Moto Guzzi - nye eventyr…

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
For all del... jeg tror deg jeg. Eller jeg har vertfall lyst til det.

Så det du mener her er at V100 Mandello er "Ferarri" i forhold til feks. Tiger 1095 i form av ytelser og tekniske detaljer ellers i form av bremser, dempere etc.?

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BjørnSover »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15 Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
Det er jeg 100% enig i. Får mer følelser når jeg ser italienske sykler en de fleste andre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig når det kommer til de dyrere Ducatiene og spesielt Panigale modellene. Der SER man at det er lagt en del flid i designet. Men usikker på om jeg mener det samme om nye Monster eller denne Guzzien...

men alle produsenter har kanskje noen sorte får på skogen for å dekke et bredere marked kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:20
simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
For all del... jeg tror deg jeg. Eller jeg har vertfall lyst til det.

Så det du mener her er at V100 Mandello er "Ferarri" i forhold til feks. Tiger 1095 i form av ytelser og tekniske detaljer ellers i form av bremser, dempere etc.?
Overhode ikke, men lidenskapen og sjelen er like stor for en Ferrari eier som for en italiensk sykkel og neppe hos en Toyotaeier

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:37 Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?
Har kjørt Ducati i 20 år. Har flørtet litt med Honda og BMW, men ender alltid opp med Ducatl.
Motorsport er drivkraften til mange italienske merker, og i enkelte klasser har Ducati vunnet fler titler enn alla andre merker tilsammen.
I fjor vant de alt i vm, merkemesterskapet, førermesterskapet, teammesterskapet, årets rookie osv. Rent bord i Motogp og Superbike..
De er ett hav foran japser i teknologi og utvikling. Og forsetter triumfen i år og feier banen med konkurrenter

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:54
Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:37 Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?
Har kjørt Ducati i 20 år. Har flørtet litt med Honda og BMW, men ender alltid opp med Ducatl.
Motorsport er drivkraften til mange italienske merker, og i enkelte klasser har Ducati vunnet fler titler enn alla andre merker tilsammen.
I fjor vant de alt i vm, merkemesterskapet, førermesterskapet, teammesterskapet, årets rookie osv. Rent bord i Motogp og Superbike..
De er ett hav foran japser i teknologi og utvikling. Og forsetter triumfen i år og feier banen med konkurrenter
Kult. Det viste jeg faktisk ikke. Følger ikke så mye med når det gjelder Roadracing. Er egentlig ikke så interresant, men jeg skjønner jo at det krever det ypperste av det ypperste for å bygge en sykkel som takler slike situasjoner.

men selvsagt har det også med penger å gjøre og ikek minst føreren, så mange marginer som spiller inn her, men hvis Ducati som du sier gjør "rent bord" så gjør dem helt klart noe riktig med tanke på design.

men samtidig så ødelegger dem litt for seg seg kanskje når det gjelder nye Monster? Den føler jeg nesten dem har laget kun for å dekke et bredere marked (de yngre og gjerne førstegangskjøpere). En slags budsjettutgave av sine storebrødre?

Eller skjuler det seg et "monster" bak denne sykkelen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

I helga ble det 1,2 og 3 på Ducati i motogp. Så de er overlegne konkurrentene. Penger er jo ett poeng, men Ducati er ett av de minste merkene. Ducati lager 60-70.000 sykler i året, Honda lager over 1 000.000
Er ikke Monster fan selv. Men de selger bra og er Ducaties melk og brød.
Men den er ett monster teknisk og har rå kjøreegenskaper

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 08:21 I helga ble det 1,2 og 3 på Ducati i motogp. Så de er overlegne konkurrentene. Penger er jo ett poeng, men Ducati er ett av de minste merkene. Ducati lager 60-70.000 sykler i året, Honda lager over 1 000.000
Er ikke Monster fan selv. Men de selger bra og er Ducaties melk og brød.
Men den er ett monster teknisk og har rå kjøreegenskaper
Er det noe spesielt Ducati gjør riktig? Er det noe dem utpeker seg på som gjør at dem høster seire? eller er dem bare jevnt over LITT bedre på alt?

jeg regner med det er ytterst små marginer på det nivået, men mange seire over tid gjør jo at man kan tegne et lite bilde av grunnen til suksessen kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

I følge denne listen er det Honda som har vært totalt overlegne?
https://autoportal.com/articles/top-10- ... -9126.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Nå har denne tråden sklidd litt vel mye ut i over noe helt annet som heller hører hjemme i MotoGP forumet her inne. Så fortsett gjerne der:
viewforum.php?f=51

Kopier gjerne innleggene deres som handler om MotoGP til evt.bruk i ny tråd på MotoGP-forumet i tilfelle jeg kommer til at jeg vil rydde i denne tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

I GP racing er Honda mestvinnende gjennom tidene og har holdt på med dette siden tidenes morgen. Ducati har ikke lang historie i GP. Men det er lenge siden Honda har vunnet i GP og er håpløst lang bak teknologisk. I GP er europeiske merker som Ducati, Aprilia og KTM i en klasse for seg. Japsene er milevis bak.
Ducati har over mange år bygget erfaring og er nå i en klasse for seg. De tenker aerodynamikk på en ny måte og andre merker kopierer alt de kommer med, inklusive Honda, men de lykkes ikke like godt. Så er det effekten. Der har Ducati over mange år vært overlegne. Nå de siste årene har de også laget en mer lettkjørt komplett sykkel som gjør at komboen blir at i dag er det den beste sykkelen.

I superbike vm har Ducati fler titler enn alle andre merker til sammen.
Men trenden er at gjennom langsiktig hard jobbing i begge klasser har de helt klart ett forsprang.
På gatesykkelmarkedet kommer eks Panigale R med 245hk. Ingen konkurrenter er i nærheten av det. Ikke prismessig heller da den over 570.000kr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Ikke det, nei... :-|

Prøver igjen, da...
Moto GP vil vi gjerne at dere diskuterer her I MC sport & off-road forumet: viewforum.php?f=51
Mye ryddigere om brukerne bruker rette forumkategorier.

Også sporer vi tilbake til Moto Guzzi :thumleft :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Når du poster mens jeg skriver er det ikke lett å se hva du mener om dette

Svar