Er NAF MC medlemsskap verd det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 16 apr 2023, 22:20
Bjerknez skrev: 16 apr 2023, 00:12
ErikW skrev: 16 apr 2023, 00:09
Bjerknez skrev: 15 apr 2023, 23:45 Mekkern slrev jo omtrent eksakt det samme som meg vedrørende NAF MC. Er han også en negativ?
Godt oppsummert faktisk

Den 23 mai har jeg leid 13 rom på Høk kro for mine venner og meg, da vi skal på kjørekurs neste dag. Da har du muligheten til å hilse på meg og GS’n. Vi ankommer sikkert ved 7 tiden kvelden 23 mai.
GS’n kan jeg legge et trekk over, men jeg er nok synlig :lol
Hahaha :lol

Jeg dukker garantert opp på Høk og hilser på, så sant ikke det pissregner :thumleft

Ikke tenk på GS'en. Du kan parkere den bak Rocket'en for da synes den ikke så godt :lol
Parker ved siden av du, så kan jeg bruke Rocket’n som stigtrinn :O
Har du ikke med stigtrinn i tåppbåkesen? :lol

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av kjellv »

Nå er det langt off topic her.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er NAF MC medlemskap verd det?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 17 apr 2023, 02:32
ErikW skrev: 16 apr 2023, 22:20
Bjerknez skrev: 16 apr 2023, 00:12
ErikW skrev: 16 apr 2023, 00:09
Bjerknez skrev: 15 apr 2023, 23:45 Mekkern slrev jo omtrent eksakt det samme som meg vedrørende NAF MC. Er han også en negativ?
Godt oppsummert faktisk

Den 23 mai har jeg leid 13 rom på Høk kro for mine venner og meg, da vi skal på kjørekurs neste dag. Da har du muligheten til å hilse på meg og GS’n. Vi ankommer sikkert ved 7 tiden kvelden 23 mai.
GS’n kan jeg legge et trekk over, men jeg er nok synlig :lol
Hahaha :lol

Jeg dukker garantert opp på Høk og hilser på, så sant ikke det pissregner :thumleft

Ikke tenk på GS'en. Du kan parkere den bak Rocket'en for da synes den ikke så godt :lol
Parker ved siden av du, så kan jeg bruke Rocket’n som stigtrinn :O
Har du ikke med stigtrinn i tåppbåkesen? :lol
Jeg kan og parkere min GS bak Rocketen din. Regner med de store gullfisklyktene med letthet kan gjemme to GS'er :knegg

NAF er noe jeg ikke forstår. Jeg ser ingen grunn til å melde meg inn i NAF. Ser enkelte lister opp masse fordeler, og det ser jo veldig bra ut. Men jeg vet ikke om en eneste ting mellom Stavanger og Kristiansand som skulle være aktuelt for meg.
Så da er det bedre å spare de pengene til noe gøy.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av AJ »

For egen er jeg betalende medlem i enkelte interesseorganisasjoner først og fremst fordi jeg støtter saken uten tanke på rabattfordeler og andre medlemsfordeler.
Har unntaksvis vært medlem i foreninger og organisasjoner hvor jeg har engasjert meg aktivt i f.eks. styret og andre aktiviteter i foreningens regi, som stands, arrangementer osv.

Sånn sett jeg forstår jeg mange som er NAF medlemmer og som altså er aktive medlemmer.
Prøvde selv da engasjerte NAF folk startet egen lokalavd. her jeg bor. Med engasjerte folk på stands på de mange motordagene som arrangeres her I distriktet og invitasjon til ukentlige fellesturer, sosiale sammenkomster og kjørekursdager.
Men så ble det færre og færre som fattet interesse for NAF"klubben". Dermed ble den nedlagt...

Så er det slik at det funker langt bedre andre steder. Og det er selvfølgelig veldig bra :prf .

Og så til slutt, igjen for egen del, så opplever jeg at NAF som medlemsorganisasjon ikke lenger er nok "på ballen" i forhold til bil- og MCeiere flest her I landet, men i stedet blitt en organisasjon som eksisterer for sin egen del. Altså som en arbeidsplass hvor det viktigste er å opprettholde disse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 17 apr 2023, 08:31
Bjerknez skrev: 17 apr 2023, 02:32
ErikW skrev: 16 apr 2023, 22:20
Bjerknez skrev: 16 apr 2023, 00:12
ErikW skrev: 16 apr 2023, 00:09
Bjerknez skrev: 15 apr 2023, 23:45 Mekkern slrev jo omtrent eksakt det samme som meg vedrørende NAF MC. Er han også en negativ?
Godt oppsummert faktisk

Den 23 mai har jeg leid 13 rom på Høk kro for mine venner og meg, da vi skal på kjørekurs neste dag. Da har du muligheten til å hilse på meg og GS’n. Vi ankommer sikkert ved 7 tiden kvelden 23 mai.
GS’n kan jeg legge et trekk over, men jeg er nok synlig :lol
Hahaha :lol

Jeg dukker garantert opp på Høk og hilser på, så sant ikke det pissregner :thumleft

Ikke tenk på GS'en. Du kan parkere den bak Rocket'en for da synes den ikke så godt :lol
Parker ved siden av du, så kan jeg bruke Rocket’n som stigtrinn :O
Har du ikke med stigtrinn i tåppbåkesen? :lol
Jeg kan og parkere min GS bak Rocketen din. Regner med de store gullfisklyktene med letthet kan gjemme to GS'er :knegg
Å ser man bakfra, så vil man ikke se noe som helst annet enn rett inn i en vegg av sidevesker og tåppbåkser. :lol

Når det er sagt, så er jeg (faktisk) helt enig med AJ over. Alt til sitt bruk. Fler man det er verdt det, så meld deg inn, men NAF er ikke det det en gang var og jeg også føler at dem mest holder liv i organisasjonen for å opprettholde arbeidsplasser.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av dypen »

I følge innlegg på NAF MC Oslo FB er medlemskap ikke verdt det. Det er heller ikke noen bilinteresse organisasjon lengre.
IMG_0420.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 feb 2024, 19:42 I følge innlegg på NAF MC Oslo FB er medlemskap ikke verdt det. Det er heller ikke noen bilinteresse organisasjon lengre.
Denne er jeg ganske sikker på at @kjellv har noen klare formeninger om... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

jeg har kikket litt og jeg ser et NAF MC medlemskap koster 980 kroner i året?

Det KAN jo være verdt pengene for jeg ser dem har en del avtaler hvor vi som kunder dår rabatter. Men man skal vel bruke disse flittig for å tjene inn disse kronene. Er man veldig mye på tur eller sparer nok på forsikringen etc. så kan det jo være greit med et medlemsskap. Kanskje.

Veihjelpsdelen har jeg også gjennom min kaskoforsikring. Inkludert advokathjelp etc. så her går det slikmjeg ser det mer på avtalene dem har og hvilke av disse vi bruker og hvor flittig man bruker dem.

Så vil jo mange mener at alt ikke er penger og at man derfor bør spytte inn disse pengene for å støtte en organisasjon av flere grunner. Der er jeg ikke enig. Når jeg betaler en sum for et medlemsskap så vil jeg ha goder av det medlemsskapet. Det bør ikke være i form av penger nødvendigvis, men av andre ting dem tilbyr som jeg har behov for.

Jeg vet ikke helt hva det er når det gjelder NAF. Jeg har ikke studert hva dem tilbyr nøye.

Jeg annser et medlemsskap i NAF ikke er spesielt verdifult for min del ut fra hva jeg har forstått så langt. Nå er jo ikke en skarve 1000-lapp den store summen årlig, men legger man sammen alle småsummene man betaler hver måned så baller det fort på seg.

Så jeg sliter litt med å finne noen gode argumenter vedrørende NAF medlemsskap for min del.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Leste artikkelen nå å det får meg ikke akkurat til å røske opp bankkortet for å si det sånn.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 17 feb 2024, 19:50
dypen skrev: 17 feb 2024, 19:42 I følge innlegg på NAF MC Oslo FB er medlemskap ikke verdt det. Det er heller ikke noen bilinteresse organisasjon lengre.
Denne er jeg ganske sikker på at @kjellv har noen klare formeninger om... ;)
Jeg har ganske klare meninger om akkurat denne saken, men foreløpig tror jeg ikke jeg skal utdype dem offentlig. Jeg antar det jobbes med en løsning på denne betente saken som har pågått en tid, og som gjelder NAF MC Oslo og noen få lokallag til.
Men slik jeg ser det har vedkommende som har skrevet artikkelen det er henvist til allerede startet en ny klubb i Oslo som skal drive i konkurranse med NAF MC Oslo om medlemskap blant de samme motorsyklistene og i stor grad drive med de samme aktivitetene. Enhver kan vel i den forbindelse gjøre seg tanker om hvorfor denne lange artikkelen ble skrevet og publisert på mange plattformer :-k

NAF feirer i år 100 år, og er blitt en veldig stor organisasjon. Enhver stor organisasjon må støtte seg til et vedtatt regelverk for å få det til å fungere. At dette regelverket kan oppleves som "satt og tungrodd" av noen er ikke til å unngå. Slik er det med den Norske Grunnloven også, det finnes mange her i landet som misliker deler av den. Men de aller fleste av oss opplever den som en trygghet å ha i bunnen.
NAF MC er ennå ungt, og under utvikling. Så lenge NAF MC sine lokallag er organisert under den store NAF-paraplyen, er vi også underlagt NAF sine lover og regler. At det tar tid å få opp et regelverk som fungerer godt for alle er lett å forstå. At endringer i regelverket ikke faller i god jord hos alle kan man også forstå. Men NAF MC har nå vokst til 15800 medlemmer på landsbasis, så noe riktig må vi vel ha gjort? Denne rivende medlemsveksten kan fortsette selv om hvert NAF MC lokallag har samme organisasjonsnummer og regnskap som sin lokale NAF avdeling. Det betinger bare at man sørger for å ha et godt forhold til sin lokale NAF avdeling. Det fungerer hos oss, hvorfor gjør det ikke det i Oslo?
Det er mye jeg kunne ha lyst til å skrive her, men jeg skal la det være slik det er i øyeblikket. Hvorfor jeg er aktivt medlem medlem har jeg utdypet tidlig i denne tråden, det har ikke forandret seg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror su har noen poenger der kjellv. Det kan godt være at artikkelen på Facebook har baktanker for skribenten, men jeg tror nok uansett at saken har to sider.

Noen er medlem i strikkeklubben mens andre er medlem i den lokale øl-klubben. Så lenge man føler en slags tilhørighet til standpunktene og innholdet til klubben man er medlem i så er det helt greit å være medlem. Selv om man ikke tjener noe på det i form av penger.

Det jeg som utenforstående sliter med er at jeg ikke finner noe som helst argumenter for å dra opp kortet når jeg ser på NAF fordelene. Ja, man kan lanskje spare en god slump på forsikringen hvis man er heldig eller akkurat skulle kjøpe seg dyre ørepropper til 10.000 kr. Som man får 10% på som NAF medlem. Men er det virkelig slike medlemmer NAF vil ha? Altså medlemmer som blir medlem kun for å spare penger? Det tror jeg neppe.

Grunnpilaren til NAF vedrørende tjenester har jo hver veihjelp etc. men dette har nå dem fleste bakt inn i forsikringen sin. Å hvor viktig er egentlig den veihjelpen? Om det koster 500 kroner eller 1000 kroner de 5 gangene i livet jeg trenger veihjelp er meg klinkende likegyldig.

Sist jeg punkterte med sykkelen så fikk jeg spiker i dekket på Fredrikstad broen. Jeg klarte å kjøre hjem iten at luften gikk ut, men ringte veihjelp (ikke NAF) gjennom forsikringsselskapet mitt. Han kom hjem til meg, plugget dekket og dro igjen. Det kostet meg 500 i egenandel og jeg kjlrte resten av sesongen på det dekket.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal betale for en dobbel tjeneste. Resten av medlemsskapet til NAF går jo mer på rabatter som kommer og går hos NAF sine avtalepartnere. Man før feks. 10% rabatt hos Brilleland, men du kan banne på at dette kun gjelder varer det ikke er rabatt på fra før. Jeg fikk akkurat 35% rabatt hos Brilleland uten noe som helst medlemsskap.

Drivstoff rabatter får man gjerne bedre avtaler på gjennom kredittkort etc.

Rabbatter på overnattingssteder gjelder ofte ikke midt i fellesferien og i fellesferien er det som regel fullt uansett. For oss som kjlrer MC er det sjelden gunstig og bestille campinghytter mange uker i forveien.

Dem har rabatter mange steder, som nevnt, men hvorfor skal jeg bli medlem av NAF for å få 10% rabatt på en flaske såpe hos bilpleiekongen, når jeg heller kan kjøpe den samme flasken 10% billigere fra en annen butikk?

Så har man den sosiale biten. Jeg kan helt fin kjlre sammens med flere og sosial som jeg egentlig er så gjør jeg dette ganske ofte. Føler vel ikke at et NAF medlemsskap hjelper meg der?

Uansett... 1000 kroner i året er ikke all verden, men jeg tenker bare.... "hvorfor?"

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av mekkern »

Siden jeg på 42 år ikke har hatt behov for berging så tåler jeg fint 500 i egenandel hvis det skulle bli aktuelt.
men har mer igjen for medlemskap i https://amcar.no/-der er det ingen egenandel heller og gir meg avslag på mine forsikringer som oppveier de 860kr jeg betaler og vel så det, og så er det en del ok rabatter for de som roter litt med bil i tillegg.

Men alle bør gå i mellom alle abbonement og medlemskap en gang i mellom og vurdere om dette er lønnsomt/nyttig eller bare noe som ligger og trekker penger. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 18 feb 2024, 01:59 Siden jeg på 42 år ikke har hatt behov for berging så tåler jeg fint 500 i egenandel hvis det skulle bli aktuelt.
men har mer igjen for medlemskap i https://amcar.no/-der er det ingen egenandel heller og gir meg avslag på mine forsikringer som oppveier de 860kr jeg betaler og vel så det, og så er det en del ok rabatter for de som roter litt med bil i tillegg.

Men alle bør gå i mellom alle abbonement og medlemskap en gang i mellom og vurdere om dette er lønnsomt/nyttig eller bare noe som ligger og trekker penger. :scratch
Sjekket amcar siden. Rabattene gjelder stort sett bil. Hadde jeg fått gide rabatter på dekk, kunne det vært aktuelt. Ellers så likte jeg rabatten på 20% hos Bilextra da jeg vet man får kjøpt mye gide bilpleieprodukter derfra da dem fører Meguiars og Carpro produkter.

Tar jeg bort bladet fra medlemsskapet så havner medlemsskapet på 860 kroner i året. Noe rimeligere enn NAF MC.

Men allikevel kommer dem litt til kort da medlemmskapet i stor grad er rettet til bilentusiaster.

Jeg ser dem har avtale med IF forsikring. Dette er det desidert dyreste selskapet vedrørende alle MC forsikringer jeg har forespurt om. Så den rabatten gagner ikke meg. Storebrand og noen ganger Gjensidige er dem som gir meg de beste prisene. Med god margin.

Så heller ikke Amcar medlemsskapet er noe som gir meg gåsehud eller som jeg føler noe tilknytning til. Bil for meg er fremkomstmiddel. Jeg jar null interesse for biler. :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 18 feb 2024, 02:30
mekkern skrev: 18 feb 2024, 01:59 Siden jeg på 42 år ikke har hatt behov for berging så tåler jeg fint 500 i egenandel hvis det skulle bli aktuelt.
men har mer igjen for medlemskap i https://amcar.no/-der er det ingen egenandel heller og gir meg avslag på mine forsikringer som oppveier de 860kr jeg betaler og vel så det, og så er det en del ok rabatter for de som roter litt med bil i tillegg.

Men alle bør gå i mellom alle abbonement og medlemskap en gang i mellom og vurdere om dette er lønnsomt/nyttig eller bare noe som ligger og trekker penger. :scratch
Sjekket amcar siden. Rabattene gjelder stort sett bil. Hadde jeg fått gide rabatter på dekk, kunne det vært aktuelt. Ellers så likte jeg rabatten på 20% hos Bilextra da jeg vet man får kjøpt mye gide bilpleieprodukter derfra da dem fører Meguiars og Carpro produkter.

Tar jeg bort bladet fra medlemsskapet så havner medlemsskapet på 860 kroner i året. Noe rimeligere enn NAF MC.

Men allikevel kommer dem litt til kort da medlemmskapet i stor grad er rettet til bilentusiaster.

Jeg ser dem har avtale med IF forsikring. Dette er det desidert dyreste selskapet vedrørende alle MC forsikringer jeg har forespurt om. Så den rabatten gagner ikke meg. Storebrand og noen ganger Gjensidige er dem som gir meg de beste prisene. Med god margin.

Så heller ikke Amcar medlemsskapet er noe som gir meg gåsehud eller som jeg føler noe tilknytning til. Bil for meg er fremkomstmiddel. Jeg jar null interesse for biler. :)
som sagt alle må sjekke slikt for sin egen del-totalprisen for alle mine forsikringer greier ingen å matche det jeg har fått i IF så langt-men det endrer seg ofte år for år.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av dypen »

Sist jeg sjekket var IF billigst på bil, mc, hus etc
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar