Bak bremsen drar etter lagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EgonB2010
Innlegg: 5
Registrert: 20 apr 2023, 15:06
Motorsykkelen din: Duke 390

Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av EgonB2010 »

Hei,

Hentet nettopp en duke 390 fra vinterlagring og men når jeg kjørte på vei hjem og var nesten hjemme la jeg merke til at den bremset veldig mye. Når jeg kom inn i garasjen luktet det veldig svidd og sykkelen ville ikke bevege seg fremover lengre trodde dette var clutchen, men det var bakbremsen.
Jeg trykket derfor på bremsen og la merke til at den var utrolig hard og at jeg måtte pumpe den noen ganger så den ble myk igjen. Bremsedisken ble også brun og utrolig varm. Noen ide om hva dette er og hva jeg evt kan gjøre? Har sjekket for lekkasje og det er også nok bremse veske i den

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av SilverSmurfer »

Sannsynligvis en veldig liten lekkasje som har fått uvikle seg over tid. Kan også være feks en lekkasje som kun oppstår når det er veldig kaldt og som har skapt problemer i løpet av vinteren.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har mer troen på at det er caliperen som har satt seg litt egentlig. Løsne den og plukk ut klossene, rens og smør med egnet smøremiddel der det skal smøres. Om det er kloss(ene) som henger på pga. skit og evt. litt rust så holder nok det, er det stempelet som ikke returnerer kan det være flere årsaker.
Har disken blitt brun av varmen så er det stor sannsynlighet for at den er toast... Men det er jo ikke noe du skifter før du har funnet årsaken til problemet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av dypen »

Bremsen ligger på så det blir varmgang, etter litt kjøring utvider materialet seg mere på grunn av varmen og det bremser enda mere. Årsaken er stempelet i kalipper som ikke returnerer etter første oppbremsing, mest sannsynlig rust. Bare å demontere, ny bremsevæske, nye pakninger og hvis stempel og sylinder er ok kan du bruke det om igjen. Er det rust på stempel som ikke kan pusses vekk må det byttes også :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av mekkern »

Hvis det er for liten dødgang på bremsepumpa så returnerer ikke vesken som den skal og da legger bremsen seg på-
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av dypen »

Ja det er riktig, får du for liten klaring på masterpumpa så det ligger inntil pluss varmgang ved kjøring da står du der. Men slik jeg tolka trådstarter hadde sykkel’n stått på lager og kjørt hjem nå … men den har kanskje vært på service / reparasjon i vinter for klaringa forsvinner ikke av seg selv :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

EgonB2010
Innlegg: 5
Registrert: 20 apr 2023, 15:06
Motorsykkelen din: Duke 390

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av EgonB2010 »

dypen skrev: 20 apr 2023, 22:03 Ja det er riktig, får du for liten klaring på masterpumpa så det ligger inntil pluss varmgang ved kjøring da står du der. Men slik jeg tolka trådstarter hadde sykkel’n stått på lager og kjørt hjem nå … men den har kanskje vært på service / reparasjon i vinter for klaringa forsvinner ikke av seg selv :)
Utrolig rart, sykkelen har verken vært på service eller reprasjon mens den sto på lagring i vinter. Kan det ha dannet seg for høyt trykk mens den sto der?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av dypen »

Det som skjer med hydrauliske bremser under lagring er att kokepunktet for bremsevæske synker i takt med opptak av vann / kondens som igjen påvirker irr / korrosjon på alu og stål. Ja gummislanger forringes også over tid.

Det danner seg ikke trykk med mindre du tråkker på bremsen, føles pedal / hendel fast / hard er det ett godt tegn. Derimot soft svampete pedal / hendel er luft i anlegget som komprimeres, væske får du ikke komprimert med mindre det er innvendig lekkasje eller utvendig lekkasje.

Det som er mest sannsynlig er att bremsekalipper ikke returnerer på grunn av rust eller blokkering i slange hvis det er det. Da blir bremsen liggende på og du får varmgang under kjøring som tilslutt ender med låst hjul. Når du da parkerer er alt så varmt så du har fått koking på en allerede bremsevæske med lavt kokepunkt. Når du bremser får du en uvanlig opplevelse med bremsen som du gjorde her.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev: 20 apr 2023, 15:51 Jeg har mer troen på at det er caliperen som har satt seg litt egentlig. Løsne den og plukk ut klossene, rens og smør med egnet smøremiddel der det skal smøres. Om det er kloss(ene) som henger på pga. skit og evt. litt rust så holder nok det, er det stempelet som ikke returnerer kan det være flere årsaker.
Har disken blitt brun av varmen så er det stor sannsynlighet for at den er toast... Men det er jo ikke noe du skifter før du har funnet årsaken til problemet.
Henter fram igjen post 3 i denne tråden, det er her feilsøket bør begynne! Jeg har som Gammelsmurfen mest tro på at det er treghet i bremsekalipperen som er problemet. I minst 9 av 10 tilfeller er det det, antakelig mye mer også. Denne er også enklere å feilsøke enn det hydrauliske systemet, og denne må uansett fungere før du feilsøker hydraulisk.
Start med å ta den av, men den kan gjerne henge i bremseslangen hvis det føles praktisk. Mye mulig klossene presser så mye på bremseskiva at du ikke får av kalipperen. Løsne da lufteskruen for å slippe ut bremsetrykket. Hjelper ikke det så er det ennå mer sannsynlig at det er et mekanisk problem med bremsekalipperen, ikke hydraulisk.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bak bremsen drar etter lagring

Legg inn av dypen »

Møkk, rust og dritt rundt bremseklossen på en allerede kjempetrang bremsekloss når den ble montert, kan være så enkelt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar