KTM 790adv

Forum for fulleffekt tung-MC
xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: KTM 790adv

Legg inn av xavi0n »

Billigere å frakte den på bil opp å ned
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 790adv

Legg inn av dypen »

Uavhengig av hvilke merke du googler med «problems» eller lignende får du litt å lese på, helt klart. Det er så mange kålhuer der ute som bare har problemer og det samme med bil hvis du googler. Har selv hatt biler uten problemer mens andre jeg har lest om er på verksted hele tiden. Det samme med sykler. Som @mekkern skriver, null feil. Har kjørt 890 også men som jeg skrev over her så er jeg mer på de store uten å utbrodere mer …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 790adv

Legg inn av dypen »

xavi0n skrev: 19 apr 2023, 21:53 Billigere å frakte den på bil opp å ned
Fin tur da :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: KTM 790adv

Legg inn av xavi0n »

Er det noenplass jeg skal kjøre på sykkel så er østlandet veldig langt ned 😂
En ting er å kjøre tur uten noe å rekke, å kjøre transportetapper har jeg bare dårlig erfaring med, er alltid dårlig vær
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KTM 790adv

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 19 apr 2023, 21:41 En gikk skikkelig lei, og byttet til Yamaha T7, de to andre kjøpte 890en istedet, som visstnok skal være mer "hel ved" enn det halvfabrikatet som 790en tidvis blir omtalt som.
Litt usikker på dette med 890 og hel ved, jeg fikk ny motor på min 890 Duke R etter skar seg-ish og kompis fikk nettopp i praksis ny 890 Adventure R etter ulyder i motor de aldri fant ut av. Men har nok vært veldig uheldige begge 2.

Om et par år og alt virker OK så sikkert greit :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: KTM 790adv

Legg inn av xavi0n »

Googler du hva som helst å problmer så får man mye, men er mye munnpustere som ikke vet noe som helst ute på den internettmaskinen å
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 790adv

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at å lage motorsykler er blitt gjort VELDIG lenge. Jeg tror helt sikkert det er noen som er flinkere enn andre og jeg har en viss magefølelse der, men er det noe jeg er ganske sikker på så er det generelt sett Yamaha og de japanske merkene jeg hadde stolt mest på hvis man isolert sett så på driftssikkerhet.

Så skulle jeg hatt en sykkel som var billigst mulig i drift og vedlikehold ville jeg valgt et japansk merke med relativt stort motorvolum hvor man ikke har tynet for hestekrefter. Det er i vertfall det jeg mener.

Det vil si at en "high end" adventure sykkel laget for formålet nok er bygget mer solid med tanke på at den skal takle offroad kjøring. Hvis man da IKKE kjører så mye offroad med disse syklene (noe jeg mistenker veldig mange nettopp ikke gjør) så tror jeg disse syklene generelt sett vil holde veldig lenge.

KTM og Ducati er vel kanskje dem to merkene jeg har minst tro på når det kommer til driftsikkerhet. Skulle jeg kjørt rundt jordkloden med en sykkel i alskens terreng, så ville jeg valgt en sykkel ala T7 faktisk. GSA1250 blir for stor og tung og selv om den nok er mer komfortabel i det lange løp, så troe jeg en sykkel ala Yamaha T7 er et veldig godt valg. Den er kanskje ikke spesielt spennende og dra ut på autostradan eller på motorvei generelt, men ellers tror jeg den er en god kandidat.

MEN... så skal man jo også like utseendet på sykkelen man kjøper og den skal jo selvsagt passe akkurat DEG. Det hele handler om å finne ulemper og fordeler, måle disse opp mot hverandre og til slutt konkludere.

____

Her er et scenario som jeg tror mange opplever og som kanskje også stemmer i dette tillfellet:

Man har sett for seg at man vil ha ny motorsykkel og ser seg ut en type sykkel man vil ha. Man søker litt på pris og sammenligner og til slutt så ender man ofte opp med en sykkel som har en bedre pris i forhold til hva man får sammenlignet med andre sykler. Man blir naturlig nok nyskjerrig på denne, men lurer samtidig på hvorfor denne er billigere og lager dermed en tråd og eller spør andre.

Man prøver så langt det lar seg gjøre og forsvare det foreløpige valget for man vil jo spare noen kroner og dermed stole litt på flaksen og tilfeldighetene. Kanskje er man heldig, og kanskje er man IKKE det.

__________

Personlig ville jeg ikke gått den ruten. Altså, jeg sparer gjerne penger, missforstå meg rett, men man sparer ikke penger i det lange løp om man kjøper seg en sykkel som kanskje med stor sannsynlighet bryter sammen eller får problemer. Spesielt hvis man ikke har noen garanti og støtte seg på.

Når det er sagt, så er jo utseendet på KTM790 MYE bedre enn på Yamaha T7 synes jeg, som ligner mer på en høyreist "moped" med fire snåle blekksprut øyne som lykter. Den ser liksom veldig spinkel ut og selv om jeg er klar over at lav vekt og liten fysisk størrelse så absolutt er en fordel i mange tillfeller, så hadde det liksom ikke akkurat bruset i blodårene av å eie en slik.

Hvis jeg minnes rett, så fikk jeg en bitteliten prøvetur på en slik hos kjellv i Molde. Vi snakker kanskje 300 meter her og rundt et bygg, men det var nok til at jeg fikk et førsteinntrykk av vertfall sittestillingen.

Denne var VELDIG høy. Mener å huske at jeg så vidt rakk ned med beina og jeg er vel ganske normalt høy med mine 182 cm. Skulle JEG hatt en slik hadde jeg nok vurdert et "senkesett" av noe slag vertfall og er man litt kortvokst så vil jeg kanskje tro at det nesten er et must?

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: KTM 790adv

Legg inn av Roargutten »

xavi0n skrev: 19 apr 2023, 22:00 Er det noenplass jeg skal kjøre på sykkel så er østlandet veldig langt ned 😂
En ting er å kjøre tur uten noe å rekke, å kjøre transportetapper har jeg bare dårlig erfaring med, er alltid dårlig vær
Med en 790 eller 890 så må jo østlandet være perfekt, fullt av grusveier uten behov for å kjøre samme veien tilbake jo ;)
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 790adv

Legg inn av Bjerknez »

Veldig ofte bruker jeg mindre tid på og febrilsk søke etter de perfekte MC-veiene og heller bruker tiden på og oppleve noen nye lokale steder. Om det innebefatter en tur på motorvei eller gud forby en vei uten svinger så får det så være.

Men så har jo jeg en motorsykkel som også fungerer på veier uten svinger :)

kaLARSnikov
Innlegg: 183
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: KTM 790adv

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 20 apr 2023, 07:39 Men så har jo jeg en motorsykkel som også fungerer på veier uten svinger :)
Om en sykkel mot formodning ikke fungerer på veier uten svinger bør man nok sjekke at ikke styrelåsen står på :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 790adv

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg ser bare at mange virker allergiske mot veier uten svinger. For min del spiller det liten trille.

Med Rocket kan det faktisk være gøy på motorvei også. Rett og slett forde momentet er der hele tiden, uten at trommehinnene spretter ut :)

Cruiser avgårde i 120km/t med rundt 3000ish rpm. Deilig :)

Når det gjelder 790’en så synes jeg vertfal denne ser bra ut. Om den er driftsikker vet jeg svært lite om :)

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KTM 790adv

Legg inn av mekkern »

Kjenner mange med KTM grussykler og de kjøper de på nytt gang på gang.. dog flest 690 og 1290-en har forøvrig en africatwin1100 som motoren rasa på pga en feil inni så det finnes ikke noen garantier.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: KTM 790adv

Legg inn av xavi0n »

Ja vi får se, har engentlig landet på en vstrom 1000
Eller en ktm 780adv s, selv om de to er veldig forksjellig.
Men ikke så lett å handle når man er bortreist i 4uker 😂
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar