Mye god underholdning i å lese gjennom denne tråden her
GS er nok ikke en sykkel som skiller seg ut, men at mange har meninger om den, det er i hvertfall sikkert! GS og HD eiere har kanskje ikke mye til felles, men at de har sykler som alle elsker å hate, det er det ingen tvil om.
Hvis man ser på snittalderen blant GS eiere, så er nok jeg i det lavere sjiktet, men allikevel så var denne sykkelen et attraktivt kjøp. Utseendet er nok veldig elsk/hat, men jeg synes personlig sykkelen er tøff. Når det kommer til kjøreglede er det absolutt til stede. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til hvor morsom denne skulle være å kjøre kontra S1000R'n jeg hadde, men jeg ble positivt overrasket. Man kan kjøre svært så aktivt på norske veier pga høyde på sykkelen og ikke minst fjæringa.
GS er en god allroundsykkel, noe som jeg tror appellerer til veldig mange. Litt sånn "jack of all trades, master of none". Så lenge jeg skal ha én sykkel så er det få andre sykler jeg ville vurdert (til mitt bruk). En Multistrada V4S skulle jeg nok vurdert, men det er helt uaktuelt å bruke 3-400k på en motorsykkel. Jeg kjøpte heldigvis min GS (brukt) før markedet ble helt "galematias". Og hvis det er en ting jeg misliker med BMW, så er det kostnad. Dyrt å kjøpe og dyrt å vedlikeholde. Greit nok at det er en premium sykkel, men profittmarginen på reservedeler tror jeg er ganske grei for å si det slik. For min del er det verdt det, men kritikken mot akkurat det punktet forstår jeg godt.
Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
Jeg synes faktisk ikke delene til min S1000R var voldsomt dyre. Jeg bestillte diverse motordeksler, skruer, pakninger og kope etc. via BMW i Ålesund. Det eneste som var konon svindyrt var ironisk nok S1000R klistremerket som skulle være på kåpen. Nesten 600 kroner(!!!!).Maschev skrev: ↑11 apr 2023, 13:07 Mye god underholdning i å lese gjennom denne tråden her
GS er nok ikke en sykkel som skiller seg ut, men at mange har meninger om den, det er i hvertfall sikkert! GS og HD eiere har kanskje ikke mye til felles, men at de har sykler som alle elsker å hate, det er det ingen tvil om.
Hvis man ser på snittalderen blant GS eiere, så er nok jeg i det lavere sjiktet, men allikevel så var denne sykkelen et attraktivt kjøp. Utseendet er nok veldig elsk/hat, men jeg synes personlig sykkelen er tøff. Når det kommer til kjøreglede er det absolutt til stede. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til hvor morsom denne skulle være å kjøre kontra S1000R'n jeg hadde, men jeg ble positivt overrasket. Man kan kjøre svært så aktivt på norske veier pga høyde på sykkelen og ikke minst fjæringa.
GS er en god allroundsykkel, noe som jeg tror appellerer til veldig mange. Litt sånn "jack of all trades, master of none". Så lenge jeg skal ha én sykkel så er det få andre sykler jeg ville vurdert (til mitt bruk). En Multistrada V4S skulle jeg nok vurdert, men det er helt uaktuelt å bruke 3-400k på en motorsykkel. Jeg kjøpte heldigvis min GS (brukt) før markedet ble helt "galematias". Og hvis det er en ting jeg misliker med BMW, så er det kostnad. Dyrt å kjøpe og dyrt å vedlikeholde. Greit nok at det er en premium sykkel, men profittmarginen på reservedeler tror jeg er ganske grei for å si det slik. For min del er det verdt det, men kritikken mot akkurat det punktet forstår jeg godt.
Men ellers synes jeg det var god pris på alt det andre.
Service kostnadene på S1000R var heller ikke så ille sammenlignet på andre sykler.
Så jeg synes ikke BMW i MC verden er spesielt dyrt i forhold til hva man får....
Jeg har som mange sikkert har erfart ikke spesielt mye til overs for GSA, men jeg forstå at dem er ganske dyre. Jeg tror det er solide sykler med god kvalitet og mye funksjonalitet og et meget bredt servicenettverk etc.
Jeg skulle bare ønske dem kunne lage en GSA som så litt mer tiltalende ut og at ikke man så en på hvert hjørne. :)
Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
Jeg har aldri hatt service på annet enn BMW, så har ikke annet å bruke som referanse. Jeg synes prisen på akkurat det er helt ok. Når det kommer til reservedeler tror jeg det kommer veldig an på hva man skal bytte. Jeg måtte bytte frontlykt og den kostet 10.000,- (!), noe jeg synes er voldsomt for en lykt. Så avansert er ikke den at den forsvarer den prisen (etter min mening). Så er ikke det noe man bytter hvert år så klart, men allikevel.Bjerknez skrev: ↑11 apr 2023, 13:15Jeg synes faktisk ikke delene til min S1000R var voldsomt dyre. Jeg bestillte diverse motordeksler, skruer, pakninger og kope etc. via BMW i Ålesund. Det eneste som var konon svindyrt var ironisk nok S1000R klistremerket som skulle være på kåpen. Nesten 600 kroner(!!!!).Maschev skrev: ↑11 apr 2023, 13:07 Mye god underholdning i å lese gjennom denne tråden her
GS er nok ikke en sykkel som skiller seg ut, men at mange har meninger om den, det er i hvertfall sikkert! GS og HD eiere har kanskje ikke mye til felles, men at de har sykler som alle elsker å hate, det er det ingen tvil om.
Hvis man ser på snittalderen blant GS eiere, så er nok jeg i det lavere sjiktet, men allikevel så var denne sykkelen et attraktivt kjøp. Utseendet er nok veldig elsk/hat, men jeg synes personlig sykkelen er tøff. Når det kommer til kjøreglede er det absolutt til stede. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til hvor morsom denne skulle være å kjøre kontra S1000R'n jeg hadde, men jeg ble positivt overrasket. Man kan kjøre svært så aktivt på norske veier pga høyde på sykkelen og ikke minst fjæringa.
GS er en god allroundsykkel, noe som jeg tror appellerer til veldig mange. Litt sånn "jack of all trades, master of none". Så lenge jeg skal ha én sykkel så er det få andre sykler jeg ville vurdert (til mitt bruk). En Multistrada V4S skulle jeg nok vurdert, men det er helt uaktuelt å bruke 3-400k på en motorsykkel. Jeg kjøpte heldigvis min GS (brukt) før markedet ble helt "galematias". Og hvis det er en ting jeg misliker med BMW, så er det kostnad. Dyrt å kjøpe og dyrt å vedlikeholde. Greit nok at det er en premium sykkel, men profittmarginen på reservedeler tror jeg er ganske grei for å si det slik. For min del er det verdt det, men kritikken mot akkurat det punktet forstår jeg godt.
Men ellers synes jeg det var god pris på alt det andre.
Service kostnadene på S1000R var heller ikke så ille sammenlignet på andre sykler.
Så jeg synes ikke BMW i MC verden er spesielt dyrt i forhold til hva man får....
Jeg har som mange sikkert har erfart ikke spesielt mye til overs for GSA, men jeg forstå at dem er ganske dyre. Jeg tror det er solide sykler med god kvalitet og mye funksjonalitet og et meget bredt servicenettverk etc.
Jeg skulle bare ønske dem kunne lage en GSA som så litt mer tiltalende ut og at ikke man så en på hvert hjørne. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
Hva koster en komplett frontlykt til andre sykler da?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
Kort søk viser at frontlykt til Africa Twin ligger på 405 Euro, Euro'en ligger på 11.5 for tiden så har du MVA og importgebyrer så må vel regne med 6200 hvis man kjøper i fra utlandet. Da blir det sikkert 7000+ hvis man kjøper fra Norsk forhandler.
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?
Jeg bestillte et motordeksel (inspeksjonsdeksel) til S1000R, inkludert pakning samt 5 stk. strekkbolter og en Wurth pakningsmasse. Jeg bestillte også en ny kåpe til høyre side (ferdig lakkert men uten dekaler) og en ny plastikk dings som skulle under denne. Samt noen klips etc. I tillegg dekselet rundt frontlykten.
Jeg tror jeg betalte rundt 3.500 kroner for alt, inkludert klistremekret til nesten 600 kroner. Jeg synes ikke det var så ille. Det som var dyrest bortsett fra klistremerket var pakningsmassen fra Wurth som jeg kjøpte helt spesifikt i forhold til hva BMW anbefalte. Denne kostet nesten 700 kroner (måtte kjøpe en 250ml. tube).
Selve motordekselet og de andre delene kostet ikke rare greina. Men husker ikke eksakt beløp.
Jeg tror jeg betalte rundt 3.500 kroner for alt, inkludert klistremekret til nesten 600 kroner. Jeg synes ikke det var så ille. Det som var dyrest bortsett fra klistremerket var pakningsmassen fra Wurth som jeg kjøpte helt spesifikt i forhold til hva BMW anbefalte. Denne kostet nesten 700 kroner (måtte kjøpe en 250ml. tube).
Selve motordekselet og de andre delene kostet ikke rare greina. Men husker ikke eksakt beløp.