renna" under tanklokket for evt. reg/vaskevann eller bensinsøl ved fylling.
Om det er fra veivhusventileringen så har den i så fall hoppet av nippelen eller røket.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk igjen! Nå regner det på tværs så skal få skjekket alt dette når det stopper! Takktakktakk! 😁

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

Jufi skrev: 22 apr 2023, 15:36 Hvordan måler jeg det? Rookie her😅
Voltmeter eller multimeter, måler mellom polene på batteriet. Kanskje enklest å bare måle mellom + og - på ladepluggen til vedlikeholdsladeren, hvis du har en slik hengende permanent på batteriet. Men igjen, om du skal sjekke koblingene på batteriet uansett, noe jeg er enig i at du bør, så er det ikke så nøye. Etter mine problemer sjekker jeg selv spenning via ladepluggen i ny og ne, bare for å vite at batteriet fremdeles får lading. Så kjipt å ikke få start når en skal hjem til middag.

Stikker ut og tar noen bilder straks. :) Biltema har forresten rimelige multimetre som funker helt utmerket, enn så lenge ihvertfall. 😂

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

IMG20230423120630.jpg
Her måler jeg spenning med sykkelen av. Som nevnt tidligere bør du måle på samme vis med motoren i gang også (ladespenning), da må du gjerne ha et par ekstra hender.

Batteriet bør ligge over 12.5 V med motor av.
Ved lading bør det ligge mellom 14 og 17 V, mener jeg, men kan vel variere mellom merker og modeller.

Regulatoren passer på at spenning som kommer fra dynamo inn til batteriet ikke er så høy at batteriet tar skade av det.

Når min regulator var defekt, var spenning med motor på noe lavere enn med motor av, da fordi batteriet ikke fikk lading, men brukte strøm på lys og greier. Droppa også godt under 12 V når startmotoren dro rundt.

Men, sjekk hovedledningene på batteriet først, som andre har foreslått. Er jo fint om det bare er en løs eller dårlig kobling. :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Merk at hvis du skal teste spenningstap under last av batteriet så er de fleste multimetere ganske ubrukelige der da dem ikke er raske nok til å nødvendigvis kunne gi deg korrekt spenning under last.

Her er et analogt multimeter bedre, eller evt. en dedikert batteritester.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av FredrikE24 »

Er det innsprøytning eller forgassere på denne motorsykkelen? Med tanke på at det rant bensin ut av en slange under sykkelen, er det ikke usannsynlig at det er en overløpsslange på eventuelle forgassere. Har sykkelen stått med med fulle gassere over vinteren, så kan det jo være at det har skjedd noe krøll der.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Fantastisk takk for all hjelp!! Jeg skal skjekke batteri! Og ja det er innsprøyting! 😊

raster
Innlegg: 135
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av raster »

Er ingen mekaniker, men har hatt duc monster tidligere. 1.Fylte du ny 95okt e10 bensin (10%etanol)så kan den ha fått vannblandet bensin da den trekker til seg kondens. 2.noe så opplagt som løs batteripol har skjedd meg. 3.det som også skjedde monstern en gang var feil vakum i bensinpumpe=sjekk om det er bensin i motorolje, da blir den grå.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Svar